هنر ارزان سفر کردن

صنعت حمل و نقل آنلاین: زندگی یک سفر است، آدمی همسفر است
آنچه می ماند از او راه و رسم سفر است، رهگذر می گذرد…

سفر؟. کجا؟ چجوری؟ با کدوم پول؟ مرخصی نمیدن! این همسفرها خیلی ولخرجن!

شما اهل کدام بهانه هستید برای به تعویق انداختن سفر؟ دقت کردید وقتی “میخواهیم” کاری را انجام دهیم دنبال یک دلیل و راهکار برای انجامش میگردیم و وقتی “نخواهیم” هزار بهانه برای انجام ندادنش؟!
اگر شما جزو دسته اول هستید و مثل ما فکر میکنید، پس با ما همراه شوید در “راه و رسم ارزان سفر کردن”

در این قسمت میخواهیم به یکی از شیوه های سفر ارزان یعنی ایده کار در سفر اشاره کنیم.

کار در سفر

اگر هنوز فکر میکنید که مدرک تحصیلی شما، شخصیت شماست به شما توصیه میکنیم این مطلب را همینجا رها کنید اما اگر به دنبال هیجان و تجربه جدید هستید، باید بگوییم یکی از راههای ارزان سفر کردن، کار در طول سفر است.
تا حالا پیش آمده بشنوید که یک توریست از فلان کشور 6 ماه است که مداوم سفر میکند، و حتما برای شما این سوال پیش آمده که این همه پول را از کجا به دست آورده؟ یا چقدر پس انداز داشته که 6 ماه پیوسته به سفرش ادامه داده است؟!

خب از اینجا شروع کنیم، شما یک سفر یک ماهه دارید و پولتان رو به اتمام است یا خدایی ناکرده همان هفته اول کسی پول شما را میدزد، چه کار می کنید؟ سفرتان را با ناکامی تمام میکنید و برمیگردید؟ پول از اطرافیانتان قرض میگیرید؟ بهتر است به جای این فکرها با خودتان صادق باشید. اگر این مدرک تحصیلی را نداشتید و از پشت میز نشینی به این درآمدها نمیرسیدید چه قابلیتها و استعدادهایی داشتید تا با تکیه بر آن کسب درآمد کنید؟ آیا حاضرید بهای ادامه سفر را با کار کردن در یک مزرعه نقلی پرداخت کنید؟ یا مثلا کمک چوپان شوید و از گوسفندها شیر بدوشید؟
این روزها خیلی از افرادی که سفرهای طولانی دارند، بخشی از درآمد سفرشان را با کارهای محلی تامین می کنند، مثلا کار در مزارع کشاورزی! کافی است معیارهایمان را تعدیل کنیم و با کمی چاشنی هیجان و ماجراجویی بیامیزیم.

البته اگر سری به مجموعه کاخهای سعدآباد و موزه برادران امیدوار بزنیم متوجه میشویم که این ایده آنقدرها هم جدید نیست و سال 34 دو برادر که فقط با 90دلار راهی سفر شده بودند، از طریق کار در سفر توانستند تجربه کم نظیر 7 ساله و 3 ساله خود را به ثمر برسانند! جالب است بدانید “عبداله و عیسی امیدوار” با کارهایی از قبیل کمک به قبایل در شکار، عکاسی و مستند سازی در سفر، گرفتن حیوانات و تحویل آنها به باغ وحش ها درآمد کسب می کردند و به سفرشان ادامه میدادند!
اجازه دهید به ایران امروز برگردیم و از مناطق جنوبی که غالبا گمرکات واردات و صادرات دارند شروع کنیم که در فصل سرد مسافرها و اصطلاحا کوله گردهای زیادی طالب بازدید از این شهرها هستند. تا به حال فکر کردید که هزینه تخلیه کانتینر موز شبی چقدر است؟ با درآمدی که از یک شب کار در گمرک به عنوان کارگر جهت تخلیه کالاها بدست می آید میشود حداقل یک هفته به سفر ادامه داد!
همچنین در نخلستان های زیبای کرمان، با درآمد یک روز خرماچینی که بسیار هم تجربه شیرین و متفاوتی است میشود به روزهای سفر اضافه کرد.
شما میتوانید در یک رستوران به عنوان پیشخدمت، در یک اتوبوس بین شهری به عنوان شاگرد راننده، یک پمپ بنزین، یک فروشگاه زنجیره ای و هر جایی برای مدت کم مشغول شوید و یا حتی در تهران میتوانید به پاساژ پروانه بروید و بعضی از کوله گردهایی را که با فروش گیوه و صنایع دستی به سفرشان ادامه میدهند از نزدیک ببینید و با آنها در این خصوص گپی بزنید.
این سبک که به آن “کار در سفر” میگویند در دنیا بسیار رایج است، طوری که گاها نه از جنبه مالی، بلکه برای تجربه شخصی هم به سمت آن میروند.
در سایرکشورها موارد زیادی درخواست وجود دارد. برای مثال بسیاری از وبسایتهای بین المللی از جمله
wwoof.net از ماهها قبل تعداد نیروی درخواستی و مهارت مربوطه را منتشر می کنند و داوطلبهایی که در آن تاریخ از آن شهر یا کشور عبور می کنند به ایشان ملحق می شوند.
این سایت موقعیت های جهانی برای فعالیت داوطلبانه در مزرعه های ارگانیک را به شما معرفی می کند. کافی است مقصد سفر خود را در این سایت چک کرده و کار در سفر را شروع کنید.
به طور مثال در اندونزی بخش شمالی جزیره سوماترا، حوالی دریاچه توبا، یک زوج خلاق هستند که در ازای نگهداری از مراتع و مزارع گل خود حاضرند به شما اقامت رایگان و غذا بدهند. گزینه هایی نظیر این کار درآمدزایی ندارند اما در این دو هفته هم انواع گل و گیاه را می شناسید و هم از فضای آرامش بخش دریاچه لذت میبرید و هم بدون اقامت در هتل میتوانید هزینه سفر خود را در این دو هفته به صفر برسانید.
یا در استرالیا که یکی از مقاصد مسافرتی پرهزینه دنیا به شمار میرود، به راحتی میشود در مراتع و مزارع کشاورزی مشغول بکار شد، یا در مالزی شیفت شب پذیرش هتل بود، یا در سریلانکا و هند میشود به مزارع چای رفت و به شیوه سنتی با کلاه های حصیری مخصوص به چیدن چای پرداخت.

یک تجربه

حدود 4 سال پیش که هنوز با کار در سفر آشنا نبودم، اتفاق جالبی در سفرم افتاد که تعریف آن خالی از لطف نیست و میتواند ایده خوبی از کار در سفر باشد. با یک گروه 5 نفره از دانشجویان پزشکی برزیل که باید دو ماه در روسیه، دو ماه در بلاروس و دو ماه در اوکراین طرح میگذراندند، آشنا شدم. تقریبا در یک هفته اول جاذبه های شهر را خوب یاد گرفته بودند و با مهارتی که در زبان انگلیسی داشتند به هتلها و هاستل ها میرفتند و مسافرها را با هزینه ای کمتر از هزینه تورهای محلی به شهرگردی میبردند! این کار غیر از آشنا شدن با کلی فرهنگ و دوستهای جدید، برایشان درآمدزایی هم داشت و باعث میشد در مقصد بعدی با جیب پرتر کار خود را ادامه دهند.

یک مدل عجیب تر و جدیدتر “کار در سفر” هم مرسوم است و آن کار کردن از راه دور است که به آن Digital nomad میگویند. اینها در واقع افرادی هستند که در محل ثابتی زندگی نمیکنند یا اصطلاحا کوچ نشین و همواره در سفرهای طولانی هستند. این افراد از تکنولوژی ارتباط از راه دور (اینترنت و موبایل و تبلت) برای کسب درآمد استفاده میکنند و عموما از کشوری دیگر از فضای اشتراکی کافی شاپها، کتابخانه ها و غیره کارهایی را انجام میدهند که پیش از آن به صورت کاملا سنتی انجام میشد. مثلا برنامه نویسی، حسابداری، بورس و…

شاید سوال مهمی که برای شما پیش بیاید این باشد که با وجود بیکاری و مشکلات اقتصادی تقریبا در همه کشورها از یک طرف و با نیروی کار موجود در همان شهر یا کشور از طرف دیگر، چگونه صاحب کار به یک توریست کاری میدهد که بعضا تجربه و تخصصی هم در آن ندارد؟! یا شاید این سوال که چطور میشود به کارفرما اعتماد کرد و چند روز را در محل اقامت وی سپری کرد؟
برای سوال اول، طبق تجربه باید گفت دستمزدی که به یک توریست برای “کار در سفر” داده می شود معمولا کمتر از یک کارگر قراردادی و بومی است، پس کارفرما ترجیح میدهد شما را انتخاب کند و آنطور که خودش میداند شما را آموزش دهد تا مشغول به کار شوید.
اما در مورد سوال دوم، از شما دعوت میکنم ما را در شماره بعد در مطلبی با عنوان ” اقامت رایگان در سفر” همراهی کنید.

 

 

پاورقی :

WWOOF : WORLD WIDE OPPORTUNITIES ON ORGANIC FARMS

 

 

 

مطالب رپورتاژ