تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران!

صنعت حمل و نقل آنلاین: تحلیل‌گران بازار بورس ایران در کنار سهامداران خرد، در سه ماه اخیر روزگار نامتعارفی را می‌گذرانند. تحلیل‌ها و ارزیابی‌های آنان مرتب نقش بر آب می‌شود. تحولات غیرقابل پیش‌بینی بورس ایران به اندازه کافی آچمزشان کرده است. شبکه‌های اجتماعی پر است از انواع تحلیل‌های تکنیکال و محاسبات فیبوناچی و … که کف و سقف حمایت‌ها و مقاومت‌ها را به عنوان پیش‌بینی‌ها و سیگنال‌ها به مردم معرفی می‌کنند. اما روز معامله که سر می‌رسد، بازار نیم نگاهی هم به این تحلیل‌ها ندارد. تابلوی خونین بورس حکایتی دیگر دارد.

حتی سهام‌دار آماتور و تازه‌وارد هم فهمیده که تحلیل‌ها رنگی ندارند. بازار بورس ایران دستوری شده و به‌دلیل نواقص در رویه‌های حمایتی و ناکافی بودن عملکردهای نظارتی، این بازار به جولانگاه سوداگران بورس برای مفت خری درآمده است.

اما ارزش بسیاری از سهام‌ها در بازار بورس ایران با توجه به تورم، افزایش قیمت دلار، همچنان ارزشمند است. این پرسش مطرح است که چرا هر زمان قیمت‌ها بالا می‌ٰرود، دلار و طلا گران می‌شود، تنها بازاری که سقوط می‌کند همان بازار بورس است؟

تحلیل‌گران همین موضوع را دستمایه دانش‌شان کرده‌اند که قیمت‌های سهام در این بازار واقعی نیست و نمودارهایی را نشان‌مان می‌دهند که بازار در حال چرخشی بزرگ است. اما آیا واقعا چنین است؟ چرا تحلیل‌ها در بازار بورس ایران چندان قابل اعتماد نیستند؟

تحلیل‌گران تقصیر را به گردن بازارسازها و کنترل گرهای بورس می‌اندازند. کسانی که تمایلی به برگشت بازار ندارند. اما این ها چه کسانی هستند که کوره پولسوزی را روشن کرده‌اند؟

این وضعیت دست‌پخت چند عامل مهم هست که شامل دستکاری دولت، طناب‌کشی گروه‌های مخالف دولت، سیاست‌هایی چون آزادسازی سهام عدالت و سپس با نصف قیمت جمع کردن این سهام از سوی برخی شرکت‌های حقوقی، تحریم و انتخابات آمریکا هم البته عامل تاثیرگذار در این وضعیت هستند.

بسیاری از مردم حالا چشم‌انتظار نتایج روز سه‌شنبه انتخابات آمریکا هستند.

فارغ از انتخاب هریک از نامزدها، تاثیر روانی نتایج آن ممکن است بازار بورس ایران را در کوتاه‌مدت دچار یک چرخش مثبت کند. سهام‌داران متعددی که گرفتار زیان‌های بالای ۴۰ درصدی شده‌اند، این بخت را داشته باشند که به واسطه این شوک مثبتی کوتاه مدت، به دست‌یابی به نقطه سر به سر قیمت سهام‌شان امیدوار باشند. واکنش‌های بعدی نظام حکمرانی ایران به نتایج انتخابات آمریکا تاثیر واقعی را بر بازار بورس ایران چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت خواهد گذاشت.

مطالب رپورتاژ