روزنه‌های امید به توسعه روابط ایران و فرانسه

صنعت حمل و نقل آنلاین: در مراسمی که به مناسبت مجمع عمومی سالانه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه برگزار شد، فرصتی فراهم شد تا بازرگانان و فعالان عضو این اتاق بازرگانی با فلوران آیدالو، رایزن دوم سفارت فرانسه در تهران و وابسته بازرگانی سفارت، دیدار کرده و درباره چالش‌های توسعه روابط بین دو کشور بحث کنند.

دکتر مهدی میرعمادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، اعلام کرد که در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی، روابط ایران و فرانسه در سطح پایینی قرار داشتند؛ اما در سال ۲۰۲۳ چشم‌انداز مثبتی برای توسعه فعالیت‌ها پیش‌بینی می‌شود.

او افزود که تبادلات مستقیم بین ایران و فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۹ میلیون دلار و تبادلات غیرمستقیم نیز به‌همین اندازه بوده است. در بهترین سناریو تجاری بین دو کشور، تبادلات اقتصادی بیش از ۵۴۰ میلیون دلار یوده است.

فلوران آیدالو، رایزن دوم سفارت فرانسه در تهران، در این مراسم بیان کرد که پایه‌های روابط اقتصادی در بهترین حالت خود قرار ندارند، اما حضور فعال و پرشمار اعضای اتاق بازرگانی در این مجمع نشان از امیدواری برای ایجاد روابط پایدارتر در آینده است. او افزود که روابط اقتصادی و سیاسی به هم وابسته هستند و تحریم‌ها برای توسعه همکاری میان دو کشور مانع ایجاد کرده‌اند. با این وجود، بهره‌برداری از دو بخش دارویی و غذایی از تحریم‌ها مستثنی است. یکی از عوامل کدورت در روابط ایران و فرانسه، مساله زندانیان بوده است که باعث شده تا بسیاری از فرانسوی‌ها که علاقه به سفر به ایران دارند، از این سفر منصرف شوند.

رایزن دوم سفارت فرانسه در تهران در همین حال تأکید کرد که نباید تصویر منفی و سیاهی از روابط میان دو کشور در ذهن داشته باشیم، زیرا بی‌تردید روزنه‌های امید در روابط میان ایران و فرانسه وجود دارد. او اظهار کرد که امکان شکوفایی روابط اقتصادی بهتر در سایه روابط سیاسی بهبود یافته امکان‌پذیر است.  ایران، یک کشور قدرتمند با جمعیت بزرگ است که در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کرده و دارای پایه‌های قوی اقتصادی است.

فلوران آیدالو افزود که هنگام صحبت با شرکت‌های فرانسوی، همه آنها دوست دارند به ایران بازگردند. طبق آماری که در اختیار داریم، از ژانویه تا آخر مارس امسال، فرانسه تنها کشور اروپایی بوده است که مبادلات بازرگانی آن با ۳۴ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. در عین حال، مبادلات تجاری ایران با ایتالیا و آلمان کاهش یافته است و این نشانگر اهمیت تجارت با ایران برای فرانسوی‌ها است.

در ادامه، برخی از فعالان اقتصادی نسبت به صدور روادید  این انتظار را مطرح کرده‌اند که دستکم برای فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی روادید درازمدت صادر شود تا در شرایط کنونی امکان گسترش معاملات تجاری فراهم شود.

همچنین، آقای فرهاد دیبر  اتاق بازرگانی ایران و فرانسه در گزارش عملکرد سال گذشته این اتاق، اعلام کرد که در طول سال، ۴۲۸ روادید برای اعضا صادر شده است و اتاق با برگزاری مجموعه‌ای از همایش‌ها و وبینارهای آموزشی با حضور اساتید متخصص، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به تجار داشته است.

مطالب رپورتاژ