هرسال تصادفات رانندگی تلفات زلزله بم راتکرار می کند

محمدرضا روشندلی

عوامل انساني مرتبط با حوادث رانندگي در جاده ها به دو گروه كلي  تقسیم می شوند. عواملي كه وابسته به عملكرد عصب‌زیست‌شناختی انسان و خارج از حيطه اختیار و مديريت شخص در حال رانندگي است و دوم عواملي كه وابسته به زمينه هاي شخصيتي افراد بوده، در تعامل پيچيده با هم عمل مي كنند و اغلب تجمعي از چند عامل را در يك فرد مي توان ديد، تقسيم مي شوند. در مديريت تردد رويكرد به اين مقوله نيازمند برخوردي جامع و برنامه هاي چند مرحله اي است كه شامل آموزش هاي عمومي، آموزش هاي مبتني بر گروه هاي هدف خاص و در مواردي محدوديت هاي قانوني براي رانندگان خاص می شود.

چند عامل مهم بروز تصادفات جاده ای در ايران 

در بررسي علل تصادفات و تلفات عده اي بر اين نظر هستند که بايد براي جلوگيري از بروز سوانح ، ايمني جاده ها و خودروها را مورد توجه قرار داد و پليس هم بايد به واپایش رانندگان اهميت دهد. 

نکته مهم بعدي که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است بررسي علل سوانح يا تصادفات است که در حال حاضر در ايران رعايت نکردن سرعت مطمئنه و خستگي رانندگان است . بررسي‌ها نشان مي دهند برخي از دلايل وقوع تصادفات رانندگي از ساير عوامل مهم‌تر هستند . اين موارد شايد بديهي و ساده به نظر برسند اما در 20 سال گذشته بيش از نيم ميليون نفر از هم‌وطنان‌مان به دليل رعايت نکردن اين موارد در تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده‌اند در اين جا به چند مورد از مهمترين آن ها خواهيم پرداخت.

متن کامل این مقاله را می توانید در شماره 350 ماهنامه صنعت حمل و نقل مطالعه بفرمائید.

مطالب رپورتاژ