وزیر راه و شهرسازی: رفع تمام موانع ترانزیتی بین ایران و کشورهای همسایه/بهره برداری از اسکله رو-رو بندر امیرآباد در آینده نزدیک

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری اسکله رو-رو بندر امیرآباد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تمام مسائل و موانع ترانزیتی و گمرکی میان ایران و کشورهای همسایه که عضو کنوانسیون ها و کمیته‌های مشترک هستند برطرف شده است. و ناوگان ایرانی با پلمپ مشترک می توانند تا اروپا و چین بار جابجا کنند.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در جریان سفر به استان مازندران و در ادامه بازدیدها، از پروژه‌های راهسازی امیر آباد و رستم کلا بازدید کرد و گفت: در این منطقه جاده‌ای به طول ۲۰ کیلومتر احداث شده که یک کیلومتر آن باقیمانده است و باید در این محدوده یک تقاطع غیر هم‌سطح در مسیر عبور راه آهن گرمسار_اینچه احداث شود.
وی افزود: در این بازدید برای تکمیل باقیمانده این جاده تصمیم گیری شد.

سرمایه گذاری در بنادر

اسلامی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری در بنادر گفت: با استقبال روزانه  بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بندر مواجه هستیم. به ویژه در بندر امیرآباد که قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود.

برنامه راهبردی دولت

وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه راهبردی دولت به صورت ترکیبی در دست انجام است و با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر گردشگری امروز مورد بازدید قرار گرفت. به خصوص میانکاله که می‌تواند مصداق پیشرفت و اولین اکو پارک کشور باشد.

اسلامی تصریح کرد: در این سفر موضوعات مسکن و اشتغال با هم از سوی وزرا در دست پیگیری قرار دارد.

برنامه توسعه ترانزیت در استان مازندران

وی در خصوص نقش ترانزیتی با اشاره به برنامه توسعه ترانزیت در استان مازندران اظهار داشت: بندر امیرآباد جایگاه ویژه ای در کریدور شمال_جنوب دارد و باید مد نظر داشته باشیم مدهای حمل و نقل در قالب یک زنجیره، ترانزیت را تکمیل می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروتکلی با محور راه‌آهن گرمسار_اینچه برون و اسکله رو_رو بندر امیر آباد با کشورهای قزاقستان و روسیه به امضا رسیده است و یکی از اهداف حمل و نقلی آن  صادرات و ترانزیت محصولات دامی و کشاورزی است.

وی در ادامه از بهره برداری اسکله رو_رو بندر امیر آباد طی ماه های آینده خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این اسکله و برخورداری از جاده‌ها و خطوط ریلی، بیش از ۶ میلیون تن بار دامی و کشاورزی استان مازندران فرصت صادرات و ترانزیت در کریدور شمال_جنوب را پیدا می‌کند.

اسلامی با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده و با توجه تعرفه‌های ترجیحی فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی فراهم شده است.

این عضو کابینه دولت، تصریح کرد: تمام مسائل و موانع ترانزیتی و گمرکی میان ایران و کشورهای همسایه که عضو کنوانسیون‌ها و کمیته‌های مشترک هستند برطرف شده است و ناوگان ایرانی با پلمپ مشترک می‌توانند تا اروپا و چین بار جابجا کنند.

مطالب رپورتاژ