برنامه‌ریزی ترکیه برای تجارت 10میلیارد دلاری با اندونزی

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر امور خارجه جدید ترکیه که قبلا در راس سازمان اطلاعات امنیت این کشور قرار داشت،  گفت: 15جولای یکی از بدترین حوادث تروریستی در ترکیه بود و با اینکه 7 سال از حوادث کودتای تروریستی جولای می‌گذرد یاد و خاطره شهدای این اقدام همیشه در ذهن و جان مردم ترکیه خواهد ماند.

او گفت: در جریان کودتا، 251 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 2000نفر مجروح شدند.

این اولین‌بار است که از زبان یک مقام رسمی که تا چندی پیش رئیس اطلاعات و امنیت کشور بود، این ارقام بازگو می‌شود.

فیدان که در جمع مدیران  THYصحبت می‌کرد، گفت: درخواست برای پروازهای ترک‌ها وایولی‌لاری (ترکیش ایرویز) افزایش پیدا کرده است و اندونزی خواهان افزایش پروازهای هواپیماهای ترک است.

فیدان گفت: مصمم هستیم همکاری خود را با اندونزی در زمینه هوانوردی غیرنظامی افزایش دهیم.

وزیر خارجه ترکیه به ضرورت افزایش همکاری‌های تجاری ـ اقتصادی ترکیه با اندونزی اشاره کرد و گفت: سوابق تجاری خوبی با این کشور داریم  و با این‌که تجارت با اندونزی 45 درصد افزایش پیدا کرده است، ولی هدف تجاری ما 10 میلیارد دلار است و این حجم تجاری برای تجار ترک قابل اجرا و عمل است.

اندونزی بیشتر خواهان همکاری اقتصادی در زمینه امور مالی، فن‌آوری نوین، حمل و نقل، انرژی، گردشگری و فرهنگ و آموزش عالی است.

ترکیه درصدد افزایش پروازهای ترکیش ایرویز به اندونزی است که به تبع آن افزایش تعداد توریست و گردشگر را به‌دنبال خواهد داشت.

اردوغان در سفر خود به بالی برای شرکت در اجلاس گروه 20، شورای همکاری‌های استراتژیک ترکیه و اندونزی را پی‌ریزی کرد که می‌تواند نقطه‌عطفی در بالا بردن روابط سیاسی، اقتصادی و هم‌چنین ارتباط فرهنگی دو کشور مسلمان.

ترکیه در صدد است  همکاری‌های خود را با اندونزی بر اساس مشارکت‌های راهبردی و در سطح بالا گسترش دهد.

ترکیه گسترش بازارهای خود در قاره افریقا و جنوب شرق آسیا را در برنامه‌های توسعه تجاری خود قرار داده است.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ