نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: دوام صنعت ازجمله صنعت هوانوردی زمانی اتفاق می­افتد که بخش خصوصی در آن حضور داشته باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشور: کلیه صنایعی که امروزه در دنیا توسعه پیدا می­کند ریزش دانشی است که در تحقیقات علوم فضایی صورت می­گیرد و سرعت توسعه­ی آن هم بسیار بالاست

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه­ی اقتصادی: تقاضای فزاینده­ برای خدمات حمل و نقل هوایی مسافر و بار به همراه پیشرفت­های فناوری و سرمایه­گذاری­های مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجی­های اقتصادی آن را سی برابر کرده است

نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرسرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کل کشور، دکتر مرتضی بانک مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، دکتر فتح­اله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا و جمع کثیری از مسوولان و دست­اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی داخلی و خارجی در جزیره­ی کیش برگزار شد. در این نمایشگاه دوسالانه علاوه بر ارایه آخرین دستاوردها، فناوری­ها و تجهیزات صنعت هوایی و فضایی، تیم­های آکروباتیک نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیز بخش­هایی از نمایش­های هوایی کشورهای روسیه و لتونی ‌به اجرا در آمد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر بر همگان مسجل شد که کشور ایران فاقد فناوری و تکنولوژی لازم در حوزه­ی هوانوردی بوده تصریح کرد: صنعت هوایی کشور به تاریخ نیروی هوایی ارتش کشور گره خورده هرچند در سال 53 یا 54 صاحب یک نیروی هوایی بی‌نظیری بودیم ولی وقتی انقلاب پیروز شد و آمریکایی­ها از ایران رفتند فهمیدیم که هیچی نداریم زیرا تنها چیزی که نداشتیم دانش هوانوردی بود. این اتفاق در صنعت کشور هم ‌روی داده چراکه با پول نفت یک خط تولید وارد می­کنیم سپس فکر می­کنیم همه چیز داریم درحالی‌که این کارخانه است نه صنعت. صنعت یعنی اینکه بتوانیم طراحی و تولید کنیم. در رابطه با صنعت هوایی هم بدین شکل است که اگر طراحی نداشته باشیم و بخش خصوصی هم در این حوزه حضور نداشته باشد یعنی هیچی نداریم. دوام صنعت ازجمله صنعت هوانوردی زمانی اتفاق می­افتد که بخش خصوصی در ان حضور داشته باشد و بایستی بدانیم پول دولت لازمه کار است اما تا وقتی با نوآوری بخش خصوصی آمیخته نشود کاری از پیش نخواهیم برد. شرکت­های دانش‌بنیان پایه این رشد هستند چراکه آن‌ها می­توانند روش­های صحیح را طراحی کنند، نمونه آن هم جنگنده­ی کوثر است که تمام اجزای آن بومی شده است. در حال حاضر قطعاً جزو چند کشور اول در حوزه­­­­ی پهبادها به شمار می‌آییم که همه مدیون بخش خصوصی است. حضور استارت تاپ­ها باعث می­شود بازارهای خصوصی برای مردم ایجاد شود. این‌که بتوانیم صنایع فضایی را در بین مردم گسترش دهیم زیرا فناوری فضایی فقط موشک یا ارسال ماهواره نیست بلکه انواع سرویس­هایی است که مردم در زندگی روزمره از آن بهره­مند می‌شوند. اگر بخواهیم بخش هوافضای کشور توسعه یابد بایستی شرکت­های خصوصی دانش‌بنیان را فعال کنیم.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کل کشور نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش را تجلی اراده و نماد تحقق نظریه مقاومت در مقابل زورگویی و استبداد برشمرد و تصریح کرد: امروز ضرورت دارد از مهندسان، طراحان و تمام کسانی که در این حوزه تلاش کرده­اند قدردانی شود آن‌هم درحالی‌که هستند کسانی که تلاش می­کنند ملت ما را از این علم و فناوری محروم کنند. امروز جمهوری اسلامی ایران با اعتمادبه‌نفس کامل در مقابل مسوولان عهدشکن آمریکا ایستاده­اند و این نمایشگاه نمونه‌ای است که نشان می­­دهد آن‌ها با تحریم ظالمانه علیه ملت ایران، حیثیت خود را مخدوش می­کنند. جلوگیری از پیشرفت و توقف استقلال‌خواهی ملت ایران سرابی بیش برای آن‌ها نخواهد بود. پیام ما از جزیره­ی کیش در خلیج همیشه فارس به همه­ی دوستان و همسایگان و سایر کشورها پیام صلح و دوستی است.

مهندس علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش صنعت هوانوردی را نوک پیکان تکنولوژی عنوان کرد و گفت: کلیه صنایعی که امروزه در دنیا توسعه پیدا می­کند ریزش دانشی است که در تحقیقات علوم فضایی صورت می­گیرد و سرعت توسعه­ی آن هم بسیار بالاست. بایستی تلاش کنیم تا خودمان را با این سرعت توسعه تطبیق دهیم که بسیار مهم است. از سوی دیگر صنعت هوایی نوک پیکان توسعه است بدین معنا که موجبات توسعه­ی کشورها را فراهم می­آورد. بر همین اساس با توجه به شناختی که از این صنعت داریم و در گذشته به آن خدشه وارد آمده بود را شناسایی و در حال رفع آن‌ها هستیم. البته کار دشواری است زیرا بایستی این تغییرات اندک اندک صورت گیرد. آزادسازی نرخ بلیت در صنعت هوایی کشور موجب شد این صنعت در بستر استاندارد قرار گیرد و در تلاش هستیم تا این بستر را حفظ کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از تحریم­های اعمال‌شده از سوی آمریکا از آن به‌عنوان سدی برای عدم ارتباط با سایر کشورها و ملت­ها نام برد و افزود: در تلاش هستیم تا ارتباط ما با سایر کشورها قطع نشود و این امر مستلزم صنعت هوایی پویاست و ما به‌عنوان سازمان حاکمیتی هوانوردی کشور می­توانیم مرکز ثقل ارتباط بین خطوط هوایی، تولیدکنندگان، سازندگان و قانون­گذاران در این حوزه باشیم. بر همین اساس ارتباط مطلوبی با صنایع و بخش خصوصی در کشور داریم و از همه مهم‌تر اینکه دیگر به دنبال کپی تکنولوژی­ها نیستیم بلکه دارای اتاق طراحی هستیم و این طراحی را به مرحله­ی تولید می­رسانیم. شرکت­های دانش‌بنیان در این حوزه با سرعت بسیار بالایی رشد یافته­اند و نمونه­های آن را در ساخت انواع موشک­ها و پهبادها شاهد هستیم.

دکتر مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حمل و نقل کارآمد را نیروی محرکه و موتور توسعه­ی متوازن و پایدار کشورها عنوان کرد و افزود: با مروری بر شرایط توسعه‌یافتگی کشورهای مختلف، همبستگی مستقیم بین توسعه­ی حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، امنیت و عدالت اجتماعی به‌وضوح دیده می­شود. در این میان ویژگی­های اختصاصی حمل و نقل هوایی ازجمله ایمنی و سرعت بسیار بالا، برخورداری از فناوری­های برتر، فواید موثر اجتماعی در ابعاد مختلف، آثار اقتصادی مستقیم، غیرمستقیم، القایی و تکاثری و افزایش تولید ناخالص داخلی، تسهیل و تسریع در امدادرسانی و حفظ و احیای سلامت جوامع در بحران‌های مختلف طبیعی و غیرطبیعی و ده‌ها ویژگی و آثار دیگر سبب شده است تقویت و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی در برنامه­های توسعه­ای بسیاری از کشورها قرار گیرد. حمل و نقل هوایی با کم کردن فاصله­ها، شهروندان، فرهنگ‌ها، شرکت‌ها، ایده­ها، نوآوری­ها و فرصت­ها را به یکدیگر متصل می­کند و موجبات نزدیکی، شناخت و تعامل بیشتر، تبادل اندیشه و فکر و تجربیات موفق و مراودات تجاری و اقتصادی و البته معرفی نقاط قوت و جذابیت­های تأثیرگذار و تحسین‌برانگیز مراکز اصلی استقرار خود را به سایر ملل فراهم می­آورد. تقاضای فزاینده­ برای خدمات حمل و نقل هوایی مسافر و بار به همراه پیشرفت­های فناوری و سرمایه­گذاری­های مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجی­های اقتصادی آن را 30 برابر کرده است. رشد ترافیک هوایی به‌طور مستمر نه‌تنها از مقاطع رکود اقتصادی آسیب‌ندیده بلکه صنعت حمل و نقل هوایی در برابر این رکودها مقاومت کرده است و این نکته­ای است که در محیط­های اقتصادی پر چالش، باید موردتوجه دولت‌ها در سطوح مختلف قرار گیرد. وی گفت: امروزه صنعت حمل و نقل هوایی در سطح دنیا با جابجایی سالانه حدود 4/4 میلیارد نفر مسافر و 62 میلیون تن بار به ارزش 6800 میلیارد دلار از طریق 43 میلیون پرواز با حدود 32 هزار هواپیمای بازرگانی که در اختیار 1303 شرکت هواپیمایی قرار دارد موجبات حمایت از اشتغال 5/65 میلیون نفر و ایجاد آثار اقتصادی حدود سه هزار میلیارد دلاری می­شود که معادل 6/3 درصد تولید ناخالص جهانی است. تقویت و توسعه­ی زیرساخت­های حمل و نقلی به‌ویژه حمل و نقل هوایی در مناطق آزاد کشور از راهبردی­ترین اقدامات این مناطق بوده و در این مسیر با توجه به بسترهای فراهم‌شده در ابعاد مختلف زیرساختی و نهادی به‌ویژه فرودگاه‌های رو به توسعه در آن‌ها، آمادگی مناطق آزاد برای نقش‌آفرینی بیشتر در نظام توسعه هوانوردی کشور و همچنین الگوسازی سیاست­های نوین مدیریتی و اقتصادی برای تعمیم به کل کشور را اعلام کرده و آمادگی خود را برای حضور کلیه سرمایه­گذاران در ارتباط با فعالیت­های توسعه­ای صنعت هوانوردی کشور ابراز می­داریم.

مهندس بیژن بنکدار دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی برپایی این نمایشگاه را بزرگ‌ترین و برجسته­ترین رویداد هوانوردی و هوافضایی کشور عنوان کرد و افزود: این رویداد باشکوه دربردارنده­ی قدرت و اراده­ی ملی و دسترسی بر قله­های پیشرفت و برگ زرینی از افق روشن و آینده‌ای پرافتخار است. برگزاری این نمایشگاه مرهون تلاشی 16 ساله است که با تعامل و همکاری نزدیک سازمان منطقه آزاد کیش، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتحادیه صنایع هوایی، انجمن شرکت­هایی هواپیمایی، انجمن پژوهش­های فضایی، مرکز ملی فضایی، پژوهشگاه هوافضا و تعدادی دیگر از ارگان‌های هوایی و فضایی کشور برپا شده است. در این نمایشگاه شاهد حضور بیش از 110 شرکت داخلی و خارجی در فضایی متجاوز از 14 هزار مترمربع هستیم که با توجه به سایه­ی سنگین تحریم­ها خوشبختانه شاهد رشد 10 درصدی شرکت‌کنندگان بوده­ایم. در نمایشگاه امسال کلیه ارگان‌های فضایی کشور آخرین دستاوردهای پیشرفت­های خود را در عرصه­ی فضا به معرض دید همگان گذارده­اند و از سوی دیگر حضور دو تیم آکروباتیک خارجی از کشورهای روسیه و لتونی در کنار تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران صحنه­های ماندگانی را در معرض دید همگان قرار خواهند داد.

دکتر فتح­اله امی دبیر علمی پنجمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش از تدوین حقوقی مقررات و قوانین و پهبادها در کشور خبر داد و افزود: همچنین پروژه پایش را در دستور کار داریم تا بتوانیم از داده­های ماهواره­های زیست‌محیطی سه عنصر حیاتی یعنی آب، خاک و هوا بهره­مند شویم. در حال حاضر بیش از ده هزار پهباد در کشور وجود دارد اما فاقد قوانین حقوقی لازم هستند که در حال تدوین مقررات مربوطه به آن‌ها هستیم. برای اولین بار در این نمایشگاه برگزاری کنفرانس بین­المللی هوانوردی در دستور کار قرار گرفت و درمجموع 85 مقاله به این کنفرانس ارسال شد که از این تعداد 34 مقاله برای سخنرانی شفاهی و 31 مقاله نیز به‌صورت پوستر به نمایش درخواهد آمد.

نهمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی کیش

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ