تبدیل منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام به «لجستیک پارک»

عباس آخوندی

تبدیل منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به «لجستیک پارک» خبر جدید وزیر راه و شهرسازی است.

عباس آخوندی امروز در مراسم آغاز به کار فاز اول منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران خواهد بود. از همه شرکت‌های بزرگ دنیا برای سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنم

وی با اشاره به اینکه اتفاق بزرگی در منطقه‌ در حال رخ دادن است، افزود: ایران مرکز تعادل چه از نظر امنیت سیاسی و چه فرهنگی در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده که ایران همواره مرکز ثقل بوده است، اظهار داشت: در دوره‌ای، عده‌ای از سر کج‌اندیشی در داخل کشور، مشکلاتی را به‌وجود آوردند و باعث شدند که با دست‌اندازی برخی کشورها، منطقه در شرایط سخت و بحرانی قرار بگیرد و ناامنی در منطقه فراگیر شود.

آخوندی ادامه داد: اکنون اروپا می‌بیند که ناامنی در ساحل مدیترانه از شمال به جنوب در حال گسترش است؛ بنابراین این ناامنی به همه جا منتقل شده است.

وی با بیان اینکه باید خدا را سپاس گفت که در یک شرایط حساس تاریخی، همه به اجماع رسیدند که باید آتش ناامنی منطقه را خاموش کرد و به نقطه تعادل برگردیم، گفت: ما در حال حاضر در حال بازگشت به نقطه تعادل هستیم. آنچه ما در اقتصاد جهانی می‌بینیم، کاهش روند رشد توسعه و تولید ناخالص داخلی در سطح جهان است که علامت مثبتی نیست.

وزیر راه و شهرسازی، شاه‌کلید حل این مشکل را توجه به امنیت و توسعه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دانست و افزود: ما به مسئولیت‌های خود واقفیم و اگر از ایران صحبت می‌کنیم، از مسئولیت‌های ایران هم آگاهی داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام کریدورهای هوایی، زمینی، دریایی و ریلی در منطقه از ایران عبور می‌کند، گفت: ما با مشارکت تمام کشورهای منطقه، ایران را به نقطه ثقل کریدورها تبدیل می‌کنیم و در تلاشیم تا آسمانی امن را فراهم آوریم و شبکه ریلی ایران را به آسیا متصل کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه اهمیت گامی که امروز برمی‌داریم، این است که یک برنامه عملیاتی را برای فرودگاه امام (ره) به عنوان هاب منطقه اجرا می‌کنیم، افزود: اینکه تاکنون در گفته‌ها می‌آمد که این منطقه هاب است، الان ما اولین گام عملیاتی آن را برداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما به منافع مشترک باور داریم، گفت: به آنچه که عمل می‌کنیم بر مبنای منافع «برد ـ برد» است، بنابراین از همه فعالان اقتصادی و تجاری دعوت می‌کنیم تا در این منطقه فعال شوند و استراتژی ما این است که اینجا تبدیل به «لجستیک پارک» شود.

آخوندی با اشاره به اینکه اینجا امکان حمل و نقل چندوجهی را دارد و دریای جنوب و شمال را به این منطقه متصل می‌کنیم، افزود: منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را به بندر خشک تبدیل می‌کنیم، ضمن آنکه به شکل یک لجستیک ـ پارک، حمل و نقل چهار وجهی هم دربیاید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خدمات نمایشگاهی در اولویت ما است، افزود: ما منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) را محلی برای واردات و فعالیت‌های صنعتی نخواهیم کرد. اینجا فقط بر مبنای توسعه تجارت به مفهوم صادرات و حمل و نقل خواهد بود.

مطالب رپورتاژ