بیمه کالا ( بیمه باربری ) INSURANCE

منبع: کتاب سفارشات خارجی – از انتشارات ماهنامه صنعت حمل و نقل تالیف اکبر بوالحسنی

صنعت حمل و نقل آنلاین: اگرچه در بسیاری از مفاهیم خرید و فروش بین المللی، بیمه نمودن کالا جزو وظایف خریدار نیست و این وظیفه به عهده فروشنده نهاده شده است، اما در رایج‌ترین ترم‌های بین‌المللی مانند FOB و CFR عملا وظیفه خریدار است که کالا را تا مقصد به هزینه خود بیمه نماید. از طرف دیگر مطابق مقررات بانکی در ایران در امر واردات کالا بیمه باربری بایستی بوسیله شرکت‌های بیمه ایرانی توسط خریدار تهیه و هزینه آن به ریال پرداخت گردد. این مطلب از جهاتی به نفع خریدار ایرانی‌، است. اولین اثر آن عدم خروج ارز از کشور و صرفه جویی ارزی است و دومین اثر و آن طرفیت خریدار با شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی است و سومین اثر آن به صرفه بودن آن برای خریدار از جهت پرداخت حق بیمه به ریال است. بیمه نمودن کالا توسط خریدار با تنظیم فرم تقاضای بیمه نامه از یکی از علی شرکتهای بیمه انجام می پذیرد در فرم تقاضای بیمه نامه اطلاعات ذیل مندرج است که باید توسط خریدار تکمیل و تسلیم شرکت بیمه گردد.

۱- نام و آدرس خریدار (بیمه گذار) ۲-نام بانک گشایش کننده اعتبار (در صورت از پرداخت بوسیله روش اعتبار اسنادی) ٣- نام شرکت بیمه گر ۴- تعداد و یا مقدار و نوع کالا | ۵- نوع بسته بندی

۷- ارزش کالا ۸- مبدأ حمل (کشور مبدأ حمل) ۹- مقصد نهائی کالا

۱۰ – وسیله حمل و مرز ورودی کالا به کشور

۱۱ – نوع بیمه باربری کلوزهای C,B , A |

۱۲ – سایر شرائط مورد درخواست از جمله حمل به دفعات و انتقال کالا با وسیله ای به وسیله دیگر)

با تقاضای بیمه نامه توسط بیمه‌گذار شرکت بیمه مورد نظر اقدام به صدور بیمه نامه که در واقع قرارداد میان خریدار و شرکت بیمه‌گر و ملاک حل و فصل اختلاف خواهد نمود. بیمه باربری دارای انواعی به شرح ذیل می باشد:

۱-بیمه کلوز (‌بدون پوشش خسارات جزئی و خاص‌) در این نوع بیمه نامه فقط خسارات کلی تحت پوشش بیمه قرار دارد و در صورت فقدان کامل کالا و یا فقدان کامل بسته یا بسته ها خسارات پرداخت می‌گردد.

۲- بیمه کلوز 8 (با پوشش خسارات جزئی و خاص ) در این نوع بیمه نامه علاوه بر خسارات کلی تحت پوشش بیمه کلوز C خسارات جزئی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد. بدین معنی که چنانچه بسته یا بسته ها خسارات جزئی ببینند تحت| پوشش خطر و خسارت قرار دارد مشروط بر اینکه خسارات در هر بسته کمتر از حد فرانشیز (سه در صد ) نباشد. در صورت پرداخت خسارت بر اساس کلوز فوق حدا فرانشیز از مبلغ خسارت کسر و مابقی به وارد کننده پرداخت می شود.

٣- بيمه كلوز a (تمام خطر) شکل کامل یافته نوع دوم است با این تفاوت ] علاوه بر پوشش خطرات کلوز B ، خسارات کمتر از حد فرانشیز نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد.

از جمله مدارکی که در روش اعتبارات اسنادی در ترمهای CIF و ماه پرداخت وجه کالا به فروشنده استفاده می شود. سند بیمه نامه است و همچنین سند در گمرک مقصد نیز جهت محاسبه ارزش گمرکی کالا (CIF) و همچنین د خسارات احتمالی کاربرد فراوان دارد.

ارزش کالا در بیمه نامه به ریال و کارمزد شرکت های بیمه داخلی نیز به ریال است و در مورد مبنای ارز بستگی به نرخ آن اعمال می گردد و در مورد جبران خسارت نیز همین ارز مورد ملاک تسویه قرار می گیرد. هزینه بیمه کلوز – بیست در صد بالاتر از نوع کلوز 5 می باشد.

” برای جبران خسارت از شرکت های بیمه علاوه بر بیمه نامه که در واقع قرارداد میان شرکت بیمه و بیمه گر می باشد، تهیه صورتمجلس های گمرکی و بندری و یا گزارش شرکت بیمه و گاه گواهی های قابلیت دریانوردی و طبقه بندی و عمر کشتی ها نیز ضرورت می یابد. (جهت مطالعه بیشتر به مبحث بیمه مراجعه شود) |

 

 

 

مطالب رپورتاژ