مبنای CFR می‌تواند مبنای بسیار مخربی برای خریدهای بین‌الملل باشد

صنعت حمل و نقل آنلاین:  در خریدها و فروش‌های بین‌الملل نیاز به کارشناسان لجستیک است، اما اتفاقی که در ایران افتاده و در نوع خودش هم خاص است، این‌که عمده کارشناسان لجستیک در بخش عرضه شرکت‌ها یعنی در بخش‌های خدمات انبارداری، خدمات بندری و خدمات دیجیتال فعالیت می‌کنند و در بخش تقاضا کارشناسان لجستیک حضور ندارند مگر در شرکت‌های خیلی بزرگ مثل خودروسازان و پتروشیمی‌ها.

داشتن دانش لجستیک در خرید و فروش شرکت‌ها، خیلی لازم و ضروری است. بنابراین وقتی سفارشی را روانه بازار می‌کنیم، اما اگر کنترلی روی نوع سفارش نداشته باشیم و بدون برنامه‌ریزی کار را انجام داده باشیم، این کار می‌تواند نتایج تاسف‌باری به بار بیاورد یا این‌که می‌تواند تبدیل به ماجراجویی بزرگی شود.

در مبحث لجستیک باید چند موضوع را بررسی کنیم. نخست مساله اینکوترمز است. اینکوترمز شرایط استاندارد خرید و فروش بین‌المللی است. در قواعد اینکوترمز که اتاق بازرگانی بین‌الملل تنظیم کرده است، مسئولیت‌های خریدار و فروشنده، وظایفی که هر دو طرف دارند، میزان هزینه‌ای که هر طرف باید متحمل شود و نقطه انتقال ریسک از یکی به دیگری مشخص شده است.

در ایران عمده خریدهایی که صورت می‌گیرد، بر مبنای CFR انجام می‌شود. CFR بر مبنای خریدهای دریایی است و متاسفانه می‌بینیم برخی از خریدارانی که باید زمینی یا هوایی حمل کنند بر مبنای CFR این کار را انجام می‌دهند و زمانی‌که اختلافی پیش می‌آید چون زیربنای CFR مبنای حقوقی مناسبی برای حمل‌های زمینی و هوایی ندارد، خسارت معمولا به زیان خریدار می‌شود.

مشکل دیگر CFR این است که با این‌که فروشنده قرارداد حمل را منعقد می‌کند، اما هیچ مسئولیتی در قبال حمل‌کننده ندارد و هرگونه خسارتی به کالا وارد شود طبق قانون فروشنده هیچ مسئولیتی نخواهد داشت و همه خسارت‌ها را به گردن خریدار خواهد افتاد. بنابراین مبنای CFR می‌تواند مبنای بسیار مخربی برای خریدهای بین‌الملل باشد.

 

  • همایون اسدی
  • نویسنده، مدرس و پژوهشگر لجستیک
  • مطلب برگرفته از ویدیوهای آموزشی صفحه اینستاگرام نویسنده است.

مطالب رپورتاژ