ششمین نمایشگاه بین ­المللی حمل ­و نقل ریلی و صنایع وابسته

صنعت حمل و نقل آنلاین: ششمین نمایشگاه بین­المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته از ۲۹ خرداد الی یکم تیرماه در محل دائمی نمایشگاه بین­المللی تهران برگزار می­شود. در این دوره از نمایشگاه تعداد ۲۰۰ شرکت داخلی و ۹۰ شرکت خارجی حضور دارند که در عرصه حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات حوزه­ی ریلی توانمندی­ها و دستاوردهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار می­دهند.

مهندس حسن عاشوری قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران شرایط کمی و کیفی ششمین نمایشگاه بین­المللی حمل­ونقل ریلی و صنایع وابسته را تشریح کرد. وی دراین نشست برپایی ششمین نمایشگاه بین­المللی حمل و نقل ریلی را با توجه به سال تولید و حمایت از کالای ایرانی بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: در نمایشگاه امسال حدود ۲۰۰ شرکت داخلی و ۹۰ شرکت خارجی حضور دارندکه در فضایی بالغ بر ۲۲ هزار متر مربع فعالیت­های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می­دهند. حضور در ششمین نمایشگاه بین­المللی حمل و نقل ریلی برای سازندگان داخلی فرصت مطلوبی است تا بتوانند تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر شاهد حضور شرکت­ها و تولیدکنندگان خارجی از کشورهای آلمان، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، لتونی، اسپانیا و ایتالیا خواهیم بود.

قائم مقام راه­آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سیاست­های حمایتی دولت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حوزه­ی ریلی، خاطر نشان کرد: تلاش­های مثبت و مستمری طی چند سال اخیر صورت گرفته تا زمینه­ی مشارکت بخش­های داخلی و خارجی را فراهم سازیم، از جمله قرارداد تولید تعداد ۶ هزار دستگاه واگن باری که با مشارکت شرکت­های داخلی و شرکت­های روسی به امضا رسیده است نمونه­ایی از این پروژه­هاست. امیدوار هستیم پس از برگزاری این نمایشگاه و نتایجی که از آن بدست می­آید بتوانیم طی حمایت­هایی که راه­آهن انجام می­دهد زمینه­ی توسعه­ی ساخت داخل را فراهم کنیم. البته توسعه­ی حوزه­ی ریلی را فقط در ساخت قطعات وتجهیزات نمی­دانیم بلکه بحث ارایه خدمات که بستر فناوری­های نوین است نیز برای ما دارای اهمیت است. بر این اساس حوزه فنی و اقتصادی راه آهن برای توسعه این بخش گام­هایی را برداشته است.

مهندس عاشوری رویکرد ششمین نمایشگاه بین­المللی امسال را بیشتر بر روی حوزه­های خدمات در بخش بار و مسافر و نیز فناوری­های جدید عنوان کرد و گفت: طی سال­های گذشته بیشتر در حوزه تولید و ساخت متمرکز شده بودیم اما در این نمایشگاه در مبحث خدمات و بهره­گیری روی فناوری­های جدید تمرکز کرده­ایم. از سوی دیگر نکته­ی مهم بحث تحریم است که با توجه به این که در سال­های گذشته تجربه رویارویی با تحریم را داشته­ایم شاهد هستیم قراردادهای گذشته عملیاتی شده­اند و تاکنون هیچ شرکتی از اجرای قرارداد خود شانه خالی نکرده است. همچنین برخی شرکت­ها که تا مرحله­ی مذاکره پیش رفته بودند منتظر عقد قرارداد هستند و برخی دیگر اعلام داشته­اند که هیچ گونه مشکلی برای عقد قرارداد ندارند. گفتنی است راه آهن در سال 93 بخشی از مسوولیت­ها و نگرانی­های شرکت­های خارجی را در حوزه بیمه­ها، مشکلات نقل و انتقال پول و مشکلات گمرکی را برطرف کرد و ادامه کار آنان تحت تأثیر شرایط تحریم­ قرار نخواهد گرفت.

قائم مقام راه­آهن جمهوری اسلامی ایران از پایان بررسی ساختار راه آهن توسط مشاوران خارجی خبر داد و افزود: طی قراردادی که در سال گذشته منعقد شد، شرکت مشاوره­ای مطرح اروپایی اقدام به بررسی ساختار فعلی راه­آهن کرد و برای بهره­وری بهتر راه­آهن، ساختار جدیدی را تعریف کرده که می­بایست بررسی ومورد تصویب قرار گیرد. همچنین پیشنهاد تشکیل نظام رگلاتوری در خارج از راه­آهن مطرح شده است تا مسایل و مشکلات مربوط به بخش خصوصی در حوزه ریلی در خارج از شرکت راه آهن بررسی و مورد داوری قرار گیرد.

مهندس عاشوری با تأکید بر تقویت صنایع ریلی در داخل کشور تصریح کرد: در حوزه­ی صنایع ریلی توانمندی­های مطلوبی در کشور وجود دارد، از جمله در ساخت تجهیزات واگن باری بالغ بر ۸۰ درصد و در تولید واگن مسافری حدود ۶۰ درصد و در حوزه­ی ساخت لکوموتیو نیز ۴۰ درصد تجهیزات در داخل تولید می­شود. از سوی دیگر در حوزه­ی زیرساخت ریلی صددرصد تولیدات مانند تراورس و متعلقات آن در داخل کشور تولید می­شود. باید یادآوری کنم آنچه که نقطه­ی ضعف حوزه ریلی محسوب می­شود فقط و فقط تأمین منابع مالی است چرا که بخش خصوصی منابع لازم را برای خرید ندارد.

مطالب رپورتاژ