ترانزیت می ­تواند گره­ گشای حمل و نقل کشور باشد

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست تخصصي كميته حمل و نقل، لجستيك  و امور گمركي اتاق تهران با عنوان «رویکرد جدید به ترانزیت از نظر گمرک با نگاه منطقه­ای و بین­المللی» بعدازظهر روز یکشنبه 17 آذرماه 1398 در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در اين جلسه كه به ميزباني كميته حمل و نقل، لجستيك و امور گمركي انجام شد نمايندگان اتاق تهران، اعضاي كميته تخصصي و گروهی از كارشناسان، صاحب نظران، و جمعي از مديران شركت‌ها و انجمن‌هاي صنفي در زمينه‌هاي تخصصي به ايراد سخنراني، ارايه آمار و اطلاعات و در ادامه به بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات مطرح شده و ارائه راهکار برای حل مشکلات و معضلات موجود پرداختند.

در ابتدای جلسه مهندس فرهاد فزوني، عضو هیات نمایندگان و دبیر کمیته حمل و نقل، لجستیک و امور گمرکی اتاق تهران ضمن خوشامدگويي به حاضران در نشست، از ارتباط بیشتر متخصصان، استادان دانشگاه و فعالان حوزه حمل و نقل در جلسات تخصصی اتاق سخن گفت. وی با اشاره به اینکه پژوهش­های گسترده و قابل قبولی در محافل و مجامع دانشگاهی کشور در بحث حمل و نقل صورت گرفته و مطالعات جامعی هم در دست اقدام است خواستار ارائه این تحقیقات به نهادهای تصمیم­گیر و دستگاه­های تخصصی و اجرایی شد.

فزونی با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان مقوله­ای پیشران می­تواند در اقتصاد کشور اثرگذار باشد، افزود: در شرایط فعلی نیاز داریم ارتباطات و تعاملات بیشتری در این بخش برقرار کنیم. در حال حاضر رابطه خوبی با بخش راه آهن داریم ولی از قرار معلوم بخش جاده­ای تمایل چندانی برای گفتن حرف­ها و نقطه نظراتش ندارد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که سطح علمی و تخصصی این جلسات و برنامه­های این­چنینی را بالاتر ببریم تا جوانان علاقه­مند بتوانند از این دانش و تخصص استفاده کنند.

پس از آن دکتر مصطفی آیتی، مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران در جایگاه سخنران قرار گرفت و اظهار داشت: کارهای زیاد و انجام نشده فراوانی روی زمین مانده که از آنها غافل شده­ایم ولی اگر هر کدام ما (بخش­ها) در حد بضاعت و توان خودش فعال شود، اتفاقات خوب و مثبتی رخ خواهد داد.
آیتی گفت: متاسفانه از گذشته تا همین چند سال قبل توجه چندانی به بحث ترانزیت نشده و در تصمیم­گیری­های کلان خیلی مورد التفات واقع نشده و به حاشیه رفته است. وقتی از اهمیت ترانزیت غافل شویم قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد. وی ادامه داد: وقتی در سیاست­های کلان و بالادستی نظام از ترانزیت سخن به میان می­آید به راحتی نباید از کنار این مساله عبور کرد. اگر امروز هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد – چه دولتی باشد یا خصوصی –ترانزیت را کم و کوچک ببیند یا خدای ناکرده سنگ­اندازی کند، بزرگ­ترین خیانت را به امنیت و منافع این جامعه کرده است. کشوری که در سه دهه اخیر در بن­بست قرار داشته و امروز در چهارراه منطقه قرار گرفته اگر این اجحاف را در حقش بکنیم که از این مزیت بزرگ (ترانزیت) چشم­پوشی کند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

مدیرکل نظارت بر ترانزیت در ادامه بیان داشت: انتظار اینکه در بخش عمومی (دولتی) کار خارق ­العاده و منحصر به ­فرد، رفع مشکلات و گره های چندین ساله را داشته باشید، خیلی منطقی نیست. بولدوزر دولت به حرکت درنمی­آید مگر با زور و قدرت بخش خصوصی. اگر ساختار دولتی و بروکراسی ما تا الان جواب نداده به کم تحرکی بخش خصوصی برمی­گردد چون فعالیت یکپارچه و منسجم نداشته است چون مطالبه­گری نمی­کند و اگر هم بکند راهش را بلد نیست.
آیتی اقدامات موازی، نبود منافع مشترک و نداشتن همکاری­های بلند مدت در این بخش را از موانع کم­اقبالی ترانزیت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: درد اول و آخر ترانزیت در کشور ما کم­کاری بخش خصوصی است.

دکتر امیری هم با انتقاد از شعارزدگی و تصمیم­گیری­های عجولانه گفت: تا سال 1393 کارگروهی تخصصی با توان اجرایی و اعتبار بالا وجود داشت که خودش کار هماهنگی بین دستگاه­ها، تعامل، پیگیری، رایزنی و… را انجام می­داد. اما دولت تدبیر و امید در یک اقدام شتابزده و بدون هیچ دلیل موجهی این کارگروه تخصصی و کارآمد را منحل کرد و الان تمام اقدامات و فعالیت­های گذشته به حال خود رها شده است.

در ادامه نشست ضمن گفت­وگو در مورد مسایل، مشکلات و چالش­های پیش رو، آمار و ارقام، تشریح وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی و جاده­ای کشور، حمل بار، مصرف سوخت، هزینه­ها، جابه­جایی، ارزبری و ارزآوری، بهره­وری، مدیریت حمل و نقل و…  به صورت تصویری ارائه شد که مورد بحث و تبادل نظر حاضران در جلسه قرار گرفت.

در پایان با اشاره به اینکه کشور در شرایط دشواری قرار دارد و تحریم­های بین­المللی این وضعیت را پیچیده­تر و سخت­تر می­کند بر ضرورت همه­جانبه توسعه حمل و نقل با محوریت ترانزیت به منظور ارتباط با کشورهای منطقه و فرامنطقه­ای مورد تایید و تاکید قرار گرفت.

 

مطالب رپورتاژ