تلاش برای بهره‌مندی از ظرفیت خالی خطوط ریلی شرکت راه‌آهن در شهرهای جدید

 تأکید بر سیاست پیاده‌مداری در نظام حمل و نقل درون‌شهری

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به هزینه بالای پروژه برقی کردن قطارهای حومه‌ای در کشور بیان کرد: از این رو تلاش می‌کنیم از ظرفیت خالی خطوط ریلی موجود در شرکت راه آهن جهت حمل نقل بین شهر مادر و شهر جدید استفاده کنیم که برای نمونه هم‌اکنون به دنبال اجرایی کردن این مهم در شهر جدید مهاجران با اتصال به خط ریلی اراک و استفاده از انتی از خط ریلی ایستگاه ابومسلم واقع در مسیر راه اهن نیشابور – مشهد به شهر جدید بینالود  هستیم.

محمدرضا توکلی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص پروژه احداث قطار برقی حومه‌ای شهر جدید بهارستان بیان کرد: این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر متصل کننده کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان بوده که در حال حاضر عملیات روسازی آن آغاز شده و امید است در پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

توکلی درخصوص پروژه قطار برقی شهر جدید گلبهار نیز بیان کرد: این پروژه به طول ۴۶ کیلومتر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است  که در حال حاضر مسیر احداث آن تملک، عملیات زیرسازی پروژه به اتمام رسیده و هم‌اکنون آماده اجرای مرحله روسازی و پیگیری اجرایی شدن فاینانس است.

به گفته وی شرکت عمران شهرهای جدید هم‌اکنون با پیمانکار و شرکت چینی در حال رایزنی است تا شرایط لازم برای عملیاتی شدن فایناس  در سال ۹۷ فراهم شود، پروژه‌ای که در پایان بخش مهمی از بار ترافیکی مسیر گلبهار – مشهد را از روی جاده بر ریل منتقل خواهد کرد.

وی در این خصوص نیز افزود: گفتنی است خط مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که قطار گرگان به سمت مشهد نیز در آینده بر روی همین خط طی مسیر خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه از انجام طرح مطالعاتی قطار برقی حومه‌ای سهند – تبریز خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن این خط و تکمیل آن حجم سنگین ترافیک موجود بین دو شهر مذکور تا حد بالایی برطرف خواهد شد، ترافیکی که قطعا با سکونت تمامی اهالی شهر جدید سهند تا حد قابل توجهی تشدید خواهد یافت.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به هزینه بالای پروژه برقی کردن قطارهای حومه‌ای در کشور بیان کرد: از این رو تلاش میکنیم از ظرفیت خالی خطوط ریلی موجود در شرکت راه آهن جهت حمل نقل بین شهر مادر و شهر جدید استفاده کنیم که برای نمونه هم‌اکنون به دنبال اجرایی کردن این مهم در شهر جدید مهاجران با اتصال به خط ریلی اراک و استفاده از انتی از خط ریلی ایستگاه ابومسلم واقع در مسیر راه اهن نیشابور – مشهد به شهر جدید بینالود  هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا قصد داریم تا برای شهر جدید شیرین‌شهر نیز با اتصال به ایستگاه حمید از  ظرفیت ریلی خط سراسری اهواز-خرمشهر  استفاده کنیم ضمنا در استان تهران اتصال شهر جدید اندیشه -شهریار – شهر قدس – تهران  با مشارکت شرکت عمران وشرکت راه آهن در حال پیگیری است.

این مقام مسئول در ادامه درخصوص مشکلات حمل و نقل درون‌شهری نیز در شهرهای جدید گفت: طبق آسیب‌شناسی انجام شده در این حوزه تصمیماتی را اتخاذ و نسبت به نصب علائم و خط‌کشی معابر مواردی را به شهرداری و شهرهای جدید ابلاغ و خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم.

وی در این‌باره افزود: درحال حاضر همچنین بسیاری از شهرها در حال تهیه  طرح ساماندهی حمل و نقل عمومی هستند که قطعا یکی از نیازهای اصلی مردم ساکن در این نواحی به شمار می‌رود.

به گقته توکلی براساس سیاست‌های پیش رو حرکت به سمت پیاده مداری و حمل نقل پاک و استفاده از دوچرخه  جهت سفرهای درون شهری در شهرهای جدید از اولویت برخوردار خواهد بود.

مطالب رپورتاژ