تجهیز راه آهن تهران به درزین پلیس برای اولین بار

اختصاصی / صنعت حمل و نقل / ریلی

صبح امروز با حضور مدیرکل راه‌آهن استان تهران، فرمانده پلیس راه‌آهن کشور و جمعی از مسئولان نخستین درزین پلیس راه آهن آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل، عابدین هادی‌نژاد مدیرکل راه‌آهن استان تهران با تاکید بر سرقت‌های مکرر از تجهیزات راه‌آهن و لزوم حراست از آنها خاطر نشان کرد: شهریورماه امسال، به دلیل سرقت برخی ادوات خط آهن تهران-قم در کیلومتر ۴۶ سانحه‌ای برای قطار باری رخ داد و سه لکوموتیو سنگین و شش‌ واگن باری به صورت کامل از خط خارج شدند و خط ریلی تهران-قم-اهواز-خرمشهر مسدود شد. البته با تلاش پلیس همان روز سارقان این ادوات ریلی دستگیر شدند، اما یک‌میلیارد تومان خسارت در حوزه قطار باری و لکوموتیو به ما تحمیل شد.

مدیر کل راه‌آهن تهران در ادامه افزود: امروز با تلاش مأموران پلیس راه‌آهن، امنیت کامل برقرار است و دغدغه‌ای بابت سرقت ادوات خطوط نداریم و در سه حوزه تهران-گرمسار، تهران-ورودی قم، تهران-ایستگاه قزوین مأموران پلیس راه‌آهن نظارت کامل بر امنیت مسیر دارند.

او با بیان این‌که برای اولین بار است پلیس ریلی و درزین ریلی پلیس راه‌اندازی می‌شود، گفت:‌ این اقدام در راستای ارتقا امنیت خطوط ریلی است.

مدیرکل راه‌آهن استان تهران در ادامه افزود: تونل ۱۰ کیلومتری راه‌آهن مربوط به خط آهن تهران-تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران پیش از این با مشکلات بزرگ سرقت ادوات مواجه بود. این تونل چهار خط رفت و برگشت ریلی دارد، اما توسط سارقان ناامن شده بود. عده‌ای سارق مدام وارد این تونل می‌شدند و تجهیزات تونل و ادوات خط آهن را به سرقت می‌بردند، اما با همکاری پلیس، این سارقان شناسایی و دستگیر شدند.

در این مراسم همچنین سرهنگ حشمت‌الله ملکی فرمانده پلیس راه‌آهن کشور با اشاره به اهمیت راه‌آهن و حفظ امنیت خطوط ریلی اظهار کرد: امنیت راه ‌آهن به سبب اهمیت و حساسیتی که در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. راه‌آهن یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌دهندگان در کشور است که باید در برخی مناطق صعب‌العبور بیش از دیگر مناطق امنیت آن حفظ شود و پلیس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است به موازات این حساسیت و در جا‌هایی که امکان استفاده از سایر وسایل نقلیه وجود ندارد (مانند کویر) از گشت درزین استفاده کند.

سرهنگ ملکی در ادامه افزود: یک دستگاه درزین در اختیار پلیس راه‌آهن قرارداده شده است. با تجهیز کردن آن به علایم و وسایل پلیس، این درزین به مجموعه گشت‌ پلیس راه‌آهن اضافه می‌شود تا بیش از پیش امنیت خطوط ریلی را تامین کنیم. البته برای نظارت و حفظ امنیت ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی به وسایل دیگری مانند پهپاد و… احتیاج داریم که ان‌شاءالله در آینده از این وسایل هم استفاده می‌کنیم.

 

مطالب رپورتاژ