عدم وابستگی در تولید واگن به قطعات خارجی

خودکفایی در تولید چرخ مونوبلوک و سیستم ترمز

صنعت حمل و نقل آنلاین: در راستای رونق و جهش تولید، مراسم رونمایی از فناوری چرخ منو بلوک و سیستم ترمز پنوماتیک واگن های باری با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن و اکبر ترکان، رییس هیات مدیره شستا در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این مراسم پس از رونمایی از سامانه جامع رونق و جهش تولید صنعت ریلی، اولین قراردادهای تجاری در زمینه تولید چرخ منو بلوک و سیستم ترمز پنوماتیک منعقد شد
.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین “محمد اسلامی”، وزیر راه و شهرسازی در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن در مراسم رونمایی از تولیدات داخلی بیان کرد: باعث افتخار است که ما امروز را به‌عنوان جشن خودکفایی تولید واگن‌های باری در کشور نام‌گذاری می‌کنیم.

عدم وابستگی در تولید واگن به قطعات خارجی

ما به همت مدیران و مسئولان مربوطه هیچ وابستگی در تولید واگن باری به خارج از کشور نخواهیم داشت و از این پس نام ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید کننده واگن باری ثبت می‌شود و با قابلیت و مزیت رقابتی که ایجاد می‌شود، سهمی از سایر بازارها را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

ما بر این باور بوده و هستیم که قدرت و ظرفیت اقتصادی کشور ما باید از جغرافیای سرزمینی به جغرافیای بزرگ‌تری وسعت پیدا کند و این مهم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه ما بتوانیم رقابت و استاندارد روز دنیا را در کشور متجلی کنیم.

زمان بهره وری از دستگاه ها

به همه افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی روی چرخ و ترمز قطار کار کردند تبریک می‌گویم؛ چون امروز کار آن‌ها به نتیجه رسیده است و امروز ما شاهد بهره‌وری از دستاورد آن‌ها هستیم.

موضوع دیگری که امروز در راه‌آهن کشور مطرح است و باید به آن توجه داشته باشند، مربوط به موضوع رقابتی است که در این صنعت ریلی ایجاد شده است.

اکنون ما شرکت‌های بسیاری را می‌شناسیم که روی چرخ‌ قطار کار می‌کنند، اما این شرکتی که امروز به قرارداد رسیده است، قطعا زحمت بیشتری را متحمل شده تا خودش را به این رقابت رسانده و در آن پیشرو شده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده قطعات ریلی، رقابتی سازنده است، افزود: باید شرکت‌های فعال در صنعت ریلی با اقداماتی که در تولید ترمز لوکوموتیو، چرخ و محور واگن‌های مسافربری در دست اجرا است، بتوانند در تولیدشان تسریع کنند تا به‌زودی شاهد جشن خودکفایی در تمامی سامانه‌ها در این صنعت باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن ج.ا.ا در برگزاری جشن خودکفایی تولید واگن باری

“سعید رسولی” در مراسم رونمایی از تولید داخلی چرخ و سیستم ترمز قطار اینگونه بیان کرد: این چرخ در واگن‌های باری استفاده می‌شود و تولیدکننده داخلی برای اولین‌بار در کشور نسبت به تولید این چرخ اقدام کرده است.

در مجموعه خانواده راه‌آهن، اشتیاق به خودکفایی پیش از این هم وجود داشت، اما به دلایل مختلف، قطعاتی که امروز در داخل تولید می‌شود در سال‌های اخیر به واردات آنها وابسته بودیم.

وضعیت صنعت ریلی در دوران تحریم

با تشدید تحریم‌ها بخش قابل توجهی از ناوگان ما زمین گیر شد به گونه‌ای که حتی در مواردی پول برای خرید قطعات ریلی داشتیم اما امکان واردات آنها نبود.

در راه‌اندازی سامانه معرفی نیازهای راه‌آهن به قطعات ریلی و همچنین شرکت‌های تولید کننده قطعات صنعت حمل‌و نقل ریلی تاکنون ۴۶۰ قطعه تولید داخل درون این سامانه بارگذاری شده است.

الزام استفاده از تولیدات داخلی

از بیش از ۱۰ شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی که ثبت سفارش واردات قطعات ریلی از خارج داشتند اما تولید داخل آنها وجود دارد، تعهد گرفته‌ایم که دیگر،  قطعه وارد نکنند.

امروز جشن خودکفایی تولید واگن باری ۱۰۰ درصد تولید داخل با استفاده از چرخ و سیستم ترمز ایرانی را برگزار می‌کنیم، از روز گذشته پس از صدور مجوز چرخ و ترمز قطار باری، تولیدات واگن باری در داخل ۱۰۰ درصد خودکفا شده است.

در برخی موارد تولید داخل صرفه داخلی ندارد که با استفاده از تولید انبوه و صادرات آنها و ایجاد بازار در منطقه این مشکل را رفع خواهیم کرد.

قرارداد خرید ۵۰۰ عدد چرخ مونوبلوک تولید داخل و ۵۰۰ عدد سیستم ترمز تولید

اما امروز قرارداد خرید ۵۰۰ عدد چرخ مونوبلوک تولید داخل و ۵۰۰ عدد سیستم ترمز تولید داخل واگن باری به امضا رسید و برای اولین بار در سال جاری چرخ ملی روی ریل ملی حرکت می‌کند.

از سال گذشته با همکاری حوزه معاونت ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این چرخ تولید صنعتی شده است و تست‌ نهایی انجام و شرکت راه‌آهن مجوز نهایی تولید را صادر کرده است.

مطالب رپورتاژ