عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تقدیر از خدمات شبانه روزی سازمان بنادر به واردکنندگان کالا

فعال اقتصادی گفت: برای جلوگیری از هر گونه دپو کالا در بنادر کشور ضرورت دارد که همه بخش ها با یکدیگر تعامل داشته باشند و در این میان بخش خصوصی هم با فوریت کارهای ترخیص کالا را پیگیری کند.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل، حمیدرضا سهیلیان درباره روند تخلیه کالاهای اساسی در بنادر کشور و اینکه دستگاه های متولی با چه سازوکاری حرکت کنند تا کالای در بنادر دپو نشود، افزود: با افزایش تحریم ها مشکلات متعددی به جهت واردات و صادرات به کشور ایجاد شد، اما طی چند وقت اخیر با همکاری که سازمان ها داشتند رویه واردات و صادرات تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از سازمان هایی که سطح همکاری خود را با بخش خصوصی و واردکنندگان افزایش داده سازمان بنادر و دریانوردی است، تصریح کرد: فعالیت مناسب یک سازمان برای تسهیل فعالیت ها نمی تواند تمام مشکلات صادرات، واردات و حتی سرمایه گذاری را حل کند، بدین جهت فعالان بخش خصوصی خواهان این هستند که سایر سازمان ها چون گمرک، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و سایر سازمان های دخیل در امر واردات، صادرات و سرمایه گذاری کمک کنند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی این عضواتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی کنار دولت قرار گیرد و سعی کند فرآیندهای قانونی را که به او تکلیف شده است در موعد تعیین شده انجام دهد، زمانیکه فعال اقتصادی به قوانین آشنایی داشته باشد دیگر معطل گرفتن مجوزها نمی شود؛ هر چند که در برخی از مواقع و به رغم تلاش فعالان اقتصادی برخی از مشکلات پدیدار می شود.

وی افزود: باید بپذیریم که شرایط برای فعالیت تجاری بسیار سخت شده است از اینرو سازمان های مسئول و ذیربط  می توانند تسهیل کننده تجارت کشور باشند و انگیزه برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سازمان بنادر در ماه های گذشته بیشترین همکاری را با فعالان بخش خصوصی داشته است، تصریح کرد: طی این مدت با وجود شیوع ویروس کرونا، سازمان بنادر به صورت شبانه روز به واردکنندگان کالا خدمات ارایه و در این میان سعی کرد که برخی از فعالیت ها بواسطه دورکاری هم انجام شود.

سهیلیان گفت: بخش خصوصی و حتی دستگاه های دولتی واردکننده کالاهای اساسی باید بدانند که بنادر محل انبار کالا نیست و این به منزله آن است که قبل از ورود کالا به کشور باید برای ترخیص آن فکر شود، از اینرو یکی از مجموعه های که می تواند تسریع کننده باشد، بانک مرکزی است؛ بعضا بخش قابل توجهی از کالاها به خاطر تامین ارز در بنادر می ماند.

مطالب رپورتاژ