صادرات بیش از 10میلیارد دلار کالا به خاورمیانه

صنعت حمل و نقل آنلاین: مجمع صادرکنندگان ترک TIM اعلام کرد که در 5 ماه اول سال 2021 میزان صادرات کالا از ترکیه به کشورهای خاورمیانه از 10 میلیارد دلار گذشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی به نقل از داده‌های مجلس صادرکنندگان ترکیه، صادرات ترکیه در 5ماه سال جاری نسبت به سال 2020 صدی 3/38 افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی صورت گرفته که ترکیه سخت گرفتار مبارزه با بیماری کووید 19 بوده است. در مقام مقایسه با 5 ماه اول سال 2020 که رقم صادرات در کل اقلام صادراتی 68 میلیارد و 598 میلیون دلار بود، این رقم به 85 میلیارد و 219 میلیون دلار افزایش یافته است؛ یعنی میزان افزایش رقمی برابر با 17میلیارد و 380 میلیون دلار بوده است و صادرات به حوزه کشورهای خاورمیانه 34درصد افزایش نشان می‌دهد.

ترکیه در 5 ماه اول سال به کشورهای حوزه خاورمیانه حبوبات، بقولات، تخم‌های روغنی، قطعات صنعتی و آهن و فولاد صادر کرده است که از مقدار کالاهای صادراتی یک میلیارد و سیصد و سیزده میلیون دلار حبوبات، بقولات و دانه‌های روغنی صادر بوده است و سهم فولاد و آهن در همین مدت یک میلیارد و یکصد و هشتاد میلیون دلار بوده است. سهم خاورمیانه از صادرات کل 5 ماه ترکیه 79/11درصد بوده است. در میان کشورهای واردکننده کالای ترک، رتبه نخست به عراق اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم از 2 میلیارد و 586 میلیون دلار است در 2020 به سه میلیارد و 174 میلیون دلار افزایش یافته است.

مجمع صادرکنندگان ترکیه به تولیدکنندگان برای صدور کالاهایشان به کشورهای به حوزه خلیج فارس، عربستان و عراق صادرات میوه، سبزیجات، مواد شیمیایی، مواد غذایی و اقلام پاک‌کننده را توصیه کرده است.

این مجمع به تولیدکنندگان و صادرکنندگان توصیه می‌کند نیازهای کشورهای منطقه خاورمیانه را از نزدیک تعقیب و تحقیق کنند تا فرصت‌های موجود بازار خلیج فارس و خاورمیانه را از دست ندهند.

اردوغان در مراسم اهدای جوایز قهرمانان صادرات گفت: ترکیه به سهم یک درصدی صادرات جهان رسیده است. او گفت با دستیابی به 211 میلیارد دلار صادرات رکورد جدید بر‌جای گذاشتیم و اضافه کرد که هدف ما افزایش صادرکنندگان از 150 هزار نفر به 300 هزار نفر است.

این در حالی است که طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران، در دو سال اخیر تجارت ایران با ترکیه با افت مبادلات رو به رو بوده است. با این‌که طبق آمار رسمی ترکیه در سه ماهه نخست سال، شاهد رشد 53درصدی مبادلات هستیم ولی متاسفانه به علت عدم تعقیب نیازهای بازار ترکیه توسط صادرکنندگان ایرانی حجم تجاری در شرایط مطلوب نیست در حالی‌که ظرفیت‌های آشکار زیادی در تامین نیازها و کمبودهای دو طرف کاملا مشهود است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ