سرمایه گذاری ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بنادر ایران

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ظرفیت بنادر کشور تا خرداد سال آینده به ۲۸۰ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین محمد راستاد در برنامه تلویزیونی با اشاره به وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های گسترده ای ایجاد شد اما با رعایت پروتکل‌ها، تلاش کردیم که بخش دریایی و بندری را فعال نگه داریم.

وی با بیان اینکه ورود و خروج کشتی ها به بنادر حتی یک لحظه هم متوقف نشده است، تصریح کرد: با قابلیت ها و توانمندی های موجود توانستیم، از مسیر پر پیچ و خم تحریم و شیوع ویورس کرونا عبور کنیم و کالاهای اساسی را با فوریت در بنادر تخلیه کنیم و همچنین در مسیر صادرات با فعالان اقتصادی همکاری خوبی داشته باشیم.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: مسیر پر پیچ و خم تحریم با اتکا به توانمندی های داخلی دنبال شد و در این میان توانستیم با همکاری موسسات رده بندی، شرکت های بیمه شرکت‌های کشتیرانی، بخش های تعمیر و نگهداری کشتی و پشتیبانی بنادر به گونه ای عمل کنیم که فعالیت بنادر و صادرات و واردات کالا، متوقف نشود.

وی ادامه داد: با توجه به تجهیزات و زیرساخت‌های بنادر تجاری کشور، نرم تخلیه کالا در بنادر ما قابل قیاس با کشورهای دنیا است.

هیچ کمبودی در تخلیه و بارگیری کالا نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت، زیرساخت و تجهیزات بنادر موجب شده است که کمبودی از نظر استاندارد بین المللی برای تخلیه و بارگیری کالا در دنیا نداشته باشیم، بدین جهت برای انواع کالاها و کشتی‌ها، اسکله و پایانه های مخصوص داریم، که قابلیت خدمات دهی دارند.

راستاد با بیان اینکه ظرفیت اسکله ها متناسب با روند رشد سایز کشتی‌ها و کالاها بالا رفته است، افزود: کانال های دسترسی بنادر به صورت متناوب لایروبی می‌شود تا کشتی ها با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: برای تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر هیچ نقیصه و کمبودی  وجود ندارد.

۳۰۰ قرارداد توسعه ای بخش خصوصی در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: امروز در بنادر کشور صاحبان کالا از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت دموراژ (خسارت به جهت تأخیر در تخلیه و بارگیری کالا به کشتی‌ها) نمی‌شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر صفر است که این نشان از استاندارد بودن فعالیت بنادر است.

وی با بیان اینکه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا افق ۱۴۰۴ مصوب شده است افزود: ظرفیت بنادر در سال  ۹۲ رقم ۱۷۰ میلیون تن بود که امروز به ۲۵۰ میلیون تن افزایش یافته است و تا پایان عمر دولت دوازدهم به ۲۸۰ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده و ۳۰۰ قرارداد توسعه ای بنادر وجود دارد که شامل احداث روبنا، تجهیزات و زیرساخت‌ است.

مطالب رپورتاژ