نمایش ظرفیت­ها و پتانسیل حمل‌و‌نقل کشور در چهارمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل

صنعت حمل و نقل آنلاین: چهارمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل و لجستیک و صنایع وابسته 24 تا 26 آذرماه در مصلای تهران برگزار شد. این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 21هزار مترمربع و با حضور 385 شرکت داخلی و خارجی در مصلای تهران برگزار شد. معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی­ها و فناوری­های صنعت راهسازی، راهداری و حمل‌و‌نقل، ایجاد فرصت و فضای مناسب برای معرفی فناوری‌ها، تولیدات و نوآوری­های صنعت حمل‌و‌نقل و آشنایی کارشناسان و مدیران کشور با آن‌ها و علاوه بر آن ارایه عملکردهای معاونت­های مختلف وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه­های زمینی، ریلی، دریایی و هوایی از اهداف چهارمین نمایشگاه حمل‌و‌نقل، لجستیک و صنایع وابسته بود که با شعار حمل‌و‌نقل هوشمند، پایدار و بهره­ور طی سه روز انجام پذیرفت.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، رونمایی از سامانه­های مختلف و بهره­برداری از پروژه­های متنوع در دستور کار قرار داشت که از همه مهم‌تر حضور فعال شرکت­های دانش‌بنیان بود که جلوه ویژه­ای به چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته داده بود.

از نکات مهم دیگر، رشد 30درصدی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه سوم بود که اهمیت و جایگاه حمل‌و‌نقل را در مقایسه با سال­های گذشته بیان می­کند.

ساماندهی حمل‌و‌نقل کشور، شکوفایی اقتصادی به همراه خواهد داشت

مهندس محمد اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی در مراسم آغازین نمایشگاه با بیان این‌که این نمایشگاه به‌‌صورت تخصصی برگزار می­شود، گفت: حضور شرکت‌های حوزه حمل‌و‌نقل می­تواند حضوری پرمحتوا و زمینه­ مطلوبی برای تبادل تجربیات باشد و از این فرصت سه روزه بهره­وری مشترکی برای شرکت‌کنندگان کسب شود.

اسلامی افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی مروری بر تجربیات و ارزیابی عملکردها است و تصویرسازی مطلوبی برای آینده مطلوب‌تر را به دنبال خواهد داشت و می­تواند فرصتی برای هماهنگی و پیشرفت کشور باشد. این نمایشگاه سنگ‌بنای یک حرکت نو در مراودات است که می‌توان از آن برای تحرک بیشتر در حمل‌ونقل و صنایع وابسته استفاده کرد.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: در سالی که گذشت، شاهد دستاوردهای بزرگی در این حوزه بوده­ایم چرا که موانعی را که در گذشته داشته­ایم، شناسایی و طی یک‌سال برطرف کرده­ایم و با برگزاری کمیسیون­های مشترک با کشورهای همسایه، موانع و اشکالات را یک‌بار برای همیشه مرتفع کرده‌ایم و اکنون مشکلی درخصوص ترانزیت با آن‌ها نداریم.

اسلامی افزایش حجم بار ترانزیتی با برداشته شدن تعرفه­ها در حوزه دریایی را چشمگیر دانست و گفت: در مجموع در دیپلماسی حمل‌و‌نقل با فضاسازی و فرصت­سازی موجبات تسهیل ترانزیت را در شقوق مختلف حمل‌و‌نقل فراهم آورده­ایم. با سرمایه­گذاری­های صورت گرفته انجام پروژه­های زیرساختی شدت بیشتری گرفته و باوجود کاهش منابع و افزایش تورم با اخذ نظام مدیریتی و توزیع منابع بهترین استفاده را کرده­ایم. از سوی دیگر اگر بتوانیم خط‌آهن چابهار ـ زاهدان را با استفاده از منابع داخلی و تزریق بخشی از صندوق توسعه­ ملی تا پایان سال 1400 به بهره­برداری برسانیم، در آن صورت حلقه­­ مفقوده­ این مسیر را برطرف کرده­ایم.

سهم 9درصدی حمل‌و‌نقل در تولید ناخالص ملی

مهندس شهرام‌آدم­­نژاد، معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز در این مراسم گفت: در تقویم تمامی کشورها روزهایی برای بزرگداشت حمل‌و‌نقل ثبت شده که در کشور ما به مناسبت ایثار و فداکاری بخش حمل‌و‌نقل که مصادف با روز 26 آذرماه است از این قشر زحمتکش و فداکار قدردانی­هایی به عمل می­آید. خانواده­ حمل‌و‌نقل سهم زیادی در جابه‌جایی کالا در کشور بر عهده دارد تا جایی‌که حدود 9درصد از سهم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که از دوره­ وزارت مهندس اسلامی در تمامی شقوق از جمله ریلی، دریایی، جاده­ای و هوایی مجموعاً بالغ بر 12درصد حمل‌و‌نقل کالا افزایش داشته و نگاه اقتصاد مقاومتی نیز در دستور کار معاونت­های حمل‌و‌نقل این وزارتخانه قرار داشته و جزو اولویت­های مهم است.

تخصیص دوهزار میلیارد تومان به بخش ریلی کشور

مهندس سعید رسولی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم با حضور در چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لسجتیک و صنایع وابسته گفت: همکاری و تعامل راه‌آهن با بخش­های غیردولتی یکی از اولویت­های مهم در شرکت راه‌آهن است که در این راستا استفاده از ظرفیت­های تبصره 18 قانون بودجه و مبادله­ اسناد آن بیانگر این است که در آینده شرایط مناسبی برای راه‌آهن وجود دارد. خوشبختانه با امضای تفاهم‌نامه 2هزار میلیارد تومانی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه‌و‌شهرسازی در 27 اسفندماه سال 97 ظرفیت­های قانونی مناسبی در این بخش فراهم آمده که تاکنون چند شرکت حمل‌و‌نقل ریلی برای دریافت تسهیلات مورد نیاز به بانک­های عامل معرفی شده­اند.

نظارت کامل در حوزه هوانوردی کشور داریم

مهندس علی عابدزاده، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم با حضور در این مراسم گفت: طی چند سال اخیر تلاش زیادی صورت گرفته تا هم با تحریم­ها مبارزه کنیم و هم بتوانیم نقش اساسی خود را در صنعت هوانوردی کشور ایفا کرده و اهداف توسعه را دنبال کنیم. نظارت کامل بر حوزه­های هوانوردی کشور داریم و تلاش کرده­ایم بالغ بر 95درصد از نیازهای کشور را در این حوزه مهم و حساس تهیه و به بخش­های مختلف در سطوح متنوع خدمات مطلوب مطابق با استانداردهای بین­المللی ارایه دهیم. هم اکنون به تعداد 16 شرکت که در حوزه طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات هوانوردی فعالیت دارند، مجوز اعطا کرده­ایم و در حوزه­ هوانوردی عمومی نیز ورود کرده­ایم و برای ساخت قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر مجوزهای لازم را داده­ایم که این در حقیقت مهم‌ترین رسالت سازمان هواپیمایی کشوری است. همچنین تلاش کرده­ایم با حضور و فعالیت شرکت­های دانش‌بنیان در کشور فاصله صنعت با دانشگاه کمتر شود. بر این اساس از سوی شرکت­های بخش خصوصی سرمایه­گذاری­هایی در این حوزه صورت گرفته و می­توان امیدوار بود در حوزه­های خدمات، ساخت و تولید دانش با سرعت بیشتری به حرکت ادامه دهیم.

12هزار کیلومتر مسیر جاده­ای و ریلی در حال احداث هستند

مهندس خیرالله خادمی، معاون وزیر راه‌و‌‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور نیز گفت: وظیفه­ شرکت ساخت، احداث و توسعه­ زیربناهای حمل‌و‌نقل در کشور است که بدین منظور بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات در اختیار شرکت ساخت قرار می‌گیرد و بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان نیز توسط بخش خصوصی فعال در این حوزه هزینه  می‌شود که در مجموع طی سال گذشته بالغ بر 7هزار میلیارد تومان برای زیرساخت­های حمل‌و‌نقل کشور هزینه شده است. بر همین اساس، سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال 99 کشور هیچ پروژه و طرحی را درخصوص زیرساخت­های حمل‌و‌نقل اضافه نکرده و مقرر شده تا پروژه­هایی که در دست انجام است، به بهره­برداری برسند. بنابر این در حال حاضر حدود 12هزار کیلومتر مسیرهای جاده­ای و ریلی در دست داریم که از این میزان نزدیک به 7هزار کیلومتر راه‌های اصلی و بزرگراهی هستند. همچنین سه‌هزار کیلومتر هم مسیر ریلی جدید در حال اجرا داریم که در مجموع بالغ بر 1100 پیمانکار و مشاور قراردادهایی را به ارزش 250 هزار میلیارد تومان با این شرکت منعقد کرده­اند و در حال انجام پروژه­های مورد قرارداد خود هستند.

جابه‌جایی سالانه یک‌میلیارد نفر مسافر در جاده­های کشور

مهندس حسن حسن­نیا، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور هم در این مراسم گفت: در حال حاضر بالغ بر 90درصد حمل‌و‌نقل بار کشور از طریق جاده­ها صورت می­گیرد که این حجم بار توسط حدود 350هزار دستگاه کامیون انجام می­شود و از سوی دیگر تعداد یکصدهزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری نیز حمل‌و‌نقل مسافر کشور را عهده­دار هستند. تعداد جابه‌جایی مسافران کشور در سال رقمی بالغ بر یک میلیارد نفر و میزان بار جابه‌جا شده حدود 600 میلیون تن در سال است که بر این اساس رقمی حدود 460 میلیون فقره بارنامه صادر     می­شود. البته طی هشت ماه اخیر صدور تعداد 200هزار بارنامه افزایش یافته که یک اصل مهم این است که سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده­ای چه در حوزه­ حمل مسافر و چه در حوزه­ حمل بار به گونه­ای مدیریت کند که حمل‌و‌نقل در کشور به سمت بهره­وری بالاتر سوق یابد.

مطالب رپورتاژ