الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

ترانزیت گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق پاکستان

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: با وجود آمادگی چابهار، هندوستان استفاده از قلمرو پاکستان را برای ترانزیت گندم اهدایی به افغانستان آغاز کرد 

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از موسسه آسام تدبیر دانش در روزهای گذشته رسانه‌های هندی گزارش دادند که اولین محموله‌ گندم اهدایی دولت هند در سال ۲۰۲۲ از طریق خاک پاکستان برای مردم افغانستان ارسال خواهد شد.

در حالی خبر انتقال حدود دو هزار تن گندم هند با ۴۱ کامیون افغان از طریق پاکستان به مقصد افغانستان منتشر شد که پیش از این، در قالب موافقتنامه چابهار اینگونه محمولات از مسیر ایران (بندر چابهار) به افغانستان ارسال می‌شدند.

با وجود اختلافات دیرینه و رقابتهای منطقه‌ای هند و پاکستان، به نظر می‌رسد حالا قرار است این قبیل کمک‌های انسان دوستانه به جای چابهار ایران، از “گذرگاه عطاری” به “مرز واگه” پاکستان انتقال داده ‌شده و از طریق مرز “تورخم” به افغانستان برسد.

مطابق گفته‌های مقام‌های هندی طرح انتقال گندم اهدایی از سوی مقامات هندی به دولت پاکستان در راستای تلاش‌های مشترک دیپلماتیک دو کشور ارائه شد و مورد موافقت دولت پاکستان قرار گرفت.

منطقه “عطاری” در ۳ کیلومتری مرز هند و پاکستان در منطقه مرزی به نام “واگه” در ایالت پنجاب هند واقع است که لاهور پاکستان را به “دهلی نو” پایتخت هند متصل میکند.

استفاده از گذرگاه مرزی “واگه” در  راستای اجرای سیاست‌های دو کشور هند و پاکستان برای بسط روابط در سال ۱۳۹۸ مطرح و در سال ۱۳۹۹ اولین محموله میوه خشک افغانستان رسما از این گذرگاه به هند رفت (درآن زمان مرز میلک بین افغانستان و ایران به دلیل برخی اختلافات بسته شده بود) هرچند که سابقه استفاده از این مرز از سال ۱۳۹۲ برای صادرات میوه خشک افغانستان به هند وجود دارد.

طبق گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۹، تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵۰۰۰ تن گندم اهدایی از مبدا بندر کاندلای هند با ۳۲۴۵ کانتینر در قالب ۱۰ پارتی با کشتی‌های مختلف در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جاده ای از طریق مرز میلک به افغانستان رسید.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا توضیحاتی درباره تغییر رویه هندوستان برای ارسال محموله های گندم اهدایی به افغانستان ارایه داد.

وی با اشاره به تجربه موفق و همکاری موثر دیپلماتیک سه کشور، ایران، هند و افغانستان در انتقال محمولات اهدایی و کالاهای مورد نیاز مردم افغاستان طی سال‌های  ١٣٩٧ تا ۱۳۹۹ از طریق بندر چابهار گفت: هزینه پایین و سرعت انتقال دریایی و زمینی محموله‌های مورد نیاز مردم افغانستان از اولویت‌های مسئولان در ایرانی در زمینه حمل و نقل و انتقال کالا بوده و در راستای اجرای توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان، ترانزیت محموله‌های قبلی گندم اهدایی به مقصد افغانستان از مسیر ایران انجام شد و در جریان ترانزیت این محموله اولویت ما افزایش سرعت انتقال با هزینه پایین بوده است.

آقایی افزود: همکاری خوب بندری بین هند و ایران در انجام عملیات بندری در بندر چابهار فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار در راستای تعمیق روابط و نزدیک شدن ملت‌های سه کشور ایجاد کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: مطمئنا عدم توجه به ظرفیت‌های بندر چابهار و همچنین عدم مساعی دولت هند و بخش خصوصی آن کشور برای افزایش ترافیک کالا و کانتینر خصوصا انتقال محموله‌های دولتی به مقاصد افغانستان و سایر کشورها‌ از طریق بندر چابهار ؛ روند فعالیت اپراتور و سرمایه‌گذار هندی مشغول در بندر چابهار را با چالش مواجه خواهد کرد.

آقایی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش‌های دیپلماتیک، انتقال محموله‌های حاوی کمک‌های دولت هند به مردم افغاستان از طریق بندر چابهار از سر گرفته شود که در این راستا ضروری است هماهنگی‌های لازم بین اجزای حمل‌ونقل با هماهنگی دولت‌ها برای محموله ۵۰ هزارتنی گندم اهدایی هند با قید فوریت انجام شود.

مطالب رپورتاژ