تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نمایشگاه!

صنعت حمل و نقل آنلاین: از دیرباز فلسفه بازار، دربردارنده فضایی است که شقوق مختلف عرضه و تقاضا در آن به جستجوی هم می¬پردازند و یکدیگر را می¬یابند. در دنیای مدرن امروز، نمایشگاه¬ها تحقق کارکرد این فضا را بر عهده دارند. تولیدکنندگان، ارائه¬دهندگان خدمات و شرکت¬های مختلف زنجیره تأمین صنعت حمل و نقل در اواسط بهمن‌ماه جاری در چهارمین نمایشگاه بین¬المللی لجستیک و زنجیره تأمین، صنایع و تجهیزات وابسته حاضر می¬شوند تا بازار کسب‌وکار خود را رونق بخشند. در ادامه گفتگوی ماهنامه صنعت حمل و نقل را با علی محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و مجری نمایشگاه مذکور پیرامون شرایط حاکم بر نمایشگاه¬ها می¬خوانید:

سابقه فعالیت شرکت نمایشگاهی میلاد نور به چه زمانی برمی¬گردد؟
شرکت میلاد نور فعاليت خود را از تاریخ 19/7/1382 آغاز کرده و در اين مدت با جمع‌آوری اطلاعات شركت¬ها، طبقه‌بندی آنان بر اساس یک سيستم منسجم، تهیه و تدوین و به‌روزرسانی تقویم نمایشگاهی و کاری خود بر اساس تقویم نمایشگاهی مراکز و شرکت‌های نمایشگاهی و بهره‌مندی از فرصت‌های بالقوه موجود، نیاز صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و ضرورت تامین این نیازمندی‌ها، مبادرت به برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد و متنوعی در سطح کشور، و نیز انجام امور بازرگانی – تجاری مرتبط نموده است. میلاد نور، به دليل روش منحصربه‌فرد و دقيق ارائه اطلاعات و بازاریابی علمي، از طرف انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی(UFI)، انجمن صنایع نمایشگاهی ایران و انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و انجمن صنفی کارفرمایی غرفه¬سازان به رسميت شناخته شده و به عضویت آن درآمده است. میلاد نور تلاش می‌کند تا از طريق شبكه¬هاي اطلاع‌رسانی و سیستم یکپارچه بازاریابی و نیز با برخورداری از بانک‌های اطلاعاتی مربوطه، موانع تجاري موجود را برای قشری از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و تجاری از ميان برداشته و ارتباط خريداران، بازرگانان و فروشندگان را به سهم خود در سراسر ایران تسريع و تسهیل نماید.
از آخرین نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط برگزارشده توسط این هلدینگ در سال جاری می‌توان به ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته، دومین همایش لجستیک و حمل و نقل صادراتی و همچنین اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره کرد.
مهم¬ترین اهداف شرکت در برگزاری نمایشگاه¬ها چه بوده است و جایگاه خود را در دستیابی به این اهداف چطور ارزیابی می¬کنید؟
مهم‌ترین اهداف شرکت در برگزاری نمایشگاه‌ها را به دو گروه عمده می‌توان تقسیم نمود: اهداف اقتصادی و اهداف فرهنگی-اجتماعی. از عمده‌ترین اهداف اقتصادی شرکت در برگزاری نمایشگاه می‌توان به معرفی، بازاریابی، همکاری‌های اقتصادی، توسعه صادرات، کمک به ایجاد رقابت سالم، تمرکز سازی، کمک به انتقال تکنولوژی، جذب سرمایه‌گذاری، یافتن مواد اولیه مناسب در زمان و مکان مناسب، بهره‌مندی آحاد جامعه از تسهیلات در زمان برپایی نمایشگاه، توسعه صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال در بخش‌های مرتبط اشاره نمود.
از دیگر سو شرکت اهداف فرهنگی-اجتماعی نیز در برگزاری رخدادهای نمایشگاهی دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به گسترش مناسبات فرهنگی با سایر ملل، آشنایی حضوری و چهره به چهره میان بازرگانان و مشتریان و مصرف‌کنندگان، کمک به رشد و بالندگی صنعت نمایشگاه و صنایع وابسته، ایجاد فرصت مناسب آموزشی برای دست‌اندرکاران، ایجاد بستر مناسب جهت بروز خلاقیت و استعدادهای نهان به‌ویژه در میان جوانان، کمک به پیشرفت هنر معماری و دکوراسیون داخلی و ایجاد زمینه لازم جهت تبادل تجربیات و اطلاعات حرفه‌ای اشاره نمود.
در برگزاری نمایشگاه¬های داخلی و بین‌المللی با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستید؟
از مهم‌ترین مشکلات موجود در حال حاضر عدم ثبات اقتصادی و سیاسی علی‌الخصوص تحریم‌های آمریکا در قبال کشورمان و همچنین نوسانات قیمت ارز است.
میزان استقبال و مشارکت شرکت¬های داخلی و خارجی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی اخیر، به-خصوص نمایشگاه¬ لجستیک و زنجیره تأمین که بهمن‌ماه برگزار می‌شود چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور و مشارکت شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها به‌خصوص نمایشگاه‌های صنعتی در چند سال گذشته و پس از امضای توافقنامه برجام سیر صعودی خوبی داشت که امسال و با خروج آمریکا از این توافقنامه این روند تقریبا متوقف شده و تقریبا تمایل به مشارکت شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌هایی ازاین‌دست به حداقل رسیده است. در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لجستیک و زنجیره تامین تاکنون با نمایندگان شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، ترکیه، روسیه، چین، آذربایجان مذاکراتی صورت گرفته که تاکنون پاویون بین‌المللی در حد 250 متر حاضر به مشارکت شده است.
به نظر شما اساساً برگزاری این‌گونه نمایشگاه¬ها توجیه اقتصادی دارد و در رشد و توسعه بازار کسب‌وکار ایران در داخل و در سطح بین¬المللی مؤثر است؟
قطعا. نمایشگاه در تمامی جهان یکی از عمده‌ترین محل‌ها برای معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌ها و محلی برای برگزاری جلسات رودررو و عقد قراردادهای اقتصادی و رشد و توسعه بازار کسب کار چه در حوزه داخلی و چه در سطح بین‌المللی است.

روند مشارکت شرکت های بخش خصوصی در نمایشگاه ها را ظرف چند سال گذشته چطور ارزیابی می-کنید؟ این روند سیر نزولی داشته یا صعودی؟
همان‌گونه که در قبل اشاره شد، این روند در چند سال گذشته سیر صعودی خوبی داشت ولی متاسفانه امسال و با اتفاقات پیرامون توافق هسته‌ای کشورمان با دولت آمریکا و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا این روند چه در بعد داخلی و چه در بعد بین‌المللی سیری نزولی به خود گرفته است. چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لجستیک و زنجیره تامین که امسال توسط شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار می‌گردد نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این دوره 120 شرکت ایرانی و 10 شرکت خارجی تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و این روند ادامه دارد. این نمایشگاه در سالن‌های 8-9، 10-11 و 12-13و مجموعا در فضایی بالغ‌بر 20000 هزار مترمربع برگزار می‌شود.
گستره فعالیت¬ها و افق چشم‌انداز شرکت میلاد نور را چطور توصیف می¬کنید.
شرکت میلاد نور علیرغم معضلات و مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر همه شرکت‌های فعال در بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور در سال جاری شده است، با تمرکز بر توانمندی‌های منحصربه‌فرد مجموعه در امر بازاریابی و تحقیق و توسعه، به حول و قوه الهی سال خوبی را پشت سر می‌گذارد. فعالیت این شرکت و شرکت¬های اقماری و زیرمجموعه این هلدینگ در حوزه‌های نمایشگاهی و برگزاری همایش‌های مختلف و همچنین سایر حوزه‌های فرهنگی مرتبط با این صنعت به‌گونه‌ای بوده که چشم‌اندازی خوب برای توسعه فعالیت‌های شرکت در ادامه سال جاری و سال‌های آتی را نشان می‌دهد.

 

 

مطالب رپورتاژ