صنعت برق ایران زیر ذره­ بین صنعتگران ایرانی و خارجی

صنعت حمل و نقل آنلاین: هفدهمين نمايشگاه بين ­المللي صنعت برق با حضور قائم‌مقام وزیر نیرو و مدیران صنعت برق آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین­المللی تهران آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه770 شرکت داخلي و خارجي حاضر شدند تا آخرین یافته­های این صنعت را به مدت 4 روز در معرض دید فعالان این صنعت قرار دهند. در نمايشگاه امسال 458 شرکت داخلي و بيش از310 شرکت خارجي از 30 کشور مختلف آلمان، چين، ترکيه، ايتاليا، اسپانيا، فنلاند، لهستان، انگلستان، سوئد، امارات، روسيه و … حضور داشتند. بر اساس اعلام ستاد برگزاری، در هفدهمين نمايشگاه بين­ المللي برق غرفه­ هايي از اصناف مختلف صنعت از بخش­هاي سيم و کابل گرفته تا تجهيزات برقي، اتوماسيون و سيستم­هاي ابزار دقيق و … داير بود.

جایگاه ویژه صنعت برق در بودجه سال آینده

معاون رییس­جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده جایگاه ویژه‌ای برای رشد و ارتقای صنعت برق پیش‌بینی شده است گفت: در تلاشیم تا با برنامه­ریزی مناسب بتوانیم در کوتاه مدت نسبت به کاهش بدهی­های انباشت شده صنعت برق اقدام کنیم. محمدباقر نوبخت در مراسم اختتامیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه در بودجه سال 97 جایگاه ویژه‌ای برای رشد و ارتقای صنعت برق پیش‌بینی شده است ادامه داد: باید با برنامه­ریزی صورت گرفته در آینده بتوانیم ظرفیت موجود انرژی الکتریکی کشور را افزایش دهیم.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید سالانه پنج هزار مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده شود تصریح کرد: امروزه ظرفیت فعلی برق کشور رقمی در حدود 77 هزار مگاوات است و باید آن را به بیش از 100 هزار مگاوات افزایش بدهیم. وی خاطرنشان کرد: شورای اقتصاد نیز با توجه به ضرورت رشد سرمایه­گذاری در این بخش، مجوز سرمایه گذاری 3/6 میلیارد یورویی برای افزایش بیش از هشت هزار مگاوات ظرفیت برق کشور صادر کرده است. آنچه در قانون هدفمندی به عنوان سهم توانیر از گذشته وجود داشته با تدابیر صورت گرفته از سال قبل اصلاح شده و مبلغ دو هزار و200 میلیارد سهم پرداختی توانیر عملا به داخل این مجموعه بازگردانده شده است. بنابراین توانیر می­تواند امسال نیز بر روی این میزان اعتبار حساب کند.

رییس سازمان برنامه بودجه خاطرنشان کرد: ما نباید برای کمبود منابع هدفمندی به توانیر فشار بیاوریم که اگر چنین اتفاقی رخ دهد غیرمنصفانه است. وی همچنین با تاکید بر اینکه شبکه­های برق امروزه نیاز به بازسازی دارند خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از ظرفیت 77 هزار مگاواتی برق کشور مربوط به بخش خصوصی است ولی همچنان باید نسبت به فراهم کردن زمینه­های مشارکت بخش خصوصی در این صنعت فعال باشیم. در تلاشیم تا با برنامه­ریزی مناسب بتوانیم در کوتاه مدت نسبت به کاهش بدهی­های انباشت شده صنعت برق اقدام کنیم و از فرصت قانونی تبصره پنج در بودجه سنواتی برای استفاده از توانمندی های قانونی خود به منظور کاهش بدهی­های مربوط به این حوزه استفاده می­کنیم.

تولید بیش از 60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی

رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین اختتامیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره به استقبال پرشور شرکت­های داخلی و خارجی از این نمایشگاه اظهار کرد: حضور شوق­آمیز مجموعه­های سازنده و فعال داخلی و خارجی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق بسیار تحسین برانگیز بود. امیدواریم این حضور پرشور شرکت‌ها زمینه‌ساز حضور موفق آنها در بازارهای منطقه‌ای بین‌المللی نیز باشد.
اردکانیان تصریح کرد: وجود ظرفیت نصب شده 77 هزار و 800 مگاواتی برق در کشور و همچنین وجود 34 میلیون مشترک و دارا بودن رتبه 14 از نظر ظرفیت نصب شده می­تواند بیانگر توانایی­ها و قابلیت­های این صنعت در داخل کشور باشد.
وزیر نیرو ادامه داد: همچنین تولید بیش از60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی و ساخت100 درصد تجهیزات بخش توزیع در داخل و همچنین ساخت بیش از90 درصد تجهیزات بخش فوق توزیع و انتقال در داخل کشور می­تواند از نقاط قوت این صنعت باشد. از ظرفیت­های دیگر این صنعت وجود بیش از600 شرکت فعال در سندیکای برق و حدود110 هزار شاغل در شرکت­های توزیع و برق منطقه­ای از ظرفیت­های دیگر این صنعت است.
اردکانیان اضافه کرد: وزارت نیرو در 4 سال آتی می­تواند با بهره­گیری از سرمایه انسانی بسیار خوب خود بر عمده چالش­های پیش رو فائق آید. چالش­هایی که وزارت نیرو در سال­های آتی پیش رو دارد عبارتند از بالا بودن میزان مصرف، شدت بالای انرژی، پایین بودن راندمان نیروگاه­ها و تلفات برق در بخش توزیع که امیدواریم با مساعدت دولت و بازپرداخت بخشی از مطالبات وزارت نیرو بتوان بر بخش زیادی از این چالش­ها چیره شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پیشنهاد می­کنم سندیکای برق در اولین فرصت با مدیران ارشد وزارت نیرو جلساتی شفاف برای آسیب شناسی ناکامی‌های صنعت به‌ویژه در بخش صادرات و گرفتن بازارهای منطقه‌ای برگزار کند. ما باید از فرصت­های موجود در منطقه برای توسعه صادرات محصولات خود نهایت استفاده را بکنیم و موانع پیش رو در این زمینه را برداریم. از جمله برنامه­های دیگر وزارت نیرو در 4 سال آتی توسعه اشتغال و رقابتی­تر کردن محصولات تولید ایران در بازارهای منطقه­ای و بین­المللی است.

وزیر نیرو تاکید کرد: شرکت­های داخلی از این پس باید در تولیدات خود نیم نگاهی به بازارهای خارج از کشور داشته باشند. چرا که تقاضای داخلی برای بسیاری از محصولات آنها محدود است. برنامه وزارت نیرو برای 4 سال آتی بهره­برداری از20 هزار مگاوات نیروگاه جدید و رساندن حداقل راندمان نیروگاه­ها به40 درصد است که امیدواریم با ساماندهی فضای کسب و کار و اقتصاد برق این امر را محقق کنیم.

نمایشگاه فضایی برای تبادل اندیشه
ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو با اشاره به برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين­المللي صنعت برق گفت: با توجه به رشد شتابان صنعت برق در کشور، ‌برگزاري نمايشگاه نشان خواهد داد تا در مقايسه با دوره­هاي قبل تا چه اندازه در اين صنعت توفيق داشته و به رشد رسيده­ايم. اميدواري صنعتگران اين حوزه و بازاري که در آن مشغول خدمت هستند، براساس پيش نمايشگاه­هايي است که تاکنون برگزار شده و صنعت برق نگاه مثبتي به بازار عرضه تجهيزات دارد.
محمودي ادامه داد: برگزاري نمايشگاه بين­المللي صنعت برق سبب مي­شود تا صنعتگران داخلي و خارجي توليدات و نوآوري­هاي يکديگر را ملاحظه کنند و بتوانند ارزيابي و سنجش مناسبي از بازار داشته باشند تا بتوانند با مخاطبان و خريداران خود ارتباط مستقيم برقرار کنند. سياست­هاي مسوولان کشوري براي صيانت و توسعه بازار و پشتيباني از ارتقاي کيفيت کالا بوده و توليد کنندگان مي­توانند ارتباط مستقيم و بدون واسطه­اي در اين بازار تجربه کنند.
قائم مقام وزير نيرو نمايشگاه را فضايي براي يادگيري، تبادل انديشه و بازار مشترک براي شرکت­هاي داخلي و خارجي دانست و اضافه کرد: نمايشگاه فرصت مناسبي براي برقراري ارتباط،‌ تبادل انديشه و همکاري­هاي مشترک براي انتقال تکنولوژي و توليدات مشترک براي کشورهاي ثالث خواهد بود.

اوج پسابرجامی صنعت برق ایران

آرش کردی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر درباره هفدهمین نمایشگاه بین­المللی صنعت برق گفت: صنعت برق ایران بزرگ‌ترین صنعت برق خاورمیانه و دارای رتبه‌های جهانی است که از افتخارات مناسبی برخوردار است. مراجعه به آمارها نشان می‌دهد حتی در مواقعی که تحت تحریم‌های شدید بین­المللی بوده‌ایم نمایشگاه صنعت برق همواره رونق داشته است. برق خدمتی لاینقطع است که روز به‌روز وابستگی جامعه به آن بیشتر می‌شود و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد زیرا‌ هر کاری که وابسته به این صنعت باشد دارای چنین خاصیتی است.
کردی ادامه داد: نمایشگاه صنعت برق نیز از این وضعیت جدا نیست و تولیدکنندگان تجهیزات برقی، مشاوران و ارایه­دهندگان خدمت، خود را در عرصه­ای می‌بینند تا بتوانند خدمات و نوآوری­های خود را در این بازه زمانی به خریداران ارایه کنند.
وی با اشاره به تکنولوژیکی بودن صنعت برق و اینکه تکنولوژی حرف اول را در این صنعت می­زند اظهارکرد: هرساله ورود تجهیزات جدید با تکنولوژی برتر رو به افزایش است و به همین جهت همه ساله شاهد بهبود تجهیزات برقی در این نمایشگاه هستیم.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه بعد از برجام شرایطی ایجاد شد تا تعداد بیشتری از کشورها در نمایشگاه بین­المللی صنعت برق ایران حضور یابند گفت: با اجرایی شدن برجام حجم حضور شرکت‌های خارجی و شرکت‌های اروپایی در نمایشگاه صنعت برق بیشتر شد تا بتوانند فضای بازار ایران را به فضایی رقابتی تبدیل کنند. وی صنعت برق ایران را دارای ظرفیت مناسب از نظر گیرایی در تکنولوژی‌های جدید دانست و افزود: نمایشگاه بین­المللی صنعت برق فضای مناسبی برای ارایه تولیدات و کارها و خودکفایی‌هایی است که در داخل کشور صورت گرفته است.
مدیرعامل توانیر تاکید کرد: حضور شرکت‌های خارجی سبب تعالی دانش و آشنایی متخصصان داخلی با آخرین دستاوردهای روز جهان شده و باعث می‌شود تا ضمن افزایش کیفیت تولیدات داخلی، همکاری مشترک شرکت‌های داخلی و خارجی شکل بگیرد.

کردی عنوان کرد: حضور 458 شرکت داخلی و 312 شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حاکی از آن است که صنعت برق به لحاظ حجم مراجعه کننده و فعالیت صورت گرفته باز هم به همان روزهای اوج خود نزدیک می‌شود. وی با تاکید بر اینکه صنعت برق ایران رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است ادامه داد: این صنعت با توجه به گستردگی و رکوردهایی که ثبت کرده است مسلما نیازمند پشتیبانی این چنینی از شرکت‌های درونی خود است. در مقاطع زمانی که کشور با تحریم‌های مختلفی مواجه شده بود، کوچک‌ترین خدشه و مشکلی به لحاظ پایداری شبکه، تامین برق و تامین رشد سالانه پنج درصد در مصرف ایجاد نشده بود.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به صنعت برق ایران افتخارآمیز است خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی حاکی از آن است که در زمینه خودکفایی داخلی در تمامی بخش‌های مربوط به نیروی انسانی و فعالیت‌های تخصص محور به خوبی عمل کرده‌ایم و در قبال ورود تکنولوژی‌های حساس و حیاتی نیز توانسته‌ایم کار را به سمت و سویی پیش ببریم که کشور دچار مشکل نشود.

مدیرعامل توانیر گفت: به ازای هر واحد ایجاد ظرفیت تولید باید 5 تا 5/5 برابر در بخش انتقال و توزیع ظرفیت­سازی کرد و ما در سال‌های گذشته به ازای هر مگاوات افزایش تولید، این ظرفیت­سازی را در حوزه‌های توزیع و انتقال چند برابر ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: توانایی‌ها و پایداری صنعت برق کشور در حد بالایی است. مدیریت بار تابستان امسال و کاهش متوسط سرانه خاموشی‌ها، با وجود رشد 7 درصدی مصرف در تابستان امسال گوشه‌ای از این قابلیت‌ها و توانایی‌هاست. باید توجه داشت که به هر میزان که به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود، به همان میزان و حتی بیشتر نیز باید در حوزه‌های توزیع و انتقال ظرفیت­سازی کرد.
وی با اشاره به وضعیت استان‌هایی که در سال جاری از شرایط خاص­تری برای سرمایه­گذاری در صنعت برخوردار هستند گفت: امسال 4 استان مازندران، خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان از شرایط ویژه­تری برای بازسازی شبکه‌ها و تولید برق نسبت به سایر استان‌ها برخوردارند.
مدیرعامل توانیر با اشاره به تامین نقدینگی پروژه‌ها خاطرنشان کرد: سال 95 بهترین سال از نظر تامین مالی پروژه‌های صنعت برق توسط دولت بود به گونه­ای که دولت سعی کرد در این سال با انتشار اوراق صکوک اسلامی، اسناد خزانه و تهاتر مالیات‌ها در تامین مالی بخش زیادی از پروژه‌ها یاری­گر صنعت برق باشد. ما توانستیم از طریق این کمک­ها چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را با بخش خصوصی تسویه کنیم.
کردی با اشاره به روند جذب سرمایه­گذاری خارجی در صنعت اظهار داشت: متاسفانه برای کار با شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه­گذاری تضادی وجود دارد. از یکطرف بیش از 95 درصد تجهیزات صنعت برق در داخل تولید می‌شود و از طرف دیگر شرکت‌های خارجی سرمایه­گذاری خویش را به تامین قطعات از خارج منوط می‌کنند.
قابلیت صادرات صنعت برق تا 20 میلیارد دلار در سال

هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق اظهار کرد: در این نمایشگاه شاهد افزایش30 درصدی حضور شرکت‌های داخلی و خارجی بودیم که به نوعی می‌تواند بیانگر اهمیت این نمایشگاه باشد. در این نمایشگاه حدود 212 شرکت خارجی به صورت مستقیم و 102 شرکت خارجی به صورت غیرمستقیم حضور یافته‌اند. همچنین در نمایشگاه امسال شاهد حضور عمده اصناف فعال در صنعت برق از سازندگان سیم کابل گرفته تا تجهیزات نیروگاهی، خطوط برق و پست­های توزیع و فوق توزیع و… هستیم.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: همچنین ما در زمینه نیروگاه‌سازی در زمره 6 کشور نیروگاه ساز در جهان قرار داریم. به طور کلی این نمایشگاه می‌تواند فراهم­کننده فضایی برای همکاری شرکت­های داخلی و خارجی برای تولید مشترک، افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده باشد. صنعت برق با صادرات 3 میلیارد دلار تجهیزات و کالاهای برقی در رتبه اول صادرکننده های غیرنفتی در کشور قرار دارد. با این حال صنعت برق کشور در صورت حمایت بیشتر دولت، قابلیت افزایش میزان صادرات خود تا 20 میلیارد دلار در سال را دارد.
فلاحتیان با اشاره به اختلاف وزارت نفت و نیرو در تامین سوخت نیروگاه­های پراکنده گفت: احداث نیروگاه­های پراکنده جزو سیاست‌های پدافند غیرعامل است و به دلیل نقش پایداری که در تامین برق برای مناطق پراکنده کشور دارند، می‌توانند برای کشور بسیار مفید باشند. همچنین این نیروگاه‌ها می­توانند راندمان تولید برق را تا 80 درصد افزایش دهند، این در حالی است که متوسط راندمان نیروگاه‌های بزرگ کشور هم اکنون حدود 38 درصد است. نظر وزارت نیرو این است که سوخت نیروگاه­های پراکنده نیز باید با همان هزینه نیروگاه­های بزرگ باشد اما وزارت نفت معتقد به اختلاف این دو است.
وی تصریح کرد: با این حساب قرار است تا یکی دو هفته آینده این مساله در هیات دولت مطرح شود و برای آن تصمیم­گیری نهایی شود. معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: همچنین بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیروگاه­های جدیدی که راه­اندازی می­شود نباید دارای راندمانی کمتر از 55 درصد باشند که در این صورت توسعه CHPها می­تواند بسیار راهگشا باشد.

حضورصنعتگران بیش از 30 کشورجهان در نمایشگاه امسال

رییس ستاد برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه برق ایران با اشاره به افزایش استقبال شرکت­های داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه گفت: در مقایسه با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، استقبال شرکت‌های داخلی برای حضور در نمایشگاه بیش از50 درصد و حضور شرکت‌های خارجی نیز بیش از پنج برابر شده است.
ماشالله تابع جماعت در آیین اختتامیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه این دوره از نمایشگاه با هدف توسعه فضای کسب و کار، تقویت ظرفیت‌ها، معرفی فناوری‌های نوین و صدور خدمات فنی و مهندسی برگزار شده است گفت: رشد فضای کسب و کار نیازمند تعامل فعال بخش خصوصی در سه حوزه همکاری بخش خصوصی با یکدیگر، تعامل بخش خصوصی و دولتی و نیز همکاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.
وی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه برق شاهد هر سه بعد همکاری مطرح شده هستیم ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه 772 شرکت حضور داشته­اند که در این بین 548 شرکت داخلی و 314 شرکت خارجی جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان از این رویداد بین­المللی گذاشته­اند.

تابع جماعت با اشاره به حضور30 کشور در هفدهمین نمایشگاه بین­المللی صنعت برق تصریح کرد: این دوره از نمایشگاه در 17 سالن و مساحتی بالغ بر50 هزار مترمربع برگزار و کشورهای ایتالیا، چین، کره جنوبی و ترکیه نیز به صورت پاویون در نمایشگاه حضور پیدا کرده­اند. وی با تاکید بر اینکه افزایش رشد50 درصدی شرکت­های داخلی در نمایشگاه حاکی از رشد و رونق صنعت در طی سال­های اخیر بوده است تاکید کرد: براساس برآورد صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه نیز استقبال بازدیدکنندگان از این رویداد بین­المللی بیش از10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 

 

صنعت برق ایران زیر ذره­ بین صنعتگران ایرانی و خارجی

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ