الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

توسعه واگن‌های مسافری از طریق واردات

تلاش برای آزادسازی واردات واگن‌های مسافری

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای دریافت مجوز واردات واگن مسافری از سران قوا خبر داد و گفت: در بخش ریلی هر چه توان داریم برای نوسازی لکوموتیو به کار بسته ایم تا  در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، مهرداد بذرپاش در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از هدف‌های ما توسعه ناوگان است، گفت: تلاش ما این است که برای توسعه ناوگان ریلی تا جای ممکن از ظرفیت داخلی استفاده کنیم، اما در صورت تکمیل ظرفیت داخلی، از واردات استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته برای واردات واگن‌های مسافری، مغایرت قانونی وجود دارد و درخواست ما از  سران این بوده که مجوز واردات واگن‌های مسافری هم داده شود که بتوانیم توسعه ناوگان ریلی داشته باشیم. همچنین یک تصمیم راهبردی گرفتیم که بخش بار در حوزه ریلی را به شرکت‌های صاحب بار بسپاریم.

وی افزود: کلان پروژه «ایران راه»، راه حل منطقی برای پیشرفت کشور و کشورهای منطقه است. این کلان پروژه، راه ایمن و ارزان و  نیز راه حلی است که به کم شدن قیمت تولید کمک می کند. کلان پروژه ایران راه در بالاترین نقطه برنامه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه ها برمبنای آن ارزیابی می شوند. این کلان پروژه به قدری مهم است که  توسط رییس جمهوری در جلسات مطرح می شود.

بذرپاش ادامه داد: این نقشه در وزارت راه پیش روی ما قرار دارد و همه پروژه‌ها را با آن می‌سنجیم، این کلان‌پروژه از سوی رییس جمهور هم مورد پیگیری قرار دارد. مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در این جلسات پیگیری می‌شود که می‌توان به خط‌آهن چابهار زاهدان، شلمچه بصره، رشت-آستارا، شهرکرد اصفهان و… اشاره کرد.

 

راه‌آهن رشت – کاسپین دهه فجر عملیاتی می‌شود

وی افزود: در مکاتباتی که با رییس سازمان مناطق آزاد داشتم، درخواست تسریع توسعه بندر کاسپین را مطرح کردم. با توسعه و تکمیل بندر امیر آباد و کاسپین یک اقتصاد دریا محور را در شمال کشور شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم دهه فجر بتوانیم پروژه رشت – کاسپین را عملیاتی کنیم و اتصال دریا به دریا را شاهد باشیم. با این اقدام خطوط ریلی توسعه یافته و بنادر امیرآباد و بندر کاسپین در کنار بندر سابق انزلی عملا یک اقتصاد دریای متفاوت‌تری را خواهیم داشت.

 

بذرپاش با اشاره به پروژه های حوزه حمل و نقل ریلی گفت: ساخت و توسعه راه آهن رشت به کاسپین، رشت به آستارا و شلمچه به بصره، شهرکرد به اصفهان، درود به خرم آباد در دست اقدام قرار دارند و در دهه فجر شاهد آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت-کاسپین خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین با ترکمنستان قراردادی در راستای خواهرخواندگی داشتیم، بندر باکو نیز یک نقطه راهبردی برای ماست. در کنار این توافقات، عملیات اجرایی کریدور ارس و آق‌بند به جلفا را آغاز کردیم برای اینکه به منطقه جلفا و خاک نخجوانی در ارمنستان برسیم. ظرف یک ماه آینده نیز در دیدار رئیس جمهوری ایران و آذربایجان، پروژه آستارا آستارا را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

بذرپاش از تکمیل خط‌آهن اقلید-یزد تا پایان سال خبر داد و گفت: این یکی از پروژه‌های مهم است که منابعی را به آن اختصاص داده‌ایم. این پروژه به حوزه جایه‌جایی بار در منطقه یزد کمک زیادی خواهد کرد و از گره‌های ترافیکی کم می‌کند. پروژه ۱۷۰ کیلومتری میانه به اردبیل هم در ماه‌های پایانی قرار دارد که البته به دلیل سرما با کندی مواجه است.

 

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستیابی به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت گفت: این رکورد در جاده و ریل یک عدد است اما در پشت این عدد مذاکرات و پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه نهفته است. در آبان ماه رکورد جابه جایی بار شکسته شد و اتفاق خوب ترخیص ناوگان باری رخ داد. در بخش مسافری همه ظرفیت ها برای تسهیل  فرآیند شرکت های حمل و نقلی به کار گرفته شده است. ما نیز  در قالب وجوه اداره شده مبلغی را در بانک قرار داده ایم تا سرعت نوسازی افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: اینکه ۳۳ درصد ترانزیت رشد کرده و یک رکورد ۸.۵ میلیون تنی را زده است نشان می دهد در فرایند تسهیل قدری موفق شده ایم. در تلاش هستیم با اقدامات نرم افزاری مانند بارنامه و حذف تعرفه های ترجیحی و کاهش آن، افزایش مبادلات و حجم بار را افزایش دهیم. برنامه در دولت مشخص است و منابعی که در مسیر می توانیم بیاوریم در شاهراه کریدورهای شرقی و غربی و شمالی جنوبی تعریف می شود.

 

تفاهم‌نامه‌های مشترک بین ایران و روسیه 

وی درباره تفاهم‌های مشترک بین ایران و روسیه گفت: در سفری که به روسیه داشتیم، پروژه‌های در دستور کار ایران و روسیه بررسی شد. ابهاماتی در برخی از بندهای قرارداد توافق رشت – آستارا وجود داشت که درحضور رئیس‌جمهور روسیه مورد کار کارشناسی قرار گرفت و جمع‌بندی شد. محورهای دیگر تعرفه‌های ترجیحی، حمل‌ونقل مشترک کشتیرانی، توافقات حمل‌ونقل هوایی، مسیر تردد کالا از شمال به جنوب از روسیه به بندرعباس بود؛ رئیس راه و ترابری روسیه نیز در این سفر گفت در یک سال گذشته میزان زمان ارسال کالا از روسیه به بندرعباس کاهش پیدا کرده که البته کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی به‌تازگی توافقاتی را با کشورهای دیگر امضا کردند، از جمله با کشور عربستان و به‌زودی و با آغاز عملیات حج عمره، سفرهای ایران و عربستان هم آغاز خواهد شد. بذرپاش درباره قطارهای سریع‌السیر بیان کرد: راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان ۱۰ درصد پیشرفت داشت اما به‌دلیل پرداخت نشدن فاینانس متوقف شده بود که دوباره با همکاری بانک مرکزی فعال شده و عملیات اجرایی آن شروع شده است. شرکت‌های مختلفی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و البته یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های همکار ما در این پروژه چینی است. به‌صورت کلی ما به دسترسی به تکنولوژی قطار پرسرعت اصرار داریم، زیرا سطح دسترسی ما به حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.

مطالب رپورتاژ