تاسیس دانشکده تخصصی دریانوردی؛ گامی به سوی خودباوری در اقتصاد دریا محور

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاسیس دانشکده تخصصی دریانوردی و بندری از گام های نخست خودباوری در عرصه توسعه اقتصاد دریامحور و تکیه بر توان داخلی است، گفت: توسعه صنعت دریامحور، زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است.

به گزارش صنعت حمل ونقل آنلاین محمد اسلامی در مراسم امضای۲ قرارداد تأمین و تحویل۱۰ فروند شناور راهنمابر و تفاهم‌نامه همکاری سازمان بنادر و دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهارداشت: خوشحالیم که یکی دیگر از گام‌های خودباوری را برداشتیم، ما اگر بخواهیم هدف کلانی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور بر آن تأکید دارند را گسترش دهیم باید توسعه منابع انسانی و توسعه قلمرو کسب و کار دریایی را در این حوزه دنبال کنیم که این ظرفیت‌سازی لازم دارد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری تشکیل دانشکده تخصصی بندری و دریانوردی، بیان کرد:‌ تأسیس این دانشکده در دانشگاه علم و صنعت در جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناسب است که می‌توان همه مشاغل عرصه دریا و بندر را با استفاده از یافته‌های روز تربیت کرد و نیروی انسانی را رشد داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به شعار «ناوگان ایرانی و دریانوردان ایرانی» باید در گام اول نیروی انسانی را تربیت کرد که با تأسیس دانشکده بندری و دریانوردی این مهم محقق می‌شود.

اسلامی گفت: اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و گسترش دریانوردی دستور کار جدی دولت است که باعث گسترش حمل و نقل حوزه دریایی می شود و به همین دلیل باید نقش و سهم خودمان را در تمامی کشور در حوزه دریایی روزافزون کنیم و بتوانیم از آن بهره‌مند شویم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باید در عرصه اقتصاد دریامحور، شکوفا شویم و نباید به دلیل متاثر شدن از تحریم‌ها به این صنعت بی توجهی کنیم؛ ظرفیت‌های داخلی در گذشته در حوزه سامانه دریایی چندان مناسب نبود و به ظرفیت های موجود توجه چندانی نمی‌شد، اما در این دو دهه اخیر توانستیم از تولید داخلی و صنعتی کشور در این حوزه استفاده کنیم.

اسلامی توضیح داد: صنعت حمل ونقل دریایی در کشور همواره با بی‌میلی مواجه بوده و امروز خوشبختانه این ظرفیت فراهم شده است لذا با اعتقاد راسخ به تخصص نیروهای داخلی امیدواریم صنعت دریایی کشور را تقویت کنیم؛ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش در این حوزه گام‌های خوبی برداشتند و امیدواریم این ۲ ناوگان ملی هرچه بیشتر برای ارتقای ظرفیت خود و تعمیر و نگهداری از توان داخل استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از اهداف دشمن در تحریم ظالمانه فلج کردن اقتصاد کشور است و یکی از مهم‌ترین مسائل مدنظر آنها تحریم دریانوردی و مقابله با کشتیرانی است که باید با گسترش ظرفیت سهم خود را از بازارهای جهانی ارتقا دهیم.

مطالب رپورتاژ