نهادهای مدنی حمل و نقل، بازوی کارشناسی دولت

در گفتگو با مهندس محمدجواد عطرچیان دبیر انجمن صنفی شرکت­های حمل و نقل بین المللی ایران به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس آن

هرچند شکل­گیری نهادهای مدنی ریشه در تاریخ تحولات مغرب‌زمین از قرن هفدهم به بعد دارد، ولی در ایران شاید بشود گفت این سابقه با تاریخ مشروطیت هم‌خوان است. نهادهایی که خارج از حوزه قدرت سیاسی، توسط مردم و تشکل­‌های صنفی با عناوین گوناگون  در بازار کسب و کار و یا دیگر فعالیت‌­های مردمی شکل گرفته‌­اند. شاید بتوان گفت که در کنار سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی، این نهادهای مدنی هستند که در عرصه کارزار فعالیت­‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و در چانه زنی­‌های تخصصی و کارشناسی خود با حاکمیت امور را پیش می‌­برند.

پیش از انقلاب، در قلمرو حمل­ و نقل تنها تعداد انگشت شماری تشکل صنفی تحت عنوان سندیکا و یا اتحادیه فعالیت داشتند. اما در طول سال­های بعد از انقلاب تعداد این تشکل­‌ها در شاخه‌­های مختلف و متنوع حمل و نقل و صنایع و خدمات وابسته به آن اعلام حضور کردند و به فعالیت پرداختند. نظر به شمار و اهمیت این تشکل‌­ها در قلمرو حمل و نقل، ماهنامه صنعت حمل و نقل سرفصل تازه‌­ای را با عنوان: “نهادهای مدنی حمل و نقل” در دستور کار خود قرارداده است. در این سرفصل، هر شماره پای صحبت مسئولان یک یا دو انجمن صنفی حمل ­و نقل می‌نشینیم و برنامه‌ها وسیاست‌­های کاری آنها را منعکس می‌­کنیم.

تردیدی نیست که این نهادهای مدنی در دل دیوان‌سالاری کمرخردکن و قوانین و مقررات و دستورالعمل­‌های پیچیده و ناکارآمد، با مشکلات صنفی خود به سختی دست و پنجه نرم می‌کنند. هدف از گشودن این سرفصل، شناسائی گیرودارهای پیشبرد امور صنفی در ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط دولتی است. در این ارتباط ابتدا به سراغ یکی از قدیمی‌ترین، پرسابقه‌ترین و فعال‌ترین نهاد مدنی حمل و نقل، یعنی انجمن صنفی حمل­ و نقل بین‌­المللی رفتیم که در اردیبهشت ماه سال جاری پنجاهمین سال فعالیت بی‌­وقفه خود را آغاز کرد. این انجمن درحالی پنجاهمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند که در کوران جنگ تحمیلی هشت ساله،کش وقوس­‌های نوسانات ارزی،تحریم‌های بین‌المللی ومقررات دست و پاگیر ترانزیت و اغلب ناپایدار توانست کارنامه‌ای مورد قبول از خود ارائه دهد.

  به همین مناسبت و نیز آغاز سرفصل جدید “نهادهای مدنی حمل ­و نقل” در ماهنامه، پای صحبت­‌های مهندس محمدجواد عطرچیان دبیر انجمن نشستیم. عطرچیان که پیش از این سی سال در پست های مختلف مدیریتی سازمان راهداری و حمل ­و نقل جاده‌­ای به تجربیات گران‌سنگی دست یافته است، اینک این تجربیات را در خدمت پیشبرد هدف­‌های انجمن به کارگرفته است. در این گفتگو وی از اهمیت تشکل­­­‌های صنفی سخن گفت و انجمن را میراث پربهای هیات مدیره‌­ها و دبیران پیشین آن در طول پنجاه سال فعالیت انجمن برشمرد و ساختار آن را از همه ابعاد مستحکم دانست….

متن این گقتگو را می توانید در شماره 363 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ