سهم 14درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر از کل تولید برق ترکیه

صنعت حمل و نقل: تولید برق ترکیه از ژانویه 2021 تا ژوئن به 8/188میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که 8میلیارد کیلووات ساعت آن از انرژی خورشیدی به دست آمده است. سهم انرژی خورشیدی به 5/7درصد از سهم کل تولید برق ترکیه رسیده و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به 14درصد افزایش یافته است.

تمرکز بر استفاده از منابع داخلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و استفاده از منابع انرژی پاک تقریبا 42هزار مگاوات ساعت را در ترکیه تشکیل می‌دهد. هم اکنون تعداد نیروگاه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی به 7هزار و 995 نیروگاه افزایش یافته است.

بیشترین ظرفیت انرژی خورشید در شهر قونیه قرار دارد که شهری آفتاب است و با 9/14مگاوات ساعت در رتبه نخست قرار دارد و بعد مناطق آنکارا، کایسری و ازمیر قرار دارند. هم اکنون در شهرهای شانلی اورفا، قاض آنتب، مانیسا، آنتالیا و به‌طور کلی در 14شهر ترکیه از ظرفیت‌های انرژی خورشیدی بهره گرفته می‌شود.

ایران این مملکت آفتاب تابان و کویر نمک و کویر لوت و… با این همه امکان برداشت و استفاده، چقدر از توان انرژی خورشیدی بهره گرفته ‌است؟ در ایران طبق آخرین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر 59/844 مگاوات ساعت است و سهم انرژی بادی 18/303 مگاوات ساعت.

نیروگاه‌های زیست توده ایران، با ظرفیت 56/10مگاوات ساعت یک‌درصد از انرژی را از آن خود کرده که منابع انرژی تجدیدپذیر کشور نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، بازیافت حرارتی در فهرست توده است.

با توجه به این‌که ایران در میان مدارهای 25 تا 40 درجه عرض جغرافیایی قرار دارد، از لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و میزان تابش خورشیدی بین 1800 تا 2200 کیلوات ساعت بر مترمربع در سال است که بالاتر از میزان جهانی است.

مدیر‌عامل یکی از کارخانجات سیمان می‌گفت، 80درصد کارخانجات سیمان می‌توانند بیشترین نیروی برق مصرفی خود را از انرژی خورشیدی دریافت و در صورت مساعدت وزارت نیرو حتی با نصب سلول‌های خورشیدی بیشتر در فضاهای همسو با واحد تولید، اضافه تولید را در اختیار وزارت نیرو بگذارند. در ایران پنل‌های خورشیدی PV در اندازه‌های 2×1متر تولید می‌شوند که 72 سلول خورشیدی را در خود جای می‌دهد.

ایران در کویر مرکزی، لوت، خراسان جنوبی، کرمان، جنوب ایران، دشت مغان و غرب کشور بیشترین توان تولید انرژی خورشیدی را دارد.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ