ایجاد اتاق بازرگانی خلیج فارس توسط ترکیه

رجب اوزتورک رئیس اتاق بازرگانی خلیج‌فارس می‌گوید: برای گسترش امر صادرات پروتکلی با ترکیش اکسپورت امضا کردیم تا صادرات و ترفندهای صادراتی الکترونیکی را برای کسانی که می‌خواهند با حوزه خلیج‌فارس تجارت کنند، آموزش دهیم.

این اتاق ترویج تجارت و صادرات و جمع‌آوری اطلاعات بازرگانی از حوزه خلیج‌فارس را کاربردی خواهد کرد. اتاق خلیج‌فارس که 2700 عضو صادرکننده دارد در 15 گروه شغلی فعال است. او معتقد است هر درخواست خرید که به ترکیه می‌رسد و هر درخواستی که به اتاق‌های بازرگانی ارائه می‌شود باید از طریق رسانه دیجیتالی در اختیار همه صادرکنندگان ترک قرار گیرد تا همان روز صادرات انجام شود. این اتاق نمایشگاهای تبلیغاتی و صادراتی را برای صادرکننده‌ها به زبان‌های متعدد و به‌صورت آنلاین و دیجیتالی آماده کرده است. اتاق خلیج‌فارس جدا از شوراهای مشترک بازرگانی با کشورهای حوزه خلیج فارس مثل بحرین، عمان، قطر، دبی، کویت و… است.

ترکیه در بیش از 120 کشور سفارتخانه داشته و در بعضی از آن‌ها رایزنی اقتصادی ویژه و ارشد نیز دارد. ترکیه در چارچوب اقتصاد سیاسی هم تجارت و هم اعمال سیاسی را یکجا انجام می‌دهد و سیاست در خدمت تجارت است که علت رونق صادرات این کشور است.

ترکیه اتاق‌های متعدد تجاری دارد. اتاق معدن، اتاق کشاورزی، اتاق بازرگانی، اتاق صنایع، TIM به‌جای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. TOBB که مجموعه‌ای از اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه است و موظف به مدیریت کلان همه تشکل‌های تجاری، صنعتی، تولیدی و بورس و اتاق‌ها از هر نوع و موضوع چه کشاورزی، معدنی و… است.

طبیعی است وقتی اتاق‌های معدن، کشاورزی، بازرگانی و صنعت از هم مجزا باشند، احتمال هرگونه رانت و سوءاستفاده از قدرت به حداقل می‌رسد. جداسازی موضوعی حوزه فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد تشکل‌های همسونگر، عامل ایجاد حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی هر اتاق در ارتباط با وزارتخانه مربوط شده و در نهایت به مدیریت کلان TOBB ختم می‌شود.

تاسف‌آور است به‌جای این‌که ما اتاق بازرگانی خلیج‌فارس ایجاد کنیم و داشته باشیم ترک‌ها این مهم را انجام داده‌اند تا بتوانند تجار خود را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیشتر مرتبط کنند و اطلاعات تجاری و آماری بازار منطقه را در اختیار صادرکنندگان خود قرار می‌دهند.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ