رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

ارائه تسهیلات 80 درصدی نوسازی کامیون به رانندگان با بهره 6 درصد

صنعت حمل و نقل آنلاین، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی امروز در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد در خصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان جاده‌ای بیان کرد: از سال گذشته به دنبال نوسازی ناوگان پیگیری‌هایی صورت گرفته و با دو شرکت تولید داخل قرارداد تولید شش هزار دستگاه کامیون در بحث نوسازی ناوگان باری صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، داریوش امانی در خصوص ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه گفت: با یکی از خودروسازان داخلی قراردادی امضا شد که سال گذشته ۱۴۰ دستگاه تحویل شده و امسال نیز قرارداد ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه به امضا رسیده است.

در خصوص نوسازی اتوبوس و مینی بوس نیز به دلیل تحریم‌ها در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری به دلیل تحریم‌ها مواجه بودیم اما امسال یک شرکت خودروساز برای ساخت اتوبوس ورود پیدا کرده و قرار است با سازمان راهداری قرارداد امضا کند.

در خصوص بحث مینی بوس دو شرکت خودروساز داخلی دیگر هم ساخت ۵۰۰ دستگاه مینی بوس را در دستور کار دارند.

از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اروپا که از محل بند 3 ماده 30 است در سال گذشته حدود دو هزار ثبت سفارش داشتیم که تاکنون ۳۳۰ دستگاه وارد کشور و شماره گذاری شده است و مابقی طی فرایندی شماره‌گذاری خواهد شد. ثبت سفارش‌های جدید نیز در دست اقدام است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت قیمت لاستیک‌های سنگین و همچنین مشکل لاستیک خودرو‌های سنگین بیان کرد: در اوایل سال ۹۹ اعلام شد که لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شود  و با تمهیداتی که اندیشیده شد و در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک بار به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود، قرار شد تعدادی لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شده و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد و رانندگان با شیب ملایم تری بحث ارز نیمایی را تجربه کنند.

در حال حاضر رانندگان خودرو‌های سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آن‌ها به صورت آزاد به فروش می‌رسد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد تمهیداتی که در مورد حادثه اتوبوس سرباز معلمان اندیشیده است، گفت: این حادثه یک سانحه دلخراش بود و در همان ساعات اولیه، پس از تکمیل گزارش شرکت متخلف را تعطیل کردیم، کارت هوشمند رانندگان متخلف این حادثه باطل شد. به کانون شرکت‌های حمل و نقل استان مربوطه تذکر دادیم، چون تخلف مدیر فنی شرکت محرز بود و ماشین با لاستیک غیرقابل اطمینان حرکت کرده بود و بازدیدی صورت نگرفته بود. در حال اقدام تهیه سامانه‌ای برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری هستیم.

داریوش امانی در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین در خصوص نحوه اسقاط کامیون‌های فرسوده با توجه به طرح نوسازی ناوگان و همچنین چگونه ارائه تسهیلات توجیه پذیر نوسازی ناوگان به رانندگان اظهار کردند: برای نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، ۸۰ درصد هزینه کامیون را وام کم بهره ۶ درصد در اختیار رانندگان می‌دهیم و این بزرگ‌ترین کاری بود که توانستیم انجام دهیم تا نوسازی فراموش نشود.

رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه رانندگان متقاضی نوسازی باید چه در بخش نوسازی از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت چه از محل تولید داخل، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کنند، گفت: البته انتظاری که در زمینه نوسازی ناوگان از محل تولید داخل داشتیم، برآورده نشد، چون اقساط وام خرید کامیون نوساز بالاست و برای رانندگان جذاب نیست. در حال مذاکره با شورای پول و اعتبار هستیم تا مدت بازپرداخت اقساط وام خرید کامیون، طولانی‌تر شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در باره موضوع قیر رایگان گفت: در قانون بودجه 1400 بحث قیر رایگان نداریم. قیر ما در سازمان راهداری از اعتبارات خودمان خریداری شده است، بحث قیر در مجلس، موضوع وجه نقد قیر است که مطرح شده است، 15 هزار میلیارد تومان برای کل دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است که 48 درصد آن مربوط به وزارت راه و شهرسازی است. این اعتبارات مربوط به 6 ماهه دوم سال است، اما چون کار ما از ابتدای سال در بسیاری از استان‌ها آغاز می‌شود در واقع 6 ماه اول را از دست می‌دهیم.

مشکل دوم این است که این پول می‌خواهد در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و آنها از وزارت نفت خریداری کنند، در حالی که ما به آقای نیکزاد نایب رئیس مجلس گفتیم این پول در وجه وزارت نفت باشد و دولت مکلف به تامین قیر از ابتدای سال باشد.

ما سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که مصرف و محل مصرف قیر دقیقا قابل رصد است.

امانی در مورد شائبه مفسده زا بودن قیر رایگان هم گفت: ساز و کار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کرده‌ایم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملا قابل رصد است.

داریوش امانی در خصوص آمار تصادفات جاده‌ای بیان کرد: از سال ۹۱ تا ۹۹ کاهش ۲.۸ درصدی متوسط تلفات جاده‌ای داشته‌ایم در حالی که عمر ناوگان اتوبوسی ما به طور متوسط سالانه ۱۱.۳ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر راه همچنین درباره یکپارچه سازی مدیریت پایانه‌های مرزی و واگذاری آن به سازمان راهداری تصریح کرد: یکی از اشکالات موجود در پایانه‌های مرزی این بود که ۱۳ تا ۲۵ دستگاه در مرز‌ها حضور دارند که تداخل‌های کاری و موازی کاری ایجاد می‌کرد. در نتیجه رئیس جمهور دستور داد مدیریت پایانه‌های مرزی به صورت یکپارچه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شود. اجرای این دستور رئیس جمهور نیاز به زیرساخت و دستورالعمل داشت که آئین نامه مربوطه تهیه و به دولت برای تصویب ارسال شده است.

در صورت تصویب این آئین نامه در هیئت دولت شرح وظایف هر دستگاه به طور کامل تعیین شده و ساماندهی مرز‌ها آغاز خواهد شد. با این حال ما بازنگری در ساختار پایانه‌های مرزی را در دستور کار دادیم. برخی فرآیند‌ها اصلاح شده و با شعار «مرز محل عبور است» اقدام به خلوت کردن مرز‌ها و متمرکز کردن دستگاه‌ها کرده‌ایم؛ مرز بازرگان اولین مرزی است که ساماندهی خواهد شد و به زودی مدیران دستگاه‌های مربوطه با حضور وزیر راه در این پایانه مرزی حاضر شده و شروع آزمایشی ساماندهی مرز‌ها را کلید خواهند زد. در ابتدای سال جلساتی با اعضای هیئت عامل سازمان راهداری برگزار و  برنامه‌های امسال را در قالب کتابچه‌ای به تمامی بخش‌ها اعلام کردیم.

یکی از محور‌های مهم در این حوزه پشتیبانی از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده‌ است. توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین بهبود اصلاح فرآیند و سازمان راهداری از دیگر اقدامات لازم در این خصوص به شمار می‌رود.

تولید و ارتقاء سهم خدمات در این خصوص را امسال در دستور کار خود قرار داده‌ایم، به طوری‌که میزان جابه‌جایی کالا در این بخش را به ۱۰۲ میلیون تن رسانده‌ایم و این میزان از جا به جایی کالا در شرایط سخت تحریم‌ها و کرونا بسیار حائز اهمیت بوده‌ است چرا که بسیاری از مشاغل در این خصوص به دلیل تحریم‌ها و کرونا با رشد منفی مواجه شده بودند، اما امسال با رشد مواجه شدند.

امسال همواره جابه‌جایی و حمل کالا‌های اساسی از بنادر بسیار حائز اهمیت بوده‌ است. در این میان تمامی رانندگان در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، همکاری بسیار مهم و اساسی داشتند.

افزایش سهم ترانزیت و ساماندهی پایانه‌های مرزی را سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که دو مرز جدید در شش ماه گذشته در کشور پاکستان از جمله پشین و ریندان را برای افزایش ترانزیت در دستور کار قرار داده‌ایم.

توسعه و به‌کارگیری فناوری و دوربین‌های نظارتی در جاده‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تعداد دوربین‌های نظارتی تصویری و ثبت تخلف را به دو هزار دستگاه افزایش داده‌ایم و در حال انجام بحث فرخوان هستیم که اگر اقدام شود دوهزار سامانه به سامانه‌های راهداری افزوده خواهد شد که کمک بزرگی در بحش هوشمندسازی حمل و نقل و راهداری است.

در خصوص بحث نگهداری شبکه راه‌ها در سال 1400  بحث راهداری محوری را آغاز کرده‌ایم که با اعتبار بالغ بر حدود سه هزار و دویست میلیارد تومان برای نگهداری و شبکه راه‌ها به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم و اقداماتی در مورد لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز از مواردی است که در بحث راهداری محوری در حال انجام است.

 

مطالب رپورتاژ