توقف کامیون‌ها در مرز بازرگان به دلیل مطالبه غیر قانونی ثبت سفارش در مرز

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران یونس جاوید رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران در خصوص مطالبه ثبت سفارش کالا در مبادی ورودی توسط گمرکات اجرایی و درخواست اجرای کنوانسیون تیر توسط مقامات گمرکی مطالبی را اظهار داشت.

یونس جاوید بیان کرد: مسئولین محترم  گمرک بازرگان تاکنون به موجب بخش‌نامه‌های صادره اقدام به مطالبه ثبت سفارش کالاهای وارداتی برای مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی را می‌نموده‌اند که از تاریخ 30 آبان سال جاری براساس دستور العمل داخلی صادره گمرک بازرگان اقدام به مطالبه ثبت سفارش کلیه کالاهای وارداتی به مقاصد داخلی ایران اعم از مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری و گمرک را نموده که منجر به توقف کامیون‌ها در مرز شده است.

وی اظهار داشت: اصولاً کالاهایی که تحت شرایط اعتبار اسنادی خریداری می‌شوند قبلا ثبت سفارش آنان در سازمان صمت انجام شده و بعدا اقدام به گشایش اعتبار اسنادی در بانک‌های کشور می‌گردند. لذا مطالبه ثبت سفارش برای کالاهای خریداری شده تحت شرایط اعتبار اسنادی در مرز ورودی ضرورتی نداشته و مسبوق به سابقه در هیچ کشوری نیست. بعضی از اقلام همچون موارد استثناء شده  در ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات  و واردات (بند 5 ماده 5) نیازی به ثبت سفارش ندارند.

کالاهایی که درچارچوب  قانون به عنوان ورود موقت جهت پردازش وارد کشور شده است و بعدا تحت عنوان صادرات خارج می‌گردد نیازی به ثبت سفارش ندارد.

کالاهای وارده تحت عنوان ورود موقت که جهت عرضه در نمایشگاه‌های بین‌المللی وارد کشور می‌گردد و مجددا به کشور مبدا مرجوع می‌گردند.

در ادامه رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران  عنوان کرد: مشکلات مطرح شده بالا  ضمن ایجاد حق توقف و افزایش قیمت‌های تمام شده کالا،  موجب تاخیر حمل کالا و افزایش نارضایتی صاحبان کالا شده و مشکلات مرز بازرگان را دامن زده  است. لذا با توجه به تحریم‌های اعمال شده و شرایط اقتصادی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در تامین کالا برای رانندگان  شاغل  در خطوط بین‌المللی همواره با مشکل مواجه می‌باشند، انتظار دارد مسئولین محترم اجرایی کشور چنانچه تسهیلاتی برای فضای کسب و کار ایجاد نمی‌کنند حداقل از صدور دستورالعمل داخلی سلیقه‌ای و دست و پا گیر و آنی خودداری نموده و عرصه را برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و صاحبان کالا تنگ ننمایند.

اگر ارائه ثبت سفارش کالا در مبادی ورودی به تشخیص دولت الزامی می باشد مراتب باید به طریق مقتضی به اتاق بازرگانی منعکس و درخواست گردد و موضوع را به اطلاع صاحبان صنایع و تجار رسانده و پس از تعیین مهلت مناسب نسبت به اجرای دستور العمل اقدام فرمایند.

در نهایت تقاضا داریم با توجه به مشکلات و ایجاد نارضایتی در بخش حمل و نقل بین المللی کشور ، دولت عاجلاً باید نسبت به برداشتن محدودیت سلیقه‌ای درخواست ثبت سفارش در مرز بازرگان اقدام نماید.

مطالب رپورتاژ