تحویل 344 دستگاه واگن جدید در سال جاری توسط واگن‌سازهای داخلی

به‌گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل‌و‌نقل، محمد اسلامی در دومین مراسم بهره‌برداری از 243 دستگاه ناوگان جدید ریلی ساخت داخل در سال جاری گفت:واگن‌ سازها توانسته‌اند 344 دستگاه واگن جدید تحویل دهند که این موضوع در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. میزان تولیدات داخل در بخش حمل و نقل ریلی گویای آن است که فعالان این صنعت به معنای واقعی کلمه، اهتمام ویژه برای توسعه و رونق تولید ملی داشتند و مطمئنا کشورمان ظرفیت‌های بالایی برای تولید در بخش‌های مختلف از جمله صنعت حمل و نقل ریلی دارد.

اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر ارتباط منطقی بین صنعت داخل، سازمان‌های مادر و بین شرکت‌های بهره‌بردار و تولیدکننده وجود داشته باشد هیچ شرکت تولیدکننده‌ای بدون سفارش و هیچ شرکت بهره‌برداری بدون ناوگان نخواهد بود. امروز شاهد برداشته شدن گام بزرگی هستم. دولت یازدهم و دوازدهم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری پنج مرکز استان را به شبکی ریلی متصل کرد و به طور طبیعی نیازمند ناوگان برای بهره‌برداری بود که فقط این اتفاق با باور توان تولید داخل می‌توانست رقم بخورد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین باید بتوانیم در مسیر رشد ارزش افزوده را بالا ببریم و استعداد ایرانی را در بازارهای بین المللی هم نشان دهیم.امروز شاهد قرار گرفتن صنعت داخلی در مسیر شکوفایی هستیم و تمام حلقه‌های مفقوده به شرکت‌های دانش بنیان متصل شده است و وابستگی ما به خارج روز به روز کمتر می‌شود.

وی در ادامه اشاره ای به  پرداخت 18 میلیارد تومان از محل تبصره ماده 12 قانون به حساب راه آهن کرد و در ادامه گفت: تمهیدات دولت برای حمایت از تولید داخل از محل منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه عملیاتی و همچنین با نوسازی ناوگان فرسوده سرمایه فراموش شده احیا شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تولید ریل‌باس در کشور گفت: امروز تولید ریل‌باس یک ضرورت است چرا که باید بتوانیم حمل و نقل حومه‌ای را توسعه دهیم تا راهکاری برای رفع آلودگی هوا باشد.

وی ادامه داد: هر چه قدر که بتوانیم ترددهای خودرویی را به تردد ریلی منتقل کنیم به نسل آینده کشور کمک کرده‌ایم؛ توسعه حمل و نقل ریلی برای حفظ محیط زیست یک ضرورت است.

اسلامی با اشاره به افزایش فرصت‌های شغلی با توجه به فعالسازی خطوط تولید شرکت‌های واگن‌سازی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما بیکاری کارگران واگن پارس بود که امسال با افزایش سفارشات و تولید در این مجموعه، رکورد ۲۰ ساله تحویل سفارشات در واگن‌ها شکسته شد.

مطالب رپورتاژ