الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در ایران و تدوین طرح جامع کنترل و بازرسی کشتی‌ها

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در ایران با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و تدوین طرح جامع کنترل و بازرسی کشتی‌ها خبر داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین: حسین عباس نژاد با تبریک روز جهانی دریانوردی به جامعه دریایی کشور، اظهار داشت: ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی، ساماندهی شناورها و انضباط بخشی به ترددهای دریایی، جایگزینی شناورهای سنتی و اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها (سال ۲۰۲۴) از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه دریایی طی سال جاری تا کنون است.

 

ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی

 

وی ادامه داد: در حوزه ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی، ارتقاء سطح کیفی کنترل ترافیک دریایی در جهت پوشش کامل سواحل، بنادر و آب راه های تحت حاکمیت و تدوین دستورالعمل ها و آموزش بازرسان به منظور پیاده سازی رژیم نوین کنترل و بازرسی کشتی ها (PSC و FSC) مبتنی بر بازرسی های سخت گیرانه از شناورهای با ریسک بالا در بنادر تحت حاکمیت، تدوین شد.

 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سطح کمی و کیفی بازرسی های فنی و ایمنی از سکوهای ثابت و متحرک ایرانی در آب های تحت حاکمیت علی رغم وجود شرایط خاص کرونایی ارتقا یافته است، عنوان کرد: همچنین دستورالعمل بازیافت کشتی ها در ایران با مشارکت سازمان حفاظت از محیط زیست و نیز طرح جامع کنترل و بازرسی کشتی ها در جهت ارتقاء کیفی بازرسی های ناوگان در بنادر، تدوین شده است.

 

عباس نژاد با اشاره به اینکه مدیریت هوشمند اختصاص راهنمایی کشتی ها با هدف ارتقاء سطح ایمنی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی ها تدوین و اجرا شد، گفت: همچنین عملیات کشتی به کشتی در بنادر و آب های تحت حاکمیت کشور در جهت ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی ساماندهی شد.

 

همکاری و هماهنگی با ستاد ملی کرونا و سازمان های دریایی

 

وی با تاکید بر اینکه در راستای همکاری و هماهنگی با ستاد ملی کرونا و سازمان های دریایی، بخشنامه های صادره توسط سازمان های بین المللی در ارتباط با شیوع کرونا در حمل و نقل دریایی بررسی و به ذینفعان ابلاغ شد، عنوان کرد: همچنین در راستای اجرای موثر بخش نامه های ستاد ملی کرونا، پیگیری های مداوم صورت پذیرفت.

 

برون سپاری خدمات دریایی

 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در راستای برون سپاری خدمات دریایی، سند بالادستی واگذاری خدمات پهلودهی و جداسازی کشتی ها به بخش خصوصی تدوین شد، اظهار داشت: در عین حال پیش نویس و طرح واگذاری امور اجرایی ثبت کشتی ها به بخش خصوصی تدوین شد.

 

ساماندهی شناورها و انضباط بخشی ترددهای دریایی

 

عباس نژاد در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش ساماندهی شناورها و انضباط بخشی ترددهای دریایی، گفت: مصوبات قانونی در رابطه با ثبت شناورهای فاقد هویت (تدوین دستورالعمل ها، تأمین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوطه و انجام مکاتبات با ارگان های مسئول در این زمینه) اجرا شد و با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور تدوین شیوه نامه ساماندهی شناورهای سنتی در بنادر بوشهر، هرمزگان و خوزستان همکاری لازم صورت گرفت.

 

جایگزینی شناورهای سنتی

 

وی در رابطه با جایگزینی شناورهای سنتی، عنوان کرد: کارگروه ماده ۸ طرح جایگزینی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ تن لنچ باری تشکیل و پیش نویس دستورالعمل اجرایی مربوطه شد، همچنین برنامه ریزی های لازم در کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به منظور پاسخگویی به درخواست های مربوطه انجام شد.

 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر این هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهت ساخت و تأمین موتورهای استاندارد دریایی و دراستای استفاده از حداکثر توان داخلی انجام پذیرفت.

 

اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها (سال ۲۰۲۴)

 

عباس نژاد به اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها (سال ۲۰۲۴)، اشاره و بیان کرد: مراحل تایید نمونه تصفیه آب توازن طراحی و توسط شرکت دانش بنیان در سطح ملی و سازمان بین المللی دریانوردی و ساخته و همچنین دستورالعمل بازرسی های کنترل بندری در جهت نظارت بر اجرای مفاد لازم الاجرای کنوانسیون تدوین شد.

 

مطالب رپورتاژ