تنوع رنگ و ذخایر معادن سنگ ایران در ردیف‌های نخست جهان است

صنعت حمل و نقل آنلاین: دنیزلی یکی از شهرهای مهم ترکیه در بخش معدن است و محصولات باکیفیتی از نظر سنگ مرمر و سنگ تراورتن تولید می‌کند و با پتانسیل قوی خود همچنان به افزایش صادرات و سهم خود در کل صادرات ادامه می‌دهد.

سنگ مرمر و سنگ‌های طبیعی فرآوری شده از 160 شرکت در سراسر استان به‌ویژه در منطقه هوناز به 123 کشور، عمدتاً به ایالات متحده آمریکا، فرانسه، چین و رومانی صادر می‌شود.

علاوه بر سنگ تراورتن، انواع سنگ مرمر سفید، خاکستری، بژ، سیاه و قرمز نیز از معادن دنیزلی استخراح می‌شود.

در سال‌های اخیر بازرگانانی که به سمت مکانیزاسیون روی آورده‌اند می‌توانند بلوک‌های مرمر را فرآوری کرده و طبق سفارش تولید کنند.

 

206  میلیون دلار صادرات انجام شد

در حالی‌که صادرات سنگ طبیعی فرآوری شده در سال 2012 به میزان 128 میلیون دلار از این منطقه انجام شده است، این رقم در سال 2021 به 242 میلیون دلار افزایش یافته است.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2021، شرکت‌های فعال در دنیزلی 203 میلیون دلار سنگ طبیعی فرآوری شده صادر کرده‌اند و در مدت مشابه سال‌جاری 206 میلیون دلار فروش خارجی داشته‌اند.

دنیزلی با بازاریانی و حضور در نمایشگاه‌های جهانی، رتبه اول صادرات سنگ طبیعی فرآوری شده را دارد، استانبول و آفیون کاراحصار پس از آن در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

انجمن صادرکنندگان دنیزلی با تنوع‌بخشی و عرضه سنگ‌های ساختمانی و تلاش برای برش‌های ظریف از لحاظ ضخامت و فراوری رویه و پالیش و استفاده از ماشین‌آلات بروز و تکنولوژی روزآمد جهانی توانسته است ارزش‌افزوده بیشتری از کوبه‌های قابل برش سنگ به‌دست آورده و متراژ زیادی را فراوری کند.

حسین میمیش‌اوغلو، رئیس انجمن صادرکنندگان دنیزلی ادعا می‌کند این شهر با سنگ مرمر و کیفیت سنگ طبیعی یکی از مراکز مهم جهان است.

میمیش‌اوغلو با بیان این‌که استفاده از سنگ‌های طبیعی در طول تاریخ در بناها ترجیح داده شده‌اند گفت: در طول زمان به دلیل زیبایی و ماندگاری استفاه از سنگ افزایش یافته است و از استفاده از سنگ از دیوارها به کف‌ها و از مجسمه‌ها به فضاهای بزرگ‌تری منتقل شده است.

با توجه به افزایش تقاضا برای سنگ مرمر و سنگ‌های طبیعی در جهان، ظرفیت صادرات ترکیه نیز افزایش یافته است.

سهم صنعت معدن از کل صادرات دنیزلی 6.3 درصد است. دنیزلی که بیش از نیمی از ذخایر تراورتن قابل استخراج ترکیه را داراست، دارای گواهی نشان جغرافیایی در این منطقه است.

 

سنگ ارزش ماست، ارزش ماست

میمیش‌اوغلو با بیان این‌که امیدواریم صادرات سنگ طبیعی از رقم سال گذشته فراتر رود، گفت: صنعت سنگ مرمر دنیزلی با ارزش‌افزوده راه خود را باز می‌کند. تا 10 سال پیش سنگ‌های طبیعی این منطقه به‌صورت بلوک ارسال می‌شد ولی امروزه با به‌کارگیری تکنولوژی سنگ‌های طبیعی فراوری شده و از فرآیندهای مختلفی عبور می‌دهند تا با ارزش‌تر شوند.

به‌دنبال انتشار خبر صادرات سنگ دنیزلی به ارزش 242 میلیون دلار دکتر سیدجلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه اعلام کرد: ایران از حیث تنوع رنگ‌ها در مرمر، تراورتن، گرانیت در دنیا مقام اول را دارد. حتی در مجموع کشورهای جهان، این تنوع و رنگارنگی وجود ندارد.

به گفته ابراهیمی رنگ‌های عقیقی، پرتقالی، زرد، نارنجی روشن و اخرایی، نشان از حرکات تکتونیک و تاثیر آن در تنوع رنگ‌ها در دوران‌های زمین‌شناسی ایران است که بسیاری از رنگ‌ها مثل سبز کاهوئی، سبز کاهوئی بریل (زبرجدی) نادر و کمیاب است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه افزود: ناگفته نماند ایران از حیث منابع کانی سنگ مقام اول را در جهان دارد و جای تاسف است که اتحادیه‌های تولیدی سنگ و انجمن‌های صادراتی فقط به‌فکر حفظ موقعیت خود در اتحادیه‌ها و انجمن‌ها هستند و به فروش داخلی اکتفا می‌کنند. در حالی‌ به صادرات 300 میلیون دلاری صادرات سنگ در کل کشور اکتفا می‌شود که فقط در یک منطقه ترکیه یعنی دنیزلی 240 میلیون دلار صادرات صورت می‌گیرد.

دکتر ابراهیمی بیان کرد: انجمن‌های صادراتی سنگ ایران هنوز به‌طور جدی در بازارهای جهانی، شرکت در مجامع و استفاده از اصول علمی مارکتینگ روی نیاورده‌اند. در این شرایط تشکیل فدراسیون‌های صادراتی سنگ استان‌ها و به تبع آن کنفدراسیون سنگ کشور ضروری است. ضرورت تشکیل کنفدراسیون صادرات صنعت سنگ بیش از همه وقت چشمگیر است.

او گفت: آنچه نیاز صادرات در حجم و متراژ گسترده از سنگ‌های ایران است، ماشین‌آلات بروز استخراج، برش و فراوری است در غیر این‌صورت صنعت حجاری از زمان قبل از هخامنشیان در ایران سابقه تاریخی دارد و سنگ نبشته‌ها و نقش و نگارها و مجسمه‌های کنده در دل کوه‌ها و کتیبه‌ها نشان از دیرمانی این صنعت دارد و در آیین میترا حجاری و سنگ‌نگاری جایگاه ویژه داشته و عبادت تلقی می‌شده است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ