توسعه صنایع دریامحور در هر کشور، شاخصه‌ای از پیشرفت و توسعه است

صنعت حمل و نقل آنلاین: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: اعلام می‌کنیم امروز ظرفیت ساخت هر نوع شناور شامل شناورهای نظامی، کانتینربر، فله‌بر، صیادی و غیره را در داخل داریم.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، سردار سعید محمد در مراسم امضای ۲ قرارداد تأمین و تحویل ۱۰ فروند شناور راهنمابر به ارزش ۳۹۰۷ میلیارد ریال اظهار داشت: توجه به تولید داخل نقطه عطفی در روند توسعه دریامحور کشور است از اینرو توسعه صنایع دریامحور در هر کشور، شاخصه‌ای از پیشرفت و توسعه آن است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه توسعه کشورهای غربی براساس صنایع دریامحور رخ داده است، گفت: باید بتوانیم با توسعه صنایع دریایی در هر نقطه دنیا نقش‌آفرین باشیم و امروز این ظرفیت از نظر توان اجرایی، دانش فنی، پرسنل تخصصی و تکنولوژی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در خلیج فارس، دریای عمان، سواحل مکران و دریای خزر ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید استفاده شود؛ صنایع دریایی می‌تواند مکمل حمل‌ونقل کشور باشد.

محمد با بیان اینکه ایران چهارراه ترانزیتی دنیا و منطقه‌ای ژئوپولیتیک است، گفت: نباید از این ظرفیت خارج شد و این مسیر ترانزیتی را از دست داد.

امضای سند قرارداد در وزارت راه مثبت ارزیابی می‌شود، ما با شورای عالی صنایع دریایی به دنبال این بودیم که بحث ساخت شناور را توسعه دهیم؛ در حال حاضر ده‌ها فرند شناور خدماتی در خلیج فارس خدمات سرچاهی به سکوها می‌دهند اینها شناور و کروی خارجی هستند که موجب خروج ارز از کشور ما می‌شود، در حالی که می‌توان از محل صندوق توسعه ملی و منابع غیر نقدی و نفتی با خرید تضمین وزارت نفت به مرور این شناورها را با شناورهای داخلی جایگزین کنیم.

محمد با اشاره به ظرفیت‌های شناورسازی و سکوسازی در صدرا، بیان کرد: در کنار شناورسازی صدرا در ساخت سکوهای غول‌پیکر نفتی فعال است، ما ۱۰ سکوی ۲۵۰۰ تنی در ۲ سال گذشته ساختیم و در خلیج فارس نصب کردیم، همچنین دومین کشتی ۱۳۰ هزار تنی افراماکس را به آب انداختیم.

وی به ظرفیت و توان داخلی در احداث لوله زیر دریا اشاره کرد و گفت:‌ امروز اعلام می‌کنیم توانایی ساخت هر نوع شناور نظامی، فله‌بر، کانتینربر، صیادی و غیره را در داخل داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ادامه داد: کار ساخت ۵ فروند شناور طبق قرارداد امروز آغاز می‌کنیم و امیدواریم شناورهای جدیدی را با همکاری همه ارگان‌های دست‌اندرکار بسازیم.

 

مطالب رپورتاژ