توسعه دانش در حوزه ریلی و ارتباط با دانشگاه

صنعت حمل و نقل آنلاین: پیمان هاتفی‌نژاد، معاون ناوگان بهره‌برداری و تجهیزات دپوی شرکت بهرو در مورد دانشکده‌ای که در شرکت متروی تهران تاسیس شده بود گفت: شرکت متروی تهران در اوایل کار خود، دانشکده‌ای را راه‌اندازی کرد و در مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش نمود که تقریبا همه فارغ‌التحصیلان آن دانشکده جذب متروی تهران شدند و پس از راه‌اندازی دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم‌و‌صنعت در سال 1376، دانشکده مترو به‌کار خود پایان داد. امروز پس از گذشت نزدیک به 22 سال از شروع به کار  دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم‌و‌صنعت در سال 1376  فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت در حال فعالیت در شرکت‌های ریلی هستند.

معاون ناوگان بهره‌برداری و تجهیزات دپوی شرکت بهرو در پاسخ به این سوال که شرکت بهرو در زمینه توسعه نرم‌افزاری چه اقداماتی را انجام داده است گفت: درزمینه توسعه نرم­افزاری، شرکت بهرو در 3 سال گذشته پروژه‌ای را با شرکت واگن‌سازی تهران شروع و به انجام رسانده که طی آن دو نرم‌افزار تخصصی را که از جمله ابزارکاربردی مهندسی‌و‌طراحی شرکت واگن‌سازی محسوب می­شوند تولید نموده و مراحل تحویل و آموزش آنها را نیز به شرکت واگن­سازی تهران به انجام رسانده است. این نرم‌افزارها مربوط به محاسبه گاباری و سیستم رانش قطار مترویی می­باشد و تهیه این نرم‌افزارها برای اولین‌بار درکشور توسط شرکت بهرو صورت گرفت و برای اولین‌بار یک شرکت واگن‌ساز داخلی از نرم‌افزارهای داخلی در این زمینه بهره‌مند شد. به‌موازات آن طراحی سیستم تهویه قطار مترویی نیز از دو سال پیش در شرکت بهرو آغاز گردید که متاسفانه به دلیل اینکه سازندگان سیستم تهویه از این پروژه حمایت نکردند این پروژه به سرانجام نرسید و در‌همان مرحله طراحی باقی ماند.

کمبود واگن

پیمان هاتفی‌نژاد در مورد این سوال که کمبود واگن چه چالش‌هایی را برای سازمان‌های قطار شهری ایجاد کرده بیان کرد: بحث کمبود واگن از مشکلات اساسی است که تمام سازمان­های قطار شهری از جمله متروی تهران با آن دست به‌گریبان هستند و عمدتا خطوط مترویی آماده­ای دارند که به واسطه کمبود واگن نمی‌توانند در آن خطوط به سرفاصله­های زمانی که خطوط بر اساس آن طراحی شده‌اند دست یابند. اقداماتی که از سوی دولت انجام شده، به کندی پیش رفته، البته در خصوص متروی تهران می‌توان گفت پروژه 630 دستگاه واگن که از سوی وزارت کشور در‌حال پیگیری است بخشی از کمبودهای ناوگان متروی تهران را برای قطارهای 7 واگنه تامین می‌کند اما برای خطوط 3 و 4 و 7 متروی تهران که باید از قطارهای 8 واگنه در آن خطوط استفاده شود هنوز تمهیدی اندیشیده نشده است و مترو تهران منتظراست تا در اولین پروژه‌ای که به پیمانکار مربوطه واگذار می‌کند بتواند تأمین این قطارهای 8 واگنه را محقق سازد و در پی آن اولین قطارهای 8 واگنه را وارد چرخه بهره‌برداری کند.

مطالب رپورتاژ