صنایع دریایی

نقش بورس در تامین نقدینگی صنایع دریایی ایران

باور این است که نقدینگی باید به صنعت دریایی تزریق شود. منظورم عدم دانش فنی، نیروی کار متخصص و امکانات ساخت این نوع صنایع نیست. بلکه بانک‌ها بتوانند تسهیلات با سود پایین پرداخت کنند. علیرغم تشکیل صندوق توسعه صنایع دریایی اما این صندوق نمی تواند تأمین بودجه کند، مشکل اصلی شناور سازان نقدینگی است بانک ها باید بتوانند تسهیلات با سود پایین پرداخت کنند اگر این مشکل بر طرف نشود، صنایع دریایی موفق نخواهیم شد.

 

مطالعات میدانی نشان می دهد که  سازمان بنادر و دریانوردی با الگوی سپرده گذاری، از ورشکستگی کشتی سازهای کوچک و متوسط جلوگیری کرد و یا موجب شد شناورسازهای جدیدی شکل گرفتند، لیکن هنوز مشکلات زیادی خصوصا با وضع تحریم های امریکا بر صعنت دریایی، هزینه های زیادی بر این این صنعت تحمیل شد و دولت هم نتوانسنت آنچنان کمکی به این بخش داشته باشد. بر این اساس، این صنعت با کمبود نقدینگی مواجه گردید. از این رو، با توجه به نقشی که بازار بورس اوراق بهادار در بهبود ساختار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد، بورس اوراق بهادار می‌تواند در تامین منابع مالی نقشی مهمی داشته باشد.

مطالب مرتبط:

صنعت کشتی‌سازی در ایران

تحلیلی بر فراز و فرود پرشتاب ۶ ماه شاخص کل بورس تهران

 بیم و امید سهامداران خرد در بازار سرمایه

در صورتی که بورس اوراق بهادار کارایی لازم را در تخصیص بهینه منابع و جمع آوری و هدایت سرمایه به سمت واحدهای فعال حرکت نماید، به نظر می رسد که می‌تواند بخشی از مشکلات را رفع نماید. بازار سرمايه، زيربناي فعاليت هاي تجاري، صنعتي، دولتي و خصوصي و واسطه تخصيص وجوه بلند مدت به منظور تشكيل دارايي هاي سرمايه اي مي باشد.

بازار سرمايه از طريق ايجاد انگيزه و فراهم آوردن بستر لازم براي پس انداز، تشكيل سرمايه و سرمايه گذاري در مقايسه با ديگر شيوه ها، زمينه را براي تجهيز سرمايه هاي داخلی آماده مي سازد. همچنين، اين بازار مي تواند ابزاري براي جذب سرمايه هاي خارجي باشد. از اين رو، ناتوانی در حفظ انسجام آن، ساز و كار تخصيص درست و بهينه سرمايه را با مشكل روبرو مي‌سازد.در حقیقت، با توسعه و پایداری بازار سرمایه می توان  در تامین منابع مالی طرحهای سرمایه گذاری و ادامه روند رشد اقتصادی پایدار در این صنعت امیدوار بود.

 

متن کامل این مقاله را در شماره آبان ماهنامه صنعت حمل و نقل (۳۷۹) دریافت کنید.

مطالب رپورتاژ