شورای شهر، یک مرکز فرماندهی استراتژیک است

صنعت حمل و نقل آنلاین: انتخابات دوره ششم شورای شهر را پیش رو داریم. در سیستم‌های حکومتی مبتنی بر آرای مردم، با عناوین: جمهوری، دموکراسی، مردم‌سالاری و… عموما این مردم هستند که با انتخاب نخبگان، کارشناسان و فرهیختگان، افسار تدوین طرح و برنامه، راهبری و اجرای عملیات استراتژیک را به‌دست اهلش داده تا به نمایندگی و نیابت از سوی مردم، ماموریت و وظایف قانونی خود را همراه با کارایی و اثربخشی به انجام برسانند.

از این منظر، شورای شهر به تعبیری، یک مرکز فرماندهی استراتژیک محسوب می‌شود که باید توسط استراتژیست‌ها اداره شود. بنابراین در انتخاب افراد برای عضویت در شورای شهر باید بسیار دقت نمود تا جمع انتخاب شده، یک جمع متخصص آینده‌نگر، منسجم و دارای روحیه کار تیمی مبتنی بر عقلانیت و هم‌افزایی باشد. بدین ترتیب، شورای شهر با اوصاف و ویژگی‌ها و جایگاه مورد اشاره، لازم است دست به تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت – میان مدت و بلند مدت برای اداره امور شهر زده تا مجموعه ذیربط به نام شهرداری بر اساس آن، گام‌های محکم همراه با کیفیت و رعایت استانداردهای لازم و کافی و… را بردارد.

اجازه دهید مثالی بزنم. به شهردار تهران می‌گویند شما در طول دوره شهرداری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ متاسفانه عموما پاسخ شهرداران محترم به این سوال اشاره به یک بیراهه و موضوع فرعی دیگر است. شهردار می‌گوید: در طول دوران مدیریت بر شهرداری مثلا: اتوبان امام علی (ع) را من ساختم. پل صدر را من ساختم، تونل توحید را من ساختم و… در حالی‌که شهردار باید بگوید که من طرح و برنامه مصوب شورای شهر را با کیفیت مناسب، در زمان مقرر و با بودجه مصوب تعیین شده، با رعایت صرفه و صلاح شهر و شهروندان ساخته و اجرا کرده‌ام. این درست است.

به عبارت دیگر، شهردار، مجری مصوبات و طرح و برنامه‌های شورای شهر است. حال اگر شهردار طرح و برنامه‌های مصوب را با کیفیت و استانداردهای لازمه و در زمان مقرر و… به انجام رسانده باشد، این شهردار، یک شهردار موفق بوده است. پس مراقب باشیم آدرس اشتباهی داده نشود. بنابراین هر چقدر شورای شهر، قدرتمند، متخصص و مبتنی بر عقلانیت شکل بگیرد، می‌تون امیدوار بود شهرداری و مجموعه فعالیت‌های شهرداری روی یک ریل امن و مناسب حرکت کند. در غیر این‌صورت، قطار خدمت‌رسانی به شهروندان، دچار آسیب و واژگونی و خسارت شده و سرمایه‌های ما به هدر خواهد رفت.

پس مردم عزیز و شریف ما دقت کنند که رای آنها چه تاثیر مهمی بر کیفیت زندگی و حقوق شهروندی خودشان خواهد داشت. از ما گفتن بود. اصلح را انتخاب کنیم چرا که لازمه شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی است.

دکتر حسن خسروی
مدرس دانشگاه – متخصص برنامه و بودجه کشور
تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران

مطالب رپورتاژ