تکمیل پروژه خواف ـ هرات کلید توسعه آسیای میانه است

صنعت حمل و نقل آنلاین: راه‌آهن خواف ـ هرات پروژه ریلی بین چهار کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان است که به «Ktai» (قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) معروف بوده و یکی از پروژه‌های مهم سازمان اکو در بخش حمل و نقل است و این سازمان به‌صورت جدی پیگیر این پروژه است. زیرساخت‌های این پروژه در حال تکمیل شدن است. برای مثال گمرک خواف در حال اتمام است و قرار شده این گمرک به شبکه سراسری گمرک ایران وصل شود و تا آن هنگام امکان حمل و نقل وجود ندارد. در راه‌آهن بخش‌های مختلف سازمانی و اداری باید حضور داشته باشند تا آن خط بتواند مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد. توقع ما هم این است که کشورها هر چه زودتر اداره‌ها و سازمان‌های خودشان را مستقر کنند تا جریان انتقال کالا شکل بگیرد.

در زمینه زیرساخت‌های ریلی کارهای خوب دیگری هم در این کشورها صورت گرفته است. مثل پیوند ریلی بین افغانستان و ازبکستان یا افغانستان و ترکمنستان. پروژه Ktai قرار است کشورهای آسیای میانه را از طریق ایران به آب‌های آزاد و اروپا وصل کند. این شبکه همچنین قرار است از مسیر ایران به راه‌آهن ترکیه نیز وصل شود.

در بحث حمل و نقل سرعت و قیمت پایین مهم هستند. راه‌آهن در عین این‌که این امکان را برای تجار فراهم می‌کند که با امینت بالاتر کالایشان را حمل و نقل کنند این مزیت را نیز دارد که با قیمت پایین و سرعت بیشتری این کار را انجام دهد و بازرگانان می‌توانند کالاهایشان به‌خصوص کالاهای فاسدشدنی را در کمترین زمان به مقاصد خود حمل کنند و نگران فاسد و از بین رفتن بارشان نشوند.  با تکمیل این شبکه ریلی این امکان برای کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهایی که با این منطقه مراودات بازرگانی و صادرات و واردات کالا دارند به‌وجود خواهد آمد تا بتوانند با سرعت بیشتری کالاهای خود را حمل و نقل کنند.

در بحث گردشگری بین کشورهای عضو سازمان اکو نیز تکمیل این خط‌آهن این امکان را برای گردشگران این کشورها و همچنین سایر کشورها فراهم خواهد کرد تا با سهولت و راحتی بیشتری بتوانند رفت و آمد کنند. کسانی که بین این کشورها سفر می‌کنند با توجه به اشتراکات زبانی و فرهنگی به سیاحت و زیارت نیز می‌پردازند. سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان و کشورهای آسیای میانه اعلام آمادگی کرده‌اند تا سرمایه‌گذاری‌های خوبی در ایران در زمینه احداث هتل و… انجام دهند.

سرمایه‌گذار به دنبال امنیت است و در درجه اول امنیت اصل سرمایه برای سرمایه‌گذار مهم است. این‌که بتواند اصل سرمایه را هر وقت خواست از کشور خارج کند، یا در بحث مالیات مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود و موارد دیگر، چیزهایی هستند که در جذب سرمایه‌گذار خارجی مهم هستند. همه این موارد را در اجلاس خجند مطرح کردیم و قرار شد مسئولان کشورها در این زمینه اقداماتی انجام دهند ولی چون باید قانون تغییر کند و ما نیز تنها می‌توانیم پیشنهاد بدهیم و نمی‌توانیم در قوانین کشورها مداخله کنیم پیشنهادی سازمان را ارایه کرده‌ایم ولی تغییر قوانین مقداری زمان‌بر است و باید منتظر تغییر قوانین سرمایه‌گذاری باشیم.

اگر ثبات قوانین نداشته باشیم نوعی ناامنی وجود خواهد داشت. ثبات در اقتصاد کشورها باعث خواهد شد ناامنی کم‌رنگ شود. سرمایه‌گذار در اقتصاد بی‌ثبات سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بی‌ثباتی در هر بخش باعث ناامنی برای سرمایه‌گذار خواهد شد بنابراین پیشنهاد ما به‌عنوان سازمان اکو این است که کشورها به سمت ثبات حرکت کنند. این ثبات زمانی شکل می‌گیرد که در کشورها عزم و اراده سیاسی وجود داشته باشد. دولت‌ها نمی‌توانند تاجر و سرمایه‌گذار خوبی باشند و این بخش خصوصی است که می‌تواند این کار را به نحو خوب انجام دهد.

مطالب رپورتاژ