ایمنی برند راه آهن است

همایش ایمنی در راه آهن با هدف ارتقای ایمنی در حوزه ریلی

ناصر فرجی                             

                            ایمنی برند راه آهن است

همایش هفته­ی ایمنی در راه آهن با حضور دکتر سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن، دکتر جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و جمع کثیری از فعالان، دست­اندرکاران و خبرگان صنعت ریلی کشور درساختمان راه آهن برگزار شد. دراین همایش، محورهای مهم از جمله نقش عوامل انسانی در ارتقای ایمنی، نقش سامانه­های مدیریتی ایمنی، ساختار سازمانی، نقش هوشمندسازی و فناوری­های نوین در ارتقای ایمنی، پایش و تحلیل و مستندسازی سوانح، مخاطرات طبیعی و نقش آن در ایمنی، مدیریت نظام­مند بحران، ایمنی و محیط کار و حمل کالاهای خطرناک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت راه آهن این همایش را در ارتقای ایمنی در راه آهن مثبت ارزیابی کرد و افزود: امید است با تشکیل این همایش شاهد ارتقای ایمنی در راه آهن کشور باشیم. از هیأت مدیره­ی راه آهن تقاضا دارم طی ایجاد یک برنامه­ی مدون بتوانیم از چکیده مقالات و سخنرانی­های ارزشمندی که توسط شرکت کنندگان ارایه می­شود در جهت ارتقای ایمنی در راه آهن بهره­ی لازم را ببریم. در خصوص مزیت­ها و نقش راه آهن بسیار گفته شده اما باید تأکید کنم ایمنی، برند راه آهن و راه آهن کلید واژه­ی توسعه به شمار می­آید. بنابر این ایمنی را می­توان زیربنای توسعه قلمداد کرد. خوشبختانه آمار تلفات و سوانح درحوزه­ی راه آهن کشور آمار قابل قبولی است هر چند همین تعداد را زیاد می­دانیم که بایستی با بهره­مندی از دانش  روز،فرهنگ­سازی و آموزش منابع انسانی، این آمار را هم کاهش دهیم. برای رسیدن به ایمنی و ارتقای آن می­توانیم استراتژی­های متعددی را تعریف کنیم.

وی با اشاره به برنامه­ی ششم توسعه­ی کشور افزایش سهم راه آهن را یکی از ارزش­های پایدار و کارآمد عنوان کرد و گفت: هوشمندسازی حمل و نقل و استفاده از سامانه­های هوشمند، ارتقای سطح کیفی خدمات حمل و نقل همگانی که موجبات افزایش جذب بار و مسافر خواهد بود، توجه و تمرکز بر نقش عوامل ا نسانی در سوانح حمل و نقل، اعتقاد به رویکرد پیش­بینانه و سیستماتیک به ایمنی و دارا بودن رویکرد فعال در این بخش از جمله این استراتژی­هاست که ما را در دستیابی به ایمنی هدایت می­کند. اگر بتوانیم این استراتژی­ها را دنبال کنیم که کاهش سوانح ناشی از مسائل فنی، کاهش سوانح ناشی از خطای انسانی و شناسایی خطاها قبل از وقوع سوانح هستند آنگاه در راستای ارتقای ایمنی گام برداشته­ایم. البته با توجه به سیل اخیر بر همگان آشکار شد خط آهن نسبت به سایر شقوق حمل و نقلی کارایی و استقامت بسیار بالاتری دارد که نشانگر پایداری و استقامت راه آهن است.

دکتر رسولی نقش نیروی انسانی و کارشناسان ریلی را سرمایه­ای ارزشمند عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در شقوق و رده­های مختلف راه آهن سرمایه­های گرانقدری داریم که بر این اساس پیشنهاد می­کنم نسبت به شکل­گیری انجمن خبرگان در این حوزه اقدام شود تا از این سرمایه عظیم استفاده مطلوبتری انجام پذیرد. حتی می­تواند این تشکل به صورت قانونی ثبت شود که این مسوولیت را بر عهده مهندس عاشوری قائم مقام راه آهن است تا هر چه سریعتر این انجمن تشکیل و فعال شود.

دکتر جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر علمی همایش هفته ایمنی در راه آهن با اشاره به این که در اکثر حوزه­ها ایمنی مغفول مانده است خاطر نشان کرد: اگر در طول یک هفته 76 نفر تلفات انسانی در سیل داشتیم ولی در 28 اسفند سال گذشته بالغ بر 57 نفر را در یک روز بر اثر تصادفات جاده­ایی از دست داده­ایم. اگر 16 هزار نفر کشته جاده­­ایی را در یکسال محاسبه کنیم حدوداً 45 نفر در روز جان خود را از دست می­دهند. بنابر این عدد بسیار بزرگی را شاهد هستیم. از سوی دیگرآمار گذرگاه های هم سطح راه آهن در کشور ما به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر کشورها نیست به طور مثال انگلستان 15 برابر ما و استرالیا 200 برابر و میانگین سوانح ما در بخش ریلی حدوداً هشت برابر میانگین جهانی است. این همایش در سه بخش مقالات علمی، نوآوری و تجربیات دست­اندرکاران ارایه می­شود که در این راستا بالغ بر سیصد مقاله را به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که گنجینه­ای خوبی در این حوزه محسوب می­شود. دبیر علمی همایش با تأکید بر اینکه شاهد حضور هیأت علمی از دانشگاه های سراسر کشور، کارکنان شاغل در راه آهن و کارشناسان خبره و شرکت­های دانش بنیان در این همایش هستیم تأکید کرد:امید است با ارایه بالغ بر ده مقاله منتخب و نیز برپایی پانل­های تخصصی توسط پیشکسوتان و خبرگان راه آهن شاهد آثار مثبتی در حوزه­ی ایمنی راه آهن باشیم. علیرضا قنادان دبیر ستاد ایمنی شرکت راه آهن با اشاره به اینکه طی هفته ایمنی در راه آهن واحدهای عملیاتی و نواحی راه آهن با نگاه متفاوت و گسترده­ای موضوع ایمنی را دنبال خواهند کرد، افزود: حمل و نقل ریلی با توجه به حجم ترافیک، ایمن­ترین مد حمل و نقلی به شمار می­آید که در دولت جدید نگاه بسیار جدی به بحث ایمنی و ارتقای آن در بخش­های مختلف در دستور کار قرار دارد. بر همین اساس سال گذشته با همکاری دانشگاه علم و صنعت روز ایمنی ریلی را برگزار کردیم اما امسال به دلیل اهمیت آن، اقدام به برگزاری هفته ایمنی در راه آهن نمودیم. محورهای مورد بحث در همایش ایمنی در راه آهن شامل ایمنی حاشیه­نشینان حریم ریلی، ایمنی، آموزش و پرورش ریلی، فرهنگ ایمنی و گذرگاه های ریلی، ایمنی و بهداشت محیط زیست خواهد بود. یکی از جنبه­های مهم در هفته ایمنی ریلی حفظ ایمنی و تلاش برای ارتقای آن در کشور و همچنین هماهنگی اشاعه­ی برنامه­های توسعه­ای است که برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

مطالب رپورتاژ