صادرات 800میلیون دلاری آبزیان ترکیه طی فقط 6 ماه

صنعت حمل و نقل آنلاین: روزی نیست که در رسانه‌های ترکیه از آمار صادرات در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزری و… عدد و رقمی منتشر نشود.

هر انجمن، اتحادیه، فدراسیون صادراتی یا وارداتی آمارهای ماهانه، سه‌ماهه و شش‌ماهه در حوزه عملکرد تجاری خود را منتشر می‌کند.

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان آبزی‌پروری حوزه دریای اژه، صادرات آبزیان به 829 میلیون دلار در 6 ماه رسیده است.

این بخش در سال 2022، 760میلیون دلار ارز وارد ترکیه کرده و حال در شش ماهه اول سال 2023 این رقم با 9درصد افزایش به 829میلیون دلار رسیده است.

در تحلیل کمیتی در سال 2022، صادرات آبزیان 117هزار تن بود که در حال حاضر به 123هزار تن رسیده است.

این میزان به‌جز مصارف داخلی است که در میادین عرضه ماهی و از هر نوع، حتی ماهی‌های ساردین دریای شمال را وارد سفره‌های مردم می‌کند.

صادرات ماهی قزل‌آلا به 5/58 میلیون دلار و ماهی تن با 12 میلیون دلار افزایش ارزش ارزی به 40 میلیون دلار رسیده است. ترکیه از صادرات سایر آبزیان 93 میلیون دلار درآمد ارزی داشته است.

ترکیه به‌دنبال به‌دست آوردن رکورد یک‌میلیون تن در آبزی‌پروری است. این در حالی است که در 2022 تولید در حوزه آبزی‌پروری رقمی برابر با 850 هزار تن بوده است.

بخش‌های مختلف تولید و عرضه در اقتصاد ترکیه فقط به‌ صادرات می‌اندیشد و یکی از عوامل توسعه صادرات انجام این مهم به دست متخصصان آشنا به بازارسنجی، بازارشناسی، رقیب‌شناسی و عرضه متنوع کالاست.

می‌توان ادعا کرد کمتر تولیدکننده‌ای خود صادرکننده است، ولی بیشترین تولیدکنندگان در حوزه صنعت، کشاورزی و فراوری از هر نوع سعی می‌کنند توسط صادرکنندگان حرفه‌ای کالای خو.د را صادر کنند و آنها وقت و کوشش خود را در بهتر کردن کیفیت کالای تولیدی و تنوع‌بخشی به تولید صرف می‌کنند.

امری که در ایران متاسفانه اتفاق نمی‌افتد و واحدهای تولیدی بزرگ به‌خصوص دولتی‌ها و خصولتی‌ها سعی می‌کنند با ایجاد شرکت‌های بازرگانی جنبی، خود به صادرات بپردازند که این کار عامل افزایش بهای کالای تولیدی و هزینه‌های پرسنلی می‌شود و عرضه تخصصی در چارچوب تجارت جهانی و بازاریابی و نیازسنجی حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد.

از بندر آبادان تا گواتر در جنوب ایران و از آستارا تا گمشیان و بندر ترکمن چه تعدادی ادارات شیلات با چه تعداد از پرسنل وجود دارند. آبزی‌پروری در کدام استان‌ها رشد داشته است؟  و چه حمایت‌هایی از بخش خصوصی در حوزه صادرات آبزی‌پروری و به‌خصوص خاویار صورت می‌گیرد؟ در حالی‌که کشتی‌های ماهیگیری شرق آسیا در آب‌های عمان تا کف دریا هم ماهیگیری نه بلکه پاک‌سازی از جانداران دریایی می‌کنند.

شرایط برای پرورش ماهی‌های قزل‌آلا در آب‌های سرد غرب کشور و شمال‌غربی فراهم است. توسعه این امر علاوه بر این‌که پروتئین جمع کثیری از هم‌وطنان را تامین می‌کند، اشتغال‌زایی کرده و از مهاجرت‌های استانی جلوگیری می‌کند.

ترکیه در 2023 در 7 نمایشگاه مواد غذایی در ایالات متحده، روسیه، امارات متحده عربی، ژاپن و اسپانیا شرکت کرده و محصولات آبزی و تنوع آن را به نمایش گذاشته و قرار است در 6 ماه دوم همین سال در 6 نمایشگاه سنگاپور، کنیا، اسپانیا، آلمان، روسیه و اسرائیل نیز حضور داشته باشد.

ترکیه بازار افریقا را یکی از اهداف فروش مواد غذایی خود می‌داند و با حضور در نمایشگاه‌ها و اعزام هیات‌های بازاریابی با کمک وزارت بازرگانی وTOBB  به 86 کشور، محصولات آبزی‌پروری صادر کرده است و بیشترین خرید را روسیه انجام داده که 66 درصد از محصولات آبزی ترکیه را خریداری کرده است. کشوری که با ما هم‌مرز است ولی در بازار آنجا یک‌دهم ترکیه هم موفق نیستیم.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ