برقی­ سازی راه آهن 495 کیلومتری گرمسار ـ اینچه ­برون

صنعت حمل و نقل آنلاین: مراسم افتتاح عملیات برقی­سازی راه آهن گرمسار ـ اینچه ­برون با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، الگ بلازیورف رییس هیأت مدیره و مدیرعامل راه آهن روسیه، دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سرگی­باولوف مدیرعامل شرکت بین­المللی راه آهن روسیه RZDIو تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مسوولان و دست­اندرکاران حوزه ریلی کشور در ساختمان راه آهن ایران برگزار شد. در این مراسم با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز اجرای عملیات برقی­سازی این خط از دو نقطه گرگان و ساری صادر شد. از مزایای برقی شدن این مسیر ریلی علاوه بر افزایش سرعت سیر قطار تا ۱۲۰ کیلومتر و افزایش ظرفیت حمل بار تا سقف ده میلیون تن، مزیت­های مهمی همچون ارتقای ایمنی سیر، بهینه­سازی مصرف سوخت، کاهش هزینه­ی حمل بار و حفظ محیط زیست در این پروژه لحاظ می­شود. ۸۵ درصد هزینه­ها را راه آهن روسیه و ۱۵ درصدرا نیز راه آهن ایران تقبل کرده است که شامل توسعه­ی خطوط و ارتقای سیستم علایم، تأمین و تجهیزات نگهداری شبکه برق و تأمین لکوموتیوهای برقی این مسیرمی باشد. طول این خط آهن ۴۹۵ کیلومتر است که از استان سمنان آغاز و با عبور از استان تهران و مازندران به استان گلستان ختم خواهد شد.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات برقی­سازی خط آهن گرمسار ـ اینچه­برون شروع این پروژه را گام بلندی در تحول فناوری در حوزه ریلی کشور برشمرد و افزود: در نتیجه راه­اندازی این خط آهن سرعت قطار در این مسیر به دو برابر و حمل و جابجایی کالا در این راه آهن تا چهار برابر افزایش می­یابد. نکته مهم در این پروژه این است که همزمان با تحول در   حوزه­ی ریلی به واسطه­ی رشد تکنولوژی، شاهد تبدیل لکوموتیوهای دیزلی به لکوموتیوهای برقی خواهیم بود که این تحول علاوه بر حمل بار مضاعف، سرعت و ایمنی بیشتری را به همراه خواهد داشت. با توجه به شرایط جغرافیایی و مسیرهای کوهستانی که وجود دارد حمل و نقل ریلی قدرتمند اهمیت زیادی برای کشور دارد. وی با اشاره به اینکه در این خط آهن تعداد 31 ایستگاه و 95 تونل وجود دارد تصریح کرد: این پروژه ازنظراقتصادی 2/1 میلیارد یورو ارزش دارد و ازاین لحاظ بسیار مهم است که چهار استان تهران، سمنان، مازندران و گلستان را در مسیر راه آهن گرمسارـ اینچه­برون به یکدیگر متصل می­­­­­کند. به موازات اجرای عملیات برقی­سازی 495 کیلومتری این خط آهن در آینده پروژه­های   برقی­سازی راه آهن تهران ـ مشهد رانیزدردستورکار خواهیم داشت و مذاکراتی را هم در خصوص دو خطه و برقی کردن راه آهن خواف ـ بافق و سرخس ـ بندرعباس در حال انجام داریم. از آنجایی که بزرگترین معادن سنگ آهن کشور در منطقه­ی خواف واقع شده اجرای این پروژه­ها برای جابجایی میلیاردها تن بار اهمیت بسزایی دارد. برقی­سازی مسیر ریلی گرمسار ـ‌ اینچه­برون علاوه بر تسریع ارتباط ریلی استان گلستان با مرکز و امتداد آن تا جنوب کشور به عنوان یک مسیر ترانزیتی در امتداد آسیای میانه و روسیه به راه آهن ترکمنستان متصل می­شود و به لحاظ ترانزیتی قدرت استان گلستان را افزایش می­دهد.

سرگی­پاولوف مدیرعامل شرکت راه آهن روسیه در مراسم آغاز عملیات برقی­سازی خط آهن گرمسارـ اینچه­برون با اشاره به اینکه با برقی شدن این خط سرعت جابجایی بار در مسیر بین­المللی شمال ـ جنوب تا چهار برابر افزایش می­یابد افزود: طبق قراردادی که با راه آهن ایران امضا شده برای راهبری این مسیر ریلی آموزش­های لازم را در کشور روسیه با سایر کشورهای دیگر خواهند دید که می­تواند موجبات ایجاد تحولات مهمی در صنعت حمل و نقل ریلی ایران بوجود بیاورد. این پروژه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برآورد شده است. برقی­سازی خط ریلی گرمسارـ اینچه­برون یکی از پروژه­های مهم روسیه در ایران است که قطارهای باری می­توانند با سرعت سیر ۱۲۰ کیلومتر بالغ بر ۱۰ میلیون تن بار را در سال جابجا کنند. ارتقای ایمنی یکی از مهمترین شاخص­های این مسیر ریلی است و راه آهن روسیه با همه­ی امکانات ایمنی آن را به طور کامل تضمین می­کند. برای تکمیل ناوگان خط برقی اینچه­برون ـ گرمسار اقدام به ساخت دو دستگاه کارخانه لکوموتیو و همچنین مرکز آموزش برای کارکنان این خط در ایران احداث خواهد شد. در تلاش هستیم این پروژه طی چهار سال و چهار ماه به مرحله­ی بهره­برداری برسد. با تکمیل و   بهره­برداری از این خط آهن روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای همسایه رونق مطلوبی خواهد یافت.

دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح پروژه برقی­سازی خط آهن گرمسارـ اینچه­برون توسعه­ی زیرساخت­های حمل و نقل را لازمه­ی توسعه­ی کشور عنوان کرد و گفت: برقی­سازی مسیر ریلی برون راه گرمسارـ اینچه­برون راه آهن را به هدف افزایش حمل بار تا ۳۰ درصد می­رساند. برقی­سازی این مسیر موجب تقویت کریدور شمال ـ جنوب خواهد شد که این اتفاق ماحصل مذاکرات گسترده­ای میان مقامات روسیه و ایران بوده است. یکی از اهداف ما از این خط رونق کریدور جنوب ـ شمال بوده که این مزیت برای کشورمان وجود دارد تا هم از شرق و هم از غرب دریای خزر بتواند به کشور روسیه متصل شود. طی سال­های اخیر به دلیل نیاز توسعه­ی اقتصادی کشور، شاهد تحولات جدی و بزرگی در صنعت ریلی کشور بوده­ایم که لازمه این توسعه­ی اقتصادی، فراهم کردن زیرساخت­های حمل و نقل و ارتباط با کشورهای همسایه، آسیای میانه، جنوب ایران و افغانستان است.

مدیرعامل راه آّهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در طول سال­های اخیر اقدامات بسیار جدی برای توسعه زیرساخت­ها صورت گرفته خاطر نشان کرد: به طور متوسط طی سال های گذشته بیش از یک میلیارد دلار در بخش توسعه ریلی کشور توسط دولت سرمایه­گذاری انجام داده است که این میزان سرمایه­گذاری­ها بجز سرمایه­گذاری­هایی بوده که برای جذب منابع فاینانس صورت گرفته است. اکنون با توجه به برقی کردن مسیر گرمسار ـ اینچه­برون علاوه بر افزایش انتقال حجم بار، مبادلات اقتصادی بین کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رونق مطلوبی خواهد گرفت. قابل توجه است هم اکنون بالغ بر ۶ هزار کیلومتر خطوط راه آّهن براساس تکلیف سند 1404 توسعه کشور در دستور کار راه آّن قرار دارد.

آلک­والنتینویج بلازیورف رییس هیأت مدیره و مدیرعامل راه آهن روسیه با اشاره به همکاری­­های مستمر با راه آهن ایران تصریح کرد: همکاری با راه آهن جمهوری اسلامی ایران در الویت     برنامه­های راه آهن روسیه قرار دارد. با برقی­سازی خط آهن گرمسار ـ اینچه برون علاوه بر توسعه­ی کریدور شمال و جنوب شاهد توسعه­ی روابط اقتصادی کشورهای منطقه خواهیم بود. راه آهن روسیه از پیشروترین راه آهن­های منطقه برای توسعه­ی زیرساخت­های ریلی به شمار می­آید. این پروژه که طی چهار سال به طول می­انجامید پس از بهره­برداری در اقتصاد همه­ی کشورهای حوزه­ی دریای خزر تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

مطالب رپورتاژ