الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

سطح درآمد شهروندان را به سطح درآمد لندنی‌ها برسانید، مشکل مسکن حل می‌شود

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: ابراهیم رییسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم وعده داده تا  سالانه 1 میلیون مسکن و مجموعا 4 میلیون مسکن در 4 سال ساخته شود.

کارشناسان این دولت، با این استدلال که دردسترس‌بودن نهاده‌های تولید مسکن از جمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار ارزان دست‌یابی به این هدف امکان‌پذیر است.

در این خصوص دکتر علیرضا افتخاردادخواه کارشناس برنامه‌ریزی حمل و نقل نظر دیگری دارد.

خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل در گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا دادخواه کارشناس برنامه‌ریزی حمل و نقل،  با ارایه آماری وضعیت جمعیتی ایران با انگلستان را مقایسه کرد.

به گفته این کارشناس در هر کیلومتر مربع ایران ۵۲ نفر و در انگلستان  ۴۳۴ نفر زندگی می‌کنند. یعنی تقریبا ۸/۵ برابر ایران، با این وجود در انگلستان مشکل جدی مسکن مشاهده نمی‌شود.

دکتر دادخواه در ادامه بیان کرد: هر متر مربع مسکن در لندن (گرانترین شهر بریتانیا) معادل £2954 پوند است، در حالیکه درآمد متوسط یک فرد پس از کسر مالیات و بیمه، حدود ۲۵۰۰ پوند است.

در تهران متوسط یک متر مربع مسکن معادل، ۳۰ میلیون تومان است، در حالیکه درآمد متوسط یک فرد در تهران ۸ میلیون تومان است.

یعنی در لندن یک متر مربع مسکن ۱/۲ برابر حقوق و در تهران ۳/۷۵ برابر حقوق فرد است.

دکتر دادخواه در خصوص بحران مسکن و قیمت‌های بالا در تهران گفت: وقتی به بحران مسکن و قیمت آن در تهران می نگرم، می‌بینم که چقدر شهرداری و دولت‌ها در حق مردم، بخصوص جوانان و میان‌سالان کوتاهی کرده‌اند.

وی در ادامه با ذکر مثالی بیان کرد: بعنوان مثال قوانین مالکیت زمین و اصولا گرفتن اموال توسط دولت و ستاد اجرایی در طی این چهار دهه خود باعث گرانی سرسام‌آور شده است.

مثلا پادگان‌های بزرگ داخل شهر، زمین‌های نظامی و املاک وسیع دانشگاه تهران در خیابان کارگر، فرودگاه‌های قلعه مرغی و دوشان تپه، املاک گسترده وزراتخانه‌های دولتی که هر روز گسترش می‌یابند و اکنون تپه‌های عباس‌آباد را تحت اختیار خود گرفته‌اند.

کاربری‌های ضد تقاضای مسکن برای مردم، مانند نمایشگاه بین‌المللی و مصلی تهران که براحتی می‌توانند در حاشیه شهر و در اراضی گسترده نیروی هوایی و قرارگاه سازندگی در شرق تهران مستقر شوند.

دکتر دادخواه با تاکید بر اینکه باید حرفه‌ای‌ها را به عنوان مشاور و متخصص بکار گرفت تصریح کرد: رستم قاسمی و علیرضا زاکانی، وزیر و شهردار اگر واقعا قصد خدمت دارند و می‌خواهند غول مسکن را شکست دهند، خیلی کارها می‌توانند انجام دهند.

اینها اول باید حرفه‌ای‌ها را بعنوان مشاور و متخصص در اختیار بگیرند که کار بلد و سالم و مجرب باشند.

کارشناس برنامه‌ریزی و حمل و نقل با اشاره به اشتباهات بزرگ شهرداری تهران گفت: مشکل مسکن و زمین کاملا قابل حل است. یکی دیگران از اشتباهات بزرگ شهرداری تهران، بزرگراه‌سازی و بوستان‌سازی بی رویه و زمین هدر‌ده در تهران طی سی سال اخیر بوده که بهترین اراضی مسکونی برای مسکن ارزان‌قیمت را به فنا دادند!!!

در انگلستان به اراضی که کاربری داشته‌اند اما به غلط استفاده شده‌اند  Brown Land یا Brown Field می‌گویند.

مطالب رپورتاژ