الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

هوش کسب‌وکار و کلان‌داده‌ها در تصمیم‌گیری‌های کشور غایب است

دکتر سید احمد قاسمی رییس بنیاد مدیریت هوشمند بازار و کلان‌داده‌های کسب‌وکار

صنعت حمل و نقل آنلاین: دنیای امروز، دنیای تحلیل داده است. آن که اطلاعات بیشتری دارد، دست بالا را در رقابت‌ها و توسعه بازارهای جهانی خواهد داشت.

هوش کسب‌وکار Business Intelligence فرآیندی مبتنی بر فناوری تحلیل داده است که به مدیران اجرایی مسئولان و کاربران بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند که تصمیم آگاهانه بگیرند. فرآیندی که در ساختار نظام تصمیم‌گیری کشور به شدت غایب است.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، دکتر سید احمد قاسمی رییس بنیاد مدیریت هوشمند بازار و کلان‌داده‌های کسب‌وکار که برای فراگیری هوش کسب‌وکار در کشور تلاش مستمری را دنبال کرده است، فقدان چنین رویکردی را در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور عامل اصلی بسیاری از چالش‌های بدیهی می‌داند.

به باور دکتر قاسمی، موضوع تحلیل بازار و ایجاد زنجیره ارزش در کسب‌وکارها از طریق سامانه‌های هوشمند، دستاوردهای دست اولی دارد که از طریق کلان داده در محیط وب به دست می‌آید. خروجی سیستم برمبنای شاخص کلیدی عملکرد KPI معیاری برای تصمیمات بعدی در حوزه‌های راهبردی و سرمایه‌گذاری است.

در جهان امروز موفقیت در لجستیک، اقتصاد و صنعت بدون بهره‌گیری از فرآیند هوش تجاری کاملا بی معناست. انسانی که زاویه دیدش چند متر است چطور می‌تواند هزار کیلومتر را ببیند و تصمیم بگیرد. مگر این که اتکایش بر تحلیل داده‌ها مبتنی بر محاسبات سیستمی باشد. کشورهای غربی و اروپا اگر به راحتی می‌توانند کلیه مناسبات تجاری در ایران را رصد کنند نماینده‌ای که در ایران ندارند، بلکه بر اساس فرآیند هوش تجاری است که قادرند تحلیل درستی از داده‌ها داشته باشند.

 

اخبار مرتبط:

ضرورت تشکیل دانشکده تخصصی لجستیک و حمل و نقل دریایی

حمل و نقل هوشمند سرنوشت محتوم جوامع !

هوشمندسازی در حمل‌ونقل شهری 

 

به گفته دکتر قاسمی تا زمانی که تصمیم‌گیری‌های کلان بر مبنای هوش کسب‌وکار نباشد، اقتصاد کشور هیچگاه روی خوش نخواهد دید، درآمد حوزه تجارت نیز در همین حول و حوش ۴۰ میلیارد تومان درجا می‌زند. در حالی که ظرفیت نهفته تجارت بین‌الملل در ایران بالای ۲ هزار میلیارد دلار است.

وقتی بحث توسعه لجستیک، اشتغال مطرح است اگر ارزیابی نهایی نسبت به ظرفیت‌های نهایی نداشته باشیم قادر نخواهیم بود تا شغل ایجاد کنیم.

بنیاد مدیریت هوشمند بازار و کلان‌داده‌های کسب‌وکار که هم‌اکنون شکل گرفته است، نهادینه کردن مفهوم هوش تجاری در کلیه فرآیندهای تصمیمات تجاری کشور را در اولویت خود قرار داده است.

 

مطالب رپورتاژ