ترویج فرهنگ بیمه در سیستم آموزشی خالی است

صنعت حمل و نقل آنلاین: مردم فقط با بیمه شخص ثالث آشنایی دارند، بحث ترویج و توسعه فرهنگ بیمه آنقدر وسیع است که کار یک سازمان و دو سازمان نیست و این بحث باید به صورت ریشه ای از پایه مطرح شود این در حالی است در کتب درسی دانش­آموزان ابتدایی تا سطح دانشگاه هیچ اشاره­ای به معرفی و ترویج فرهنگ بیمه نشده است.

حسن دهگاهی معاون سندیکای بیمه گران ضمن بیان مطلب فوق بر نهادینه کردن فرهنگ بیمه در جامعه تاکید کرد و گفت:  اگر بخواهیم فرهنگ بیمه به طور پایه­ای در جامعه نهادینه شود باید همه سازمان­ها و نهادها سعی در معرفی بیمه و مزایای آن برای مردم داشته باشند. زمانی قوه قضائیه در بحث حقوق اجتماعی مردم  و حقوق شهروندی کارهای خوبی کرده بود که بخشی از کارهای آنها مبحث بیمه بود این که ماشین را چگونه بیمه کنند و اگر خسارت دیدند به چه صورتی اقدام کنند، کاری که در خود صنعت بیمه انجام نشده بود.به گفته وی سندیکای بیمه­گران امکانات محدودی دارد و به تنهایی نه توان و نه وظیفه­ای برای این کار دارد اما می تواند  فعالیت­های فرهنگی و ترویجی را تا حدودی هماهنگ و در واقع نظارت کند تا به سر منزل مقصد برسد. وی تصریح کرد: بر این اساس تمام سازمان­ها و ارگان­ها که به نوعی در جامعه فعالیت می­کنند و کار و فعالیت اجتماعی دارند می­بایست به بحث ترویج فرهنگ بیمه کمک کنند. به عنوان مثال صداو سیما با اینکه برنامه­های مختلفی دارد اما به ندرت برنامه ای در ارتباط با بیمه دارد، این در حالی است که بیمه می تواند کمک کننده به آرامش خاطر مردم باشد.معاون سندیکای بیمه­گران بیان کرد: شاید مقدمه کار ما در بحث ترویج فرهنگ بیمه این بود که از سال گذشته با همکاری بیمه مرکزی در کلیه 30 استان­ کشور  شوراهایی با عنوان شوراهای هماهنگی مدیران شعب شرکت­های بیمه تشکیل دادیم که اتفاق خوبی است. چرا که پیش از آن در شهرستان ها نه بیمه مرکزی و نه خود بیمه فعالیتی به آن صورت نداشتند اما با تشکیل شوراها  توانستیم  بحث بیمه را به استان­های مختلف ببریم.

دهگاهی ابراز امیدواری کرد این شوراها بتوانند در بحث ترویج فرهنگ بیمه  موثر باشند و همان طور که در قانون برنامه  ششم تاکید شده ضریب نفوذ بیمه تا پایان برنامه به 7 درصد برسد.او گفت: هم اکنون ضریب نفوذ بیمه 2/2 درصداست و  رسیدن به 7 درصد تکلیف سنگینی است و این انتقاد وارد است که چرا تاکنون برنامه مشخصی برای رسیدن به این ضریب نفوذ ارائه نشده است و بهتر است از هم­اکنون برنامه داشته باشیم و بر اساس زمانبندی مشخص برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

دهگاهی افزود: بیمه مرکزی که نهادی دولتی است، متولی صنعت بیمه است و باید برنامه­های کلان خود را در این زمینه ارائه دهد تا ما بر اساس اساسنامه به پیشبرد این برنامه ها کمک کنیم و چنانچه بیمه مرکزی درباره این کار برنامه­ای ارائه بدهد، سندیکا نیز بخشی از این کار را بر عهده می­گیرد.به گفته وی هر چند وضعیت ضریب نفوذ بیمه ما در منطقه و نسبت به کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و عراق بهتر است وجلساتی در این زمینه برگزار وطی آن مباحثی مطرح شده است، اما هنوز برنامه مشخصی نداریم و  با استاندارد جهانی خیلی فاصله داریم. وقتی برنامه­ای نباشد رسیدن به 7 درصد نیز ممکن نیست.

 

 

مطالب رپورتاژ