صف 17کیلومتری تریلرها در مرز بازرگان

صنعت حمل و نقل آنلاین: طول خط ایستایی تریلرهای خروجی از ایران با بار هندوانه و محصولات کشاورزی به مقصد ترکیه و اروپا در شرایطی که هزینه حمل بار چندین برابر محموله است، به ۱۷کیلومتر رسیده است.

«دکتر سید جلال ابراهیمی» با بیان مطلب فوق گفت: بر اساس گزارش‌های ارسال شده از مرز بازرگان، چند روزی است که صدها کامیون و تریلر در صف‌های چند کیلومتری در مرز خروجی ایران به سمت ترکیه و کشورهای اروپایی در شرایط بهداشتی و رفاهی بسیار بدی متوقف شده‌اند، به‌طوری که احتمال تکرار اتفاقات سال‌های گذشته یعنی تخریب محموله‌های این تریلرها وجود دارد.

مدیر گروه شرکت‌های صنعتی، معدنی و تجاری پارس تعاون درباره جزییات این موضوع گفت: یک مقام مطلع در مرز بازرگان اعلام کرد که چند روزی است که در این مرز، طول خط ایستایی تریلرها و کامیون‌های خروجی از ایران به بیش از ۱۷کیلومتر رسیده است.

وی افزود: در ماه رمضان بدون امکانات غذایی و استفاده ار رستوران‌ها و همچنین با کمبود سرویس‌های بهداشتی، این رانندگان در شرایط خوبی قرار ندارند. یکی از رانندگان اعلام کرده که شب‌ها به نوبت از هر ده تریلر یک نفر گشت شبانه انجام می‌دهد تا به محموله‌ها آسیبی وارد نشود. این امر در شرایطی صورت می‌گیرد که خلافکاران حرفه‌ای سعی می‌کنند به چادرهای این رانندگان آسیب رسانده و از این طریق محموله‌های غیرقانونی خود را با پاره کردن و تخریب چادرها در آن‌ها جاسازی کرده و به کشورهایی نظیر افغانستان برسانند.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: با اینکه مذاکراتی بین مقامات و مسئولان مرزی هر دو طرف برای سرعت بخشی در عبور و مرور انجام شده بود و مدتی این رفت و آمدها سریعا انجام می‌شد، هر از گاهی مشکل تراکم تریلرها در پشت دروازه‌های خروجی مشاهده می‌شود که این‌بار در طرف و سمت ایران این تراکم بسیار زیاد است در حالی‌که از سوی ترکیه هر چند کند اما کار به‌صورت نرمال در حال انجام شدن است.

بر اساس اظهارات رییس خانه تجارت ایران و ترکیه، گفته می‌شود که بیشتر بار از ایران تریلرهای حامل هندوانه است که اگر آن‌ها تا چند روز روی بار بمانند، خراب خواهند شد و همین امر موجب می‌شود تا خریداران ترک از قبول این بار خودداری کنند آن هم در شرایطی که هزینه حمل بار چندین برابر قیمت محموله است.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: یک مقام مسئول اعلام کرد که چندین تریلر با محموله خرما نیز در این خط خروجی وجود دارد و همان‌طور که می دانید خرما به عنوان محصولی مصرفی در ترکیه و کشورهای اسلامی است و ما رقیبی مانند عراق در مقابل ایران در کشور ترکیه داریم که با شرایط خوب و قیمت و بسته‌بندی مناسب خرما را صادر می‌کند. لذا توجه اساسی صادرکنندگان باید به این مسئله باشد که خرما‌داران ما یک سال خرما را در سردخانه نگه می‌دارند تا بتوانند در ماه رمضان به بازارهای خارج صادر کنند. پس اگر در این شرایط نتوانیم بار خود را به ترکیه و سپس کشورهای دیگر برسانیم، به مشکل تولید و تریدینگ خرما بر می‌خوریم.

مطالب رپورتاژ