هواپیمایی چابهار اوج می‌گیرد

صنعت حمل و نقل آنلاین: هواپیمایی چابهار حدود 20 سال پیش تاسیس شد و از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی هما است که زیرمجموعه ایران‌ایر است. این صندوق طبق لایحه بودجه سال 1401 باید طی مدت سه ماه به صندوق بازنشستگی کشوری که زیرمجموعه وزارت کار است منتقل شود.

به گفته احمدی طی چند ماه گذشته که مدیریت جدید در این شرکت روی کار آمده است، سعی کرده‌ تمام اموال و دارایی‌های شرکت را که متفرق بود جمع‌آوری کند. قدم بعدی مدیریت جدید دریافت مجوز AOC از سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای داخلی بوده است.

مدیرعامل هواپیمایی چابهار اضافه کرد: شرکت هواپیمایی چابهار 23 فروند هواپیمای ملکی دارد که 12 فروند فوکر 100 و 11 فروند بویینگ MD 82 و 83 است. از این تعداد تاکنون دو فروند از MDها فعال شده‌اند و دو فروند نیز هواپیمای MD اجاره شده است که برای پروازهای شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیماهای فوکر 100 هم دست ایران‌ایر است که وضعیت آنها هم باید تعیین تکلیف شوند.

احمدی با بیان این‌که این شرکت هم اکنون پروازهای داخلی به شهرهای چابهار، زاهدان، کیش، مشهد، بیرجند و گرگان دارد افزود: برنامه‌مان این است که در آینده برای شهرهای شیراز، قشم و تبریز هم خطوط پروازی برقرار کنیم.

او همچنین درباره پروازهای خارجی هواپیمایی چابهار نیز گفت: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری وقتی مجوز AOC را دریافت می‌کنید باید شش ماه پرواز داخلی انجام بدهید. پس از این مدت اگر نحوه مدیریت، نوع برخورد با مسافر و صلاحیت توانایی انجام کار و موارد دیگر تایید شد آن زمان می‌توانیم برای دریافت مجوز پروازهای خارجی درخواست‌مان را به سازمان هواپیمایی کشوری ارایه کنیم. البته در شرکت هواپیمایی چابهار در حال حاضر هم توان پروازهای خارجی را داریم ولی باید روال اداری طی شود.

احمدی در پایان افزود: برنامه‌مان این است و عقل سلیم هم حکم می‌کند دارایی‌های شرکت را که به‌صورت بالقوه وجود دارند و می‌توان از آن درآمدزایی کرد را به‌صورت بالفعل درآوریم. با توجه به این‌که دارایی‌های شرکت متعلق به مردم است تا جایی‌که می‌توانیم باید از هواپیماهایی که قابلیت تعمیر و بازسازی دارند، استفاده کنیم و پس از آن به سمت استفاده از ناوگان جدید برویم. البته فاز توسعه ناوگان را خیلی دور نمی‌بینم و این امکان را داریم که از سال 1401 وارد این فاز شویم. همیشه اعتقاد داشتم تحریم مانع از این نیست که نتوانیم از ناوگان به روز استفاده کنیم و همیشه راه‌هایی برای این کار وجود دارد حالا شاید مقداری سخت‌تر از حالت عادی باشد ولی نشدنی نیست.

مطالب رپورتاژ