الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

راه‌اندازی شبکه ریلی اتحاد در امارات متحده عربی

صنعت حمل و نقل آنلاین: با حضور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از برنامه راه‌اندازی راه‌آهن امارات متحده عربی، بزرگترین سیستم یکپارچه برای حمل‌ونقل کالا و مسافر در سراسر آن کشور خبر داده شد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از موسسه آسام تدبیر دانشموسسه آسام تدبیر دانش، برنامه راه‌آهن امارات طی یک رویداد خاص که برای “پروژه‌های ۵۰” در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار شد، رونمایی گردید.

“پروژه‌های ۵۰” مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه‌ای و اقتصادی است که هدف آن تسریعِ توسعه امارات ‌متحده‌ عربی و تبدیل آن به یک کانون برای همه بخش‌ها و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک مقصد ایده‌آل برای انواع استعدادها و سرمایه‌ها است.

شبکه ریلی امارات متحده عربی می‌خواهد یک عنصر کلیدی از زنجیره تامین جهانی باشد و نقشی حیاتی در حفظ موقعیت امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل، کشتیرانی و لجستیک جهانی و منطقه‌ای داشته باشد.

 

برنامه راه‌آهن امارات شامل سه پروژه کلیدی است:

پروژه اول راه‌آهن باری است که شامل خدمات حمل‌ونقل ریلی با عنوان اتحاد می‌باشد.

این فاز از ژانویه سال ۲۰۱۶ به طور کامل عملیاتی شده‌ و بیش از ۳۰ میلیون تن گوگرد دانه بندی شده (معادل سفر حدود ۲/۸ میلیون کامیون) حمل کرده و فرصت‌هایی برای گسترش آن فراتر از مرزهای امارات‌ متحده‌ عربی نیز وجود دارد.

پروژه دوم خدمات مسافری است و هدف آن اتصال یازده شهر امارات از Al Sila تا بندر فجیره در ساحل شرقی است که پیشبینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد مسافران سالانه به بیش از ۳۶/۵ میلیون نفر برسد.

پروژه سوم خدمات حمل‌ونقل یکپارچه است که در آن یک مرکز نوآورانه برای اطمینان از ادغام راه حل‌های حمل‌ونقل هوشمند ایجاد می‌شود.

شبکه راه‌آهن سبک (light rail) نیز به سیستم مسافری ریلی متصل می‌شود تا حمل‌ونقل در داخل شهرهای امارات متحده عربی را تسهیل کند.

علاوه بر این، برنامه‌های کاربردی و راه‌حل‌های هوشمند نیز توسعه خواهند یافت تا امکان برنامه‌ریزی و رزرو سفر، یکپارچه‌سازی فعالیت‌های لجستیکی، خدمات بندری و گمرکی، و ارائه راه‌حل‌های مرتبط با آنها را فراهم کنند.

زیرساخت‌های امارات متحده عربی یکی از بهترین‌ها در جهان است و “راه‌آهن اتحاد” برتری امارات متحده عربی را در زمینه لجستیکی افزایش خواهد داد.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان گفت: برنامه ملی راه‌آهن نشان دهنده معنای واقعی یکپارچکی در سیستم اقتصادی ملی ما است، زیرا شاهد بزرگترین مشارکت بین نهادهای دولتی در سطوح فدرال و محلی هستیم.

این امر به منظور حمایت از چشم‌انداز ملی برای اتصال مراکز کلیدی صنعتی و تولیدی کشور، باز کردن مسیرهای تجاری جدید و تسهیل جابجایی جمعیت، ایجاد محیط کار و زندگی توسعه یافته در منطقه است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم گفت: «”راه آهن اتحاد” بزرگترین پروژه تحکیم قدرت ما برای پنجاه سال آینده است. این راه آهن یازده شهر و منطقه کلیدی را در سراسر امارات به هم متصل خواهد کرد.»

شیخ ذیاب بن محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان ولیعهد ابوظبی و رئیس راه‌آهن اتحاد گفت که برنامه راه‌آهن امارات نقطه عطف کلیدی در بخش حمل‌ونقل زمینی و بازتاب واقعی از ” پروژه ۵۰” است.

وی افزود که برنامه راه‌آهن امارات فرصتی برای واجد شرایط بودن و آموزش استعدادهای اماراتی فراهم می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در آینده، این بخش حیاتی را رهبری کنند.

شادی ملک، مدیر اجرایی شرکت راه آهن اتحاد، با اشاره به اینکه برنامه راه‌آهن امارات تا سال ۲۰۳۰ بیش از نه هزار شغل ایجاد می‌کند، گفت: راه‌آهن اتحاد توسط استعدادهای اماراتی که در فاز یک و دو تجربیات استثنایی به دست آوردند، اداره می‌شود.

ملک افزود که خدمات مسافری ریلی، سیستم حمل‌ونقل در سراسر امارات را بهبود می‌بخشد و به مسافران این امکان را می‌‌دهد که مسیر ابوظبی به دبی را در ۵۰ دقیقه و ابوظبی به فجیره را در ۱۰۰ دقیقه سفر کنند.

هدف از برنامه راه‌آهن امارات ‌متحده ‌عربی توسعه یک سیستم حمل‌ونقل پایدار است که از تلاش‌های توسعه اقتصادی در همه بخش‌ها، از جمله محیط‌زیست، صنعت و گردشگری حمایت می‌کند.

در پروژه راه‌آهن امارات ۵۰ میلیارد درهم (حدود ۱۴ میلیارد دلار) سرمایه گذاری شده است که ۷۰ درصد آن فعلا بازار محلی را هدف قرار داده است.

راه‌آهن اتحاد بعدا به کشور عمان و عربستان سعودی و پروژه راه‌آهن لندبریج (که بندر دمام را در خلیج فارس به بندر جده در دریای سرخ وصل می کند) متصل می‌شود و به این ترتیب شبه جزیره عربستان از یک شبکه ریلی منسجم، یکپارچه و کارآمد بهره مند می‌گردد.

 

مطالب رپورتاژ