الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

بانک‌ها فاقد رویکرد حرفه‌ای به بزرگترین دارنده ناوگان یخچالی کشور هستند

حسن دوست حقی مدیر بیزینس سولیکو

صنعت حمل و نقل آنلاین: شرکت حمل و نقل سراسری شتابان شمال پیمانکار انحصاری حمل محصولات هلدینگ سولیکو- کاله است و کالاهای تولیدی برندهای نام آشنای این هولدینگ شامل کاله، پمینا، بهاران گل، گوشتی آمل، آریس، سوربن لاکیدو، ماجان، سلین، شمس و غیره را از نقاط مختلف به سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه CIS حمل می‌کند.

شرکت‌های بزرگ حمل و نقل سراسری توانمند همچون شتابان شمال که در تمامی روزهای سال به صورت ۲۴ ساعته مسئولیت سنگین تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارند در مسیر پرچالشی قدم گذاشته‌اندکه حساسیت دوچندان را برای رساندن به موقع محصولات یخچالی در سراسر کشور را می‌طلبد.

 عملکرد بر مبنای فناوری روز، نامهربانی نظام بانکی در ارایه تسهیلات، تحریم‌ها و چالش‌های تعمیر و نگهداری ناوگان پرشمار، محور گفت وگوی ماهنامه با مهندس حسن دوست حقی مدیر بیزینس حمل و نقل هلدینگ شتابان شمال(سولیکو) است.

وی معتقد است برای توسعه ناوگان شرکت با این حجم از حساسیتی که وجود دارد، استفاده از ناوگان تولید داخل ریسک بالایی دارد.

وابستگی فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور به صنعت لجستیک

مهندس حسن دوست حقی مدیر بیزینس حمل و نقل هلدینگ شتابان شمال(سولیکو) در این گفت‌و گو گفت: بخش زیادی از فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور وابسته به صنعت لجستیک است.

وی در ادامه بیان کرد: در داخل شرکت و کل گروه سولیکو نرم افزار SAP پیاده و اجرایی شده است و در صورتی که سیستم ERP‌ یکپارچه باشد صدور بارنامه، بیمه محموله، GPS و عملیات داخلی شرکت به سطح دیگری از تکنولوژی روز لجستیک ارتقا می‌یابد که طبق برنامه‌ریزی‌ها، این مهم ظرف دو سال نهایی و اجرایی خواهد شد.

 در صورت ایجاد این زیرساخت‌ها و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تازه شروع بازی شرکتهای 3PL و 4PL خواهد بود.

چشم انداز مهمی که در برنامه توسعه‌ای شتابان شمال قصد داریم طی ۵ سال آینده به آن برسیم، تبدیل شدن به بزرگترین شرکت 3PL  یخچالی خاورمیانه است.

مطالب مرتبط:

راننده انجمادی شعبه شهریار، راننده برتر شهر تهران

شتابان شمال؛ در بهره‌وری از ناوگان ملکی طرحی نو در انداخت

قزوین جدیدترین شعبه شتابان شمال

تامین مالی از بزرگترین دغدغه‌ها 

دوست حقی در پاسخ به این سوال که برای توسعه و بالندگی شرکت‌های بزرگ سراسری چه نوع حمایت‌ها و تسهیلاتی مورد نیاز است تاکید کرد:

یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌های حمل و نقل، تامین مالی جهت توسعه است.

شرکت شتابان شمال با حمل بیش از دو میلیون و پانصد تن محصولات غذایی گروه سولیکو در سال، سهم بالایی در امنیت غذایی کشور دارد. ۸  تا ۱۰ درصد محصولات را در کشور جا به جا می‌کنیم.

محصولاتی که فاسد شدنی هستند. متاسفانه با بیش از ۱۳۰۰ سند خودروی ملکی، اکثر بانک‌ها، ماشین‌های در حال حمل را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند در حالیکه تمام ماشین‌ها بیمه بدنه دارند اما تسهیلاتی از این طریق نمی‌توانیم دریافت کنیم.

اگر راهکارهای مناسب جهت حمایت از شرکت‌های حمل و نقل بزرگ سراسری ایجاد شود بی‌تردید رشد چشمگیر و به سزایی در توسعه و بهبود مناسبات حرفه‌ای عملیات حمل و نقل را شاهد خواهیم بود.

ارزش ناوگان شرکت اگر امروز به قیمت روز محاسبه شود، بالغ بر دو هزار میلیارد تومان سرمایه است ولی در سیستم بانکداری نمی‌توانیم روی این سرمایه تسهیلات دریافت کنیم.

اگر بتوانیم ماشین‌ها را به عنوان وثیقه نزد بانک بگذاریم و حدود هزار میلیارد تسهیلات دریافت کنیم می‌توانیم انبارهای لجستیکی احداث کنیم و تحولی در شبکه توزیع در استان‌ها ایجاد کنیم.

از دغدغه‌های دیگر، تعداد زیاد شرکت‌های حمل و نقلی با تعداد کم ماشین است.

کشور احتیاج به شرکت‌های بزرگ لجستیک دارد.

 متاسفانه به دلیل نبود شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی، کشور فرصت‌های لجستیکی زیادی را از دست می‌دهد.

 ایران می‌تواند به عنوان کریدور حمل سایر کشورها، کشوری استراتژیک در مباحث لجستیک شود.

مواد اولیه خیلی از شرکت‌های کشورهای دیگر می‌تواند از ایران عبور کند اما به دلیل عدم زیرساخت‌های لازم از این پتانسیل به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی در مورد بحث ارزش افزوده و ضرر و زیانی که به شرکت‌های مالک وارد می‌کند اظهار داشت: از موارد دیگر بحث ارزش افزوده است که شرکت‌های مالک ناوگان در مورد ارائه خدمات حمل متحمل پرداخت ۹درصد ارزش افزوده هستند اما خودمالکان از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند.

این امر موجب می‌شود تا قیمت حمل شرکت‌های حمل و نقلی نسبت به خود مالکان بالاتر باشد و به شرکت‌ها ضربه وارد می‌کند.

البته امید است با توجه به حذف ارزش افزوده که به تصویب مجلس رسید این مورد زودتر و تا پایان سال ۱۴۰۰اجرایی شود.

از سیاست‌های کلان راهداری باید این باشد که توسعه شرکت‌های حمل و نقل بزرگ سراسری توانمند را تسهیل کنند.

به عنوان مثال تاسیس یک شعبه در برخی استانها به دلیل فرایند پیچیده و عدم یکپارچگی، فرآیندی بسیار فرسایشی است.

شرکت‌های بزرگ حمل و نقل سراسری در قانون می‌توانند به راحتی در شهرهای مختلف شعبه داشته باشند اما در استان‌ها متاسفانه با این امر کاملا سلیقه‌ای برخورد می‌شود و یکپارچگی در این امر وجود ندارد.

 از موارد دیگر دارای اهمیت استفاده از مشاوره و نظرات کارشناسان فعال در شرکت‌های بزرگ سراسری است. بدیهی‌ است هر چقدر در سیاست‌های کلان همسویی وجود داشته باشد، توسعه شبکه حمل و نقل سریع‌تر و کاراتر خواهد بود.

 ارگان‌های ذیربط باید در این امر از بخش خصوصی مشاوره بگیرند.

 تصمیم‌گیران دولتی باید از جنس حمل و نقل بوده و از دغدغه‌های شرکت‌های حمل و نقلی بزرگ به خوبی آگاه باشند.

دوست حقی در پاسخ به این سوال که آیا از تولیدات داخلی برای توسعه ناوگان استفاده می‌شود تصریح کرد: برای توسعه ناوگان شرکت با این حجم از حساسیتی که وجود دارد، متاسفانه استفاده از ناوگان تولید داخل ریسک بالایی دارد.

ماشین‌های شرکت شتابان اساسا یا اروپایی هستند یا کره‌ای- ژاپنی. تجربه خوبی از استفاده از ناوگان داخلی نداشته‌ایم و به مرور مجبور به حذف آنها شدیم.

 

متن کامل این گفت‌وگو را در شماره ۳۸۳ ماهنامه صنعت حمل و نقل منتشر شده است.

مطالب رپورتاژ