فاینکس ۲۰۱۹ و تلاش برای تعمیم بازار مالی

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران بنگاه‌های اقتصادی، مالی و پولی کشور در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور فعال بانک‌های کشور و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها برگزار شد.در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در تاریخ دوم اردیبهشت سال جاری بر پا شد، موضوعاتی چون مباحث روز مالی، تعمیم بخشی بازارهای مالی، نقش بازارهای مالی بر تحقق اهداف رشد اقتصادی، حضور فین تک‌ها در نظام بانکی و بورس و … مطرح شد.

سال ۹۷ فراز و فرودهای زیادی برای بازار سرمایه داشت که بخش زیادی از آن متأثر از عوامل بیرونی اقتصاد و سیاست کلان کشور بود. اهمیت دوازدهمین نمایشگاه فاینکس ازاین‌رو بود که در شرایط جدید، بانک‌ها با تحرکاتی که از سال گذشته در جهت خروج از زیان‌آوری و حرکت به سمت سوددهی آغاز کرده‌اند تلاش می‌کنند تا فعالیت خود در را در عرصه‌های نمایشگاهی افزایش دهند. این نمایشگاه همچنین نیم نگاهی هم به جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشت،‌ امری که به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه اقتصاد،‌ به این دلیل که روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی در این شرایط اقتصادی کارگران ایرانی را به نیروی کار ارزان بدل خواهد کرد، چندان مطلوب نخواهد بود.

با این حال،‌ حضور بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای نشان از امیدواری آن‌ها نسبت به تحولات در سال جاری دارد. بانک صادرات ایران در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با حضور ۹ شرکت ابزاری زیرمجموعه و مدیران ۹ اداره تخصصی حضور پیدا کرد. شرکت‌های پرداخت الکترونیک سپهر، بیمه سرمد، گردشگری سپهرجم، تأمین سرمایه سپهر، صرافی سپهر بانک صادرات ایران، واسپاری (لیزینگ)، گروه مالی سپهر صادرات، فناوری‌ها و راه‌حل‌های هوشمند سپهر و شرکت کارگزاری بورس بانک صادرات ایران، ازجمله شرکت‌های ابزاری بانک صادرات ایران در «فاینکس ۲۰۱۹» که در کنار ادارات تخصصی حاضر در این نمایشگاه، خدمات متنوعی را در قالب سوپرمارکت مالی به بازدیدکنندگان ارائه کردند.

بانک ملت هم در این نمایشگاه حضور فعال داشت. این بانک همراه با شرکت بیمه ما و کارگزاری بانک ملت با برپایی غرفه‌ای و استقرار یک دستگاه پایانه غیر نقد، خدمات و محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کرد.

همچنین در این نمایشگاه بانک تجارت، همراه با شرکت‌های هلدینگ مالی خود جدیدترین دستاوردها و خدمات را در حوزه‌های مختلف در معرض بازدیدکنندگان قرار داد. در غرفه بانکتجارت کارشناسان این بانک از حوزه‌های بین‌الملل، فناوری اطلاعات، اعتباری، بازاریابی و مرکز ارتباط مشتریان ۱۵۵۴ به همراه شرکت‌های صرافی تجارت، سیمرغ تجارت، باشگاه مشتریان، ایران کیش و… پاسخگوی سؤالات بازدیدکنندگان با موضوع بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری بودند.

در این نمایشگاه، آقایان مهاجر مدیر امور استان‌ها، جدی مدیر امور بین‌الملل و آهنگر مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با حضور در غرفه این بانک به سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند. بانک پارسیان و گروه مالی پارسیان هم با حضور و مشارکتی گسترده در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سالن ۳۸B، آخرین محصولات و خدمات ویژه و متمایز خود را به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

در این میان غیبت بانک سپه به عنوان قدیمی‌ترین بانک ایران در فاینکش 2019 پس از خبر ادغام چند بانک و موسسه زیر نظر این بانک، از نکات بارز و تعجب برانگیز این نمایشگاه بود. از سوی دیگر بانک حکمت ایرانیان که یکی از بانک‌های طرح ادغام با بانک سپه است، در نمایشگاه امسال ‌حضوری پر رنگ داشت.

در این نمایشگاه کارشناسان بانک و شرکت‌های بیمه امین و کارگزاری، ضمن پاسخگویی به پرسش‌های بازدیدکنندگان، به معرفی آخرین محصولات و دستاوردهای خود پرداختند. همچنین شرکت کارگزاری بانک پارسیان نیز در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش و معرفی آخرین دستاوردهای بازار سرمایه، کلاس‌های آموزش بازارهای مالی و سهام را برگزار و به معرفی خدمات گوناگون خود برای بازدیدکنندگان پرداختند.

گروه مالی اقتصاد نوین نیز در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹) میزبان شرکت‌کنندگان و فعالان اقتصادی بود. در این نمایشگاه گروه مالی اقتصاد نوین متشکل از بانک اقتصاد نوین و شرکت‌های تأمین سرمایه نوین، کارگزاری تأمین سرمایه نوین، مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین، پرداخت نوین آرین، بیمه نوین، لیزینگ اقتصاد نوین و خدمات ارزی و صرافی اقتصاد نوین با استقرار در غرفه‌های مشترک، توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در قالب ارائه زنجیره کاملی از خدمات پولی و مالی، در معرض دید بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار داد.

از نکات قابل‌توجه دوازدهم دوره فاینکس 2019، حضور پررنگ استارت آپ‌ها بود. ابزار تازه‌ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی،‌ سهم زیادی از آینده بانکی و بیمه‌ای را از آن خود خواهد کرد. ازاین‌رو بود که شمار زیادی از شرکت‌کنندگان این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای خود در این زمینه را به نمایش گذاشته و رقابت تازه‌ای درزمینه بانکداری الکترونیک آغاز کردند.

مطالب رپورتاژ