الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

ورود هواپیمای جدید به کشور

صنعت حمل و نقل آنلاین: در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر ورود چند فروند هواپیما به کشور در سایت‌های خبری درج گردیده که موجب خوشحالی فعالان حوزه هوانوردی گردیده است .

فارغ از صحت و سقم موضوع و اختلاف در تعداد و نوع هواپیما‌ها، باید یادآور شویم که بدلیل وجود تحریم‌های هوانوردی امکان خرید هواپیما برای اتباع ایرانی وجود ندارد فلذا فرآیند خرید وسایل پرنده و قطعات نیز تنها با دور زدن تحریم‌ها میسر می‌گردد بدین ترتیب اولا هیچ امکانی برای خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده هواپیما وجود ندارد و بدلیل مشکلات انتقال پول و برخی ‌ملاحظات سیاسی می‌بایستی راه‌های عجیب و غریبی در این خصوص دنبال گردد.

وقتی یک ایرلاین داخلی یا متقاضی موفق به کشف یک فروند هواپیما در نقطه‌ای از دنیا می‌گردد بایستی در سکوت کامل اقدام به فرآیند خرید نماید، پول بر اساس توافق از طرق غیر رسمی منتقل و در یک فرآیند با ریسک بسیار بالا هواپیمای موصوف به قصد ایران (و نه به مقصد آن ) پرواز نماید. بعد از فرود در یکی از فرودگاه‌های کشور باید کمی از التهاب موضوع و پیگیری رسانه‌ها بگذرد و سپس مراحل ثبت هواپیما و بررسی کارشناسان سازمان هواپیمائی کشوری طی خواهد گردید تا نهایت این هواپیما در ایران ثبت و در AOC  یکی از شرکت‌ها  قرار گیرد .

اما در این بین بایستی نقش افراد ذی مدخل در این فرآیند پیچیده  بررسی گردد، سازمان هواپیمائی کشوری به عنوان حاکمیت تنها بایستی مدارک فنی این پرنده را بررسی نموده و پس از تأئید و صدور گواهینامه اجازه فعالیت به آن بدهد .

قبل از  شرایط پیچیده تحریم‌ها، معمولاً کارشناسان این سازمان در مأموریتی به کشور مبدأ، انجام مراحل بازدید و بررسی فنی را در آن کشور انجام می‌دادند و البته به کارشناسان نیز بهره‌ای از  این سفرها  عاید و واصل می‌گردید ولی بعد از شرایط جاری امور مربوط به بررسی فنی در داخل کشور انجام می‌پذیرد. لیکن انجام این امور از وظایف ذاتی آن سازمان بوده و با توجه به کمبود شدید ناوگان، سازمان هواپیمائی کشوری بایستی از این رویه استقبال و امور آن را تسهیل نماید .

اما در هفته‌های اخیر مدیران این سازمان چنان بر طبل شادی کوفته‌اند که انگار در  امور خرید هواپیما نقش داشته‌اندکه البته پرواضح است که امر یافتن و کشف هواپیما در نقطه‌ای از دنیا و پروسه دور زدن تحریم‌ها، هنر خریدار و بالاخص شرکت هواپیمائی است و در مورد اخیر نیز بدلیل توانمندی شرکت ماهان در ارتباطات داخلی و بین‌المللی به عهده آنها بوده و سازمان هواپیمائی کشوری هیچ نقشی در این فرآیند سخت نداشته و صرفاً مجوز ورود هواپیما آن هم به شرط رعایت دستورالعمل‌های آن سازمان و انطباق با مصوبات شورایعالی هواپیمائی کشوری را صادر می‌نماید لیکن چنانچه شادی این مدیران از ورود هواپیمای جدید به کشور باشد ایرادی نیست اما به نظر می‌رسد نطق و خطابه آنها نشان از نقش بسزای آنها در ورود هواپیما باشدکه عجیب است و بهتر است بفرمایند چه نقشی داشته‌اند و اصولاً آیا سازمان هواپیمائی کشوری مسئول خرید هواپیما است و ایضاً چرائی این شعف؟

این سازمان بهتر است به وظایف خود که تسهیل در امور هوانوردی بپردازد، وضع موجود در حوزه‌های مدیریتی این سازمان، نتایج حاصله از یوزاپ، خلأ مدیریت با ثبات، نقیصه وجود برنامه و …..  از اموری است که به مصاحبه‌های مکرر ارجحیت دارد .

شادی پس از گل باشد برای زننده گل و نه بازیکنان نشسته بر نیمکت !!

همانگونه که اشاره گردید مراحل خرید و انتقال هواپیما بسیار مشکل است و رسانه‌ای شدن نه تنها هیچ دردی را از صنعت هوانوردی درمان نمی‌کند بلکه متولیان تحریم را به امور آگاه‌تر می‌نماید .

خبر ورود این هواپیما‌ها قطعاً از زمانیکه متقاضی تقاضا را در سازمان هواپیمائی کشوری ثبت نموده رسانه‌ای گردیده است
( البته با اغراض خاص و رقابت ناسالم در حوزه هوانوردی ) لذا  توصیه می‌گردد مدیران ارشد هوانوردی دقت لازم را در این خصوص معمول نمایند تا با معضلات بازگشت هواپیماها که مسبوق به سابقه است مواجه نباشیم .

مطالب رپورتاژ