زنگ خطر برای صنایع نساجی و تولیدکنندگان لباس ترکیه

صنعت حمل و نقل آنلاین: نماینده تولیدکنندگان لباس حاضری در ترکیه اعلام کرد که زمان بازپرداخت خرید90روز (سه ماهه) به 180روز یعنی پرداخت شش ماهه افزایش یافته است ولی باز هم خریداران قادر به پرداخت تعهدات خود نیستند. این شرایط عامل و باعث به وجود آمدن استوک و پر شدن انبارها و ایجاد هزینه‌های سر بار کرایه محل، برگشت جنس و… شده برای تولیدکنندگان شده است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت کشورهای هم‌مرز در این زمینه گفت: طبق اعلام رمضان کایل، رئیس مشترک صاحبان صنایع ترکیه، از اوایل نیمه‌های فروردین ماه خریداران بزرگ داخلی که پخش‌کنندگان و صاحبان برند مارک بودند، نسبت به ابطال سفارشات یا تاخیر در دریافت سفارشات اقدام کرده‌اند. از طرفی عدم پرداخت‌ها و وصول مطالبات، صنایع پوشاک و کارگاه‌های تولیدی را به تعطیلی کشانده است و سفارش‌دهندگان نیز از قبول درخواست‌های خود، خودداری می‌کنند. در این شرایط وام‌های کوتاه‌مدت پاسخ‌گو نیست و برای صادرکنندگان نیز وجوه فروش یوزانس در خارج از کشور متوقف شده و در داخل نیز نیاز به وام‌های با پول ملی است.

دکتر سیدجلال ابراهیمی ضمن اعلام شرایط به خریداران ایرانی از ترکیه گفت: به‌دنبال تعطیلی خیلی از فروشگاه‌های لباس، مزون‌ها، گالری‌ها و شوروم‌های ترکیه در شرایط پاندمیک کرونا و اجرای قرنطینه‌های اواخر هفته و همچنین تقلیل ساعت کار تولیدکنندگان، صاحبان کارگاه‌های لباس حاضری و به تبع آن صنایع جنبی که ملزومات مربوط به دوخت و دوز را تامین می‌کردند و هم‌چنین واحدهای نساجی روزهای بسیار بحرانی و سختی را می‌گذرانند و اگر شرایط کرونا هم‌چنان ادامه یابد، شاهد توقف بسیاری از مشاغل وابسته به صنعت لباس و پوشاک و در نتیجه صنایع نساجی خواهیم بود.

ابراهیمی در ادامه افزود: فقط در ماه مارس 2020 رقمی برابر با 400 میلیون دلار تولیدات لباس به‌صورت استوک در آمد و در این دوره بسیاری از خریداران بزرگ داخل ترکیه و بنکداران صنعت لباس حاضری در قالب حمایت از تولید ارقام زیادی از لباس‌ها را سفارش دادند و در شهریور 2020 شرایط کمی بهبود یافت و حتی صادرات بخشی از زیان‌های ماه‌های قبلی را جبران کرد ولی در طول یک سال گذشته سفارشات داخلی ابطال شده‌اند.

در برخی از فروشگاه‌هایی که به‌صورت یک در میان باز هستند و با این‌که حتی تخفیفات تا 60درصد نیز به خریداران داده می‌شود اما همچنان با نبود مشتری مواجه هستند و حتی غول‌های بزرگ صاحب مارک‌های تجاری نیز نتوانسته‌اند از میزان استوک‌های اجباری بکاهند.

کارشناسان معتقدند که تثبیت قیمت در این شرایط غیرممکن است و به علت افزایش قیمت کالا، کاهش فروش و از سوی دیگر عدم امکان مسافرت برای مذاکره با خریداران و حل مشکلات، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و بنگاه‌داران صنعت پوشاک ناچار شده‌اند از دولت درخواست فوری وام با بهره کم داشته باشند.

اتاق صنعت استانبول نیز اعلام کرد: کاهش سفارشات  کاملا قابل لمس است و می‌توان این کاهش را در نمودارها مشاهده کرد.

هم اکنون تعداد بنگاه‌های اقتصادی در صنعت نساجی و لباس‌های حاضری 91هزار شرکت و تولیدکننده را شامل می‌شود و این بنگاه‌ها تعداد یک‌میلیون و دویست هزار و نود نفر را با 27/15درصد شغل از اشتغال کل را در اختیار دارند.. سهم بخش تولید صنایع نساجی ترکیه 361 میلیارد دلار است.

 

مطالب رپورتاژ